27/02/2024 | SCP

La Universitat Jaume I ha commemorat el 33è aniversari de la seua creació amb un acte acadèmic al Paranimf que s’ha iniciat amb un minut de silenci com a mostra de dol per la tragèdia de l’incendi ocorregut a València. En l’acte, que ha estat presidit per la rectora de l’UJI, Eva Alcón, acompanyada per l’alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, el president del Consell Social, Sebastián Pla, i la secretaria general de l’UJI, Cristina Pauner, s’ha lliurat la Medalla de la Universitat a Joan Manuel Serrat.

En el seu discurs, la rectora ha destacat l’«excel·lència artística i humana» de Serrat, amb «una trajectòria musical que transcendeix èpoques, traspassa fronteres i és essencial per a la nostra cultura, a més de ser un exemple pel seu compromís social i consciència cívica». En aquest sentit, ha assenyalat que Serrat representa «uns valors inspiradors als quals aspirem a contribuir com a universitat».

En primer lloc, Joan Manuel Serrat ha agraït a la Universitat el fet de valorar amb aquest reconeixement una parcel·la de la poesia com és la cançó popular en nom de tot el col·lectiu, «per tots els homes i dones per als quals el valor i la força de la paraula és fonamental i amb els que compartisc aquest ofici de cantar i escriure cançons».

Serrat ha explicat que podria haver triat com a tema de la seua intervenció el canvi climàtic, que té molt a veure amb la cobdícia de l’home; l’onada migratòria que es produeix a les platges d’una Europa que ha deixat enrere els valors humanistes; recordar els desastres de les guerres i genocidis que s’estan produint al món, o parlar del Mediterrani, una pàtria comuna maltractada i que demana socors per les seues aigües contaminades.

No obstant, el cantautor ha volgut fer memòria i recordar que tal dia com avui, 23 de febrer, es va produir a Espanya un cop d’estat per tractar de posar fi a la monarquia parlamentària i la transició democràtica. «He triat aquest cop fallit perquè aquell dia la llibertat, la tolerància i la democràcia van guanyar i són qüestions que tenen molt a veure amb els altres temes», ha assenyalat.

Així, Serrat ha apuntat que «la memòria és feble i la història, que té el costum de repetir-se, ens ensenya que en situacions de crisi greus les tendències a una regressió democràtica i la fascinació per les formes autoritàries tornen i s’obrin camí aprofitant l’apatia i els errors de les democràcies». Així, ha afirmat que «res no dura si no es cuida. Cal protegir-nos de la desmemòria i vigilar a peu d’obra cadascuna de les parcel·les de llibertat i els avanços socials aconseguits amb esforç, pam a pam, perquè els tirans s’alimenten de la desil·lusió de les democràcies».

Per això, el cantautor ha defensat la importància de la cultura i el coneixement enfront de la desinformació i la ignorància. «Només amb el coneixement una societat progressa col·lectivament. El coneixement és bo per a viure en pau i per a aprendre a ser lliures i créixer sense pors, aprofundeix la vida democràtica i la democràcia és el medi natural per la protecció i la realització efectiva dels drets humans», ha afirmat.

Per a concloure, Serrat ha desitjat que la vida oferisca un futur on «els músics no paren mai de sonar, que els poetes no deixen mai d’alçar la veu, que els crits d’angoixa no ens tornen sords i que les injustícies quotidianes no esdevinguen mai una normalitat que ens torne de pedra el cor».

A continuació, Eva Alcón també ha reiterat aquesta idea de la importància del coneixement per a avançar com a societat i, en aquest sentit, ha destacat que «enfortir la Universitat és imprescindible per al territori, la ciutadania i per a assolir un futur millor», atès que la universitat pública de Castelló «és un patrimoni col·lectiu que posa al servei de tota la societat les seues capacitats docents, investigadores i d’innovació».

Per a aconseguir aquest enfortiment, la rectora ha fet referència a dos elements imprescindibles: mantenir el suport de la societat a través d’aliances amb les institucions, els sectors productius i les entitats socials, i tindre els recursos necessaris, amb través d’un finançament suficient, equitatiu i sostenible.

Així, Eva Alcón ha demanat a la Generalitat Valenciana i al Govern d’Espanya «coresponsabilitat per a dotar les universitats dels recursos suficients per a prestar el servei públic de qualitat que la societat ens demana, una societat que necessita l’educació i la ciència com a fonaments per a aspirar a un futur millor», ha conclós.

PREMIS DEL CONSELL SOCIAL I PREMIS EXTRAORDINARIS
En l’acte també s’ha fet lliurament del XV Premi a l’Excel·lència Docent Universitària a María Mercedes Marqués Andrés, professora titular del Departament d’Enginyeria i Ciència dels Computadors; Francesc Esteve Mon, professor titular del Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura; Miguel Ángel López Navarro, professor titular del Departament d’Organització d’Empreses i Màrqueting, i a Cristina Giménez García, professora titular del Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.

El XXV Premi del Consell Social a la Investigació en la modalitat d’Investigació Bàsica ha sigut per a la catedràtica d’Economia Inmaculada Martínez Zarzoso, del Departament d’Economia, i en la modalitat d’Innovació i Transferència del Coneixement per al catedràtic de Màquines i Motors Tèrmics del Departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció, Joaquín Navarro Esbrí.

Finalment, s’ha lliurat el XVI Premi a la Iniciativa Emprenedora Estudiantil que ha sigut per a Miguel Porcar García, graduat en Finances i Comptabilitat en l’UJI, per la creació de la mercantil UASIS X TI S.L.U., empresa orientada a la formació i suport en els àmbits de salut mental i emocional a persones físiques i a empreses, a través d’una plataforma digital.

En l’acte també s’han lliurat els reconeixements als millors expedients de grau i màster del curs 2022-2023.

Fotografies 1

Fotografies 2