20/07/2023 | SCP

La Universitat Jaume I ha culminat la fase d’obra civil del nou edifici d’investigació i començarà a partir d’ara la d’equipaments i mobiliari per tal que les noves instal·lacions científiques estiguen operatives a principis de 2024. La rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha destacat que aquesta infraestructura científica «dona resposta a les necessitats d’espai per a equipaments singulars i laboratoris amb àmplia potencialitat d’ús i altes capacitats tècniques i, a més, obrirà noves oportunitats de col·laboració entre la Universitat i el teixit socioeconòmic».

Així mateix, Alcón ha assenyalat que «amb aquest edifici d’investigació i transferència, l’UJI enfortirá el seu potencial científic i millorarà la capacitat de resposta davant les necessitats creixents d’investigació i innovació». La rectora ha visitat l’Edifici d’Investigació II Mòdul NB0 -tal com s’anomena tècnicament- amb el qual la Universitat duplicarà la seua capacitat científica amb instal·lacions d'alt nivell, ara centralitzada a l’Edifici d’Investigació I. En la visita ha estat acompanyada pels vicerectors Vicent Cervera, Jesús Lancis, David Cabedo i Modesto Fabra, a més d’una representació de l’OTOP i de l’equip tècnic de Becsa, l’empresa encarregada de l’execució.

Aquest nou equipament suposa una inversió de 8,3 milions d’euros en construcció a la qual se sumarà la d’equipaments, cofinançada per l’UJI i la Generalitat Valenciana i posarà al servei del personal investigador de diferents instituts d’investigació i grups més de 5.000 metres quadrats de nous laboratoris i espais per a la recerca i la transferència científica, a més d’altres zones d’ús compartit per a congressos, formació i àrees d’interrelació entre equips i laboratoris tècnics, així com espais per a la gestió.

Les noves instal·lacions, amb característiques equivalents a l’edifici d’Investigació I, consten de planta baixa i quatre plantes on es distribuiran espais d’investigació i transferència, amb el disseny d’espais flexibles d’investigació d’entre 150 i 200 metres quadrats, dotades amb la previsió de connexió a instal·lacions especials: extracció de vitrines, aigua osmotitzada, aigua destil·lada, gasos especials, aire comprimit, etcètera. També s’han previst espais diàfans per a futures ampliacions.

L’edifici s’integrarà amb els altres dos mòduls ja existents, també dedicats a la investigació i els serveis que hi donen suport. Cal destacar també que la construcció de l’edifici s’ha fet seguint els estàndards ambientals més exigents en línia amb el compromís per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic de l’UJI. Per aquest motiu, s’ha apostat per un disseny sostenible que afavoreix una baixa demanda energètica i així reduir el consum.