La Càtedra Reciplasa-UJI impulsa la innovació al servei de la sostenibilitat en els premis als millors TFG i TFM 2023 Claudia Carrión, Sergi Gregorio i Miguel Sanahuja han presentat treballs per a generar energia sostenible, millorar el reciclatge i reutilitzar les aigües residuals

18/04/2024 | SCP

La Càtedra Reciplasa-UJI de Gestió de Residus Sòlids Urbans ha entregat els premis als millors treballs de fi de grau (TFG) i de fi de màster (TFM) de 2023 a Claudia Carrión, Sergi Gregorio i Miguel Sanahuja pels seus projectes per a generar energia sostenible, millorar el reciclatge i reutilitzar de forma més eficient les aigües residuals.

Aquesta iniciativa conjunta de Reciplasa i la Universitat Jaume I ha sigut un gran èxit en aquesta edició, ja que s'han presentat un total de 19 treballs, dels quals 13 van correspondre a la modalitat de TFG i sis al TFM. L'import dels premis és de 500 € per al TFG i 1.000 € per a cadascun dels dos TFM premiats.

L'acte de lliurament ha comptat amb l'assistència de Félix Hernández, director de la Càtedra Reciplasa-UJI; Sergio Toledo, president de Reciplasa; Jesús Lancis, vicerector d'Investigació de l'UJI, i Fernando Albarrán, director tècnic de Reciplasa.

Sergio Toledo, president de Reciplasa, ha agraït als premiats que «en un moment en el qual es continua constatant que Espanya té un problema amb el reciclatge, a la província de Castelló ens trobem amb joves preparats i conscienciats sobre la importància de millorar l'entorn en el qual vivim. Ací distingim tres graduats de l'UJI que han decidit posar el seu talent al servei de Castelló per a millorar la qualitat de vida i les oportunitats de futur de tots els que vivim ací. Per això, en Reciplasa continuarem treballant amb la Universitat Jaume I per a continuar reduint la bretxa tecnològica que ens separa de la resta de la Unió Europea i millorar l'eficàcia en el reciclatge de residus a la província de Castelló».

Per part seua, Félix Hernández, director de la Càtedra Reciplasa-UJI, ha assenyalat que «cal destacar l'alt nombre de treballs que s'han presentat i el bon nivell d'aquests, la qual cosa demostra l'interès dels estudiants per aquests premis. La qualitat dels projectes presentats es reflecteix en les puntuacions atorgades per la Comissió de Valoració, que han sigut molt ajustades, amb una forta competència entre els diferents treballs. Tot això posa en valor iniciatives com la portada a terme per la Càtedra Reciplasa-UJI en premiar treballs relacionats amb la gestió sostenible de residus urbans i la protecció del medi ambient».

Tres treballs d'un alt nivell
El premi al millor TFG s'ha atorgat al treball titulat «Proyecto para la reducción de residuos no peligrosos y el aumento de la segregación en la planta LM Wind Power Castellón» de Miguel Sanahuja Villanueva, del Grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials; tutoritzat pel professor Julio José Suay Antón. Es tracta d'un projecte que sorgeix del propòsit d'una empresa multinacional dedicada a la fabricació d'aspes d'aerogeneradors de ser respectuosa amb el medi ambient en el procés de fabricació dels seus productes.

Per a això, el projecte planteja dos objectius: la disminució en la generació relativa de deixalles i un augment de la taxa de reciclatge d'aquests. Per a aconseguir-ho es treballa amb diferents eines Leen i s'ha desenvolupat una eina específica basada en Excel que s'ha implantat dins del procés de presa de decisions de l'empresa.

Quant al premi al millor TFM s'han distingit dos treballs. En primer lloc, el treball titulat «Development of a QuEChERs-based method coupled to MMLC-MS/MS for the determination of eight persistent mobile and toxic substances in Cichorium endivia», realitzat per Sergi Gregorio Lozano, del Màster Interuniversitari en Tècniques Cromatogràfiques Aplicades i tutoritzat pel professor Lubertus Bijlsma. En el treball es desenvolupa una metodologia innovadora utilitzant la tècnica QuEChERS i cromatografia líquida acoblada a espectrometria de masses, que permet detectar vuit compostos perillosos (PMTs) en escarola i comprendre l'absorció de contaminants en l'ecosistema agrícola, amb l'objectiu de garantir la protecció ambiental i la salut pública. A més, es planeja replicar aquest enfocament en cultius de tomaca en el futur, demostrant la seua rellevància per a abordar els desafiaments associats amb la reutilització de l'aigua residual en l'agricultura.

D'altra banda, també s'ha premiat el treball de Claudia Carrión Lejárraga, del Màster en Enginyeria Industrial, tutoritzat pel professor Antonio Gallardo i titulat «Diseño de una planta de biogás a partir de residuos producidos en la Refineria bp de Castellón». Aquest treball es basa en el disseny d'una planta de producció de biogàs situada en la Refineria bp de CastelIó a partir de la digestió anaeròbia de residus, així com el dimensionament dels elements principals de la planta. Mitjançant aquest projecte es busca aportar l'opció de disseny de la planta que permeta tractar les màximes tones de residus a l'any i, per consegüent, aconseguir el màxim cabal de biogàs possible. Després dels càlculs realitzats, s'estima que la planta de biogàs té la capacitat de produir 1.220 kg/h de biogàs, la qual cosa representa una font d'energia renovable significativa. Amb aquest projecte s'aconsegueix una reducció de costos en disminuir la dependència del gas natural, la disminució de les emissions a l'atmosfera que s'emeten en la refineria, perseguint el compliment dels objectius de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica (LCCTE) i el Programa Net Zero per a l'any 2050.