22/06/2023 | SCP

La Universitat Jaume I ha iniciat aquest matí a Benicàssim el curs «Noves tecnologies en l'esport», una cita amb la qual es pretén mostrar la importància que juguen els nous descobriments tecnològics en el desenvolupament professional de l'esport. L'acte inaugural ha sigut presidit pel vicerector d’Infraestructures i Sostenibilitat de l’UJI, Vicent Cervera, i pel director del curs i director del Servei d’Esports, Carlos Hernando.

Vicent Cervera ha destacat que «les noves tecnologies tenen unes grans prestacions per a la pràctica esportiva i són un valor afegit que millora i fa més fàcil realitzar esport, sobretot de cara a l’esport d’elit». El vicerector d’Infraestructures i Sostenibilitat ha explicat que l’organització d’aquest curs «forma part de la línia de treball de l’UJI per a donar visibilitat al nou grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport i també ens permet implementar la tecnologia al món real».

Per la seua banda, Hernando ha destacat que «les noves tecnologies són transcendentals a dia d'avui i la gestió de la informació i de les dades que proporcionen aquestes tecnologies són molt importants a l'hora de facilitar les decisions que hagen de prendre els professionals de l'esport i els organitzadors de carreres».

El director del Servei d’Esports ha avançat que una de les novetats que presenta aquest seminari és l'enfocament de les temàtiques, que seran presentades per professionals reconeguts, i entre les quals destaquen les aportacions del Big Data al món de l’esport, la nova tècnica de la termofisiologia, que s’aplica a l’esportista d’alt rendiment, o els sistemes de control de carreres de muntanya, entre d’altres. En aquest sentit, Hernando ha subratllat «la importància del desenvolupament de nou programari i maquinari com a elements d’ajuda per als esportistes d’elit i també per als organitzadors d’esdeveniments esportius».

La primera conferència del curs ha estat impartida per Nestro Bohigas, que ha presentat el Sistema de Cronometratge Live Trail, utilitzat en carreres de muntanya, com la Marató i Mitja i la Penyagolosa Trails, una plataforma de gestió per a l’organitzador «en la qual s’inclou no només el cronometratge, sinó que facilita als organitzadors elements i dades que els ajuden a garantir la seguretat de la carrera, controlar el pas dels participants pels punts de control o gestionar els avituallaments, entre d’altres punts. És com una intel·ligència artificial per a gestionar totes les dades», ha explicat l’expert.

Bohigas ha ressaltat l’evolució dels sistemes de control i dades per a poder satisfer les demandes de l’organitzador «on prima la seguretat de les carreres abans que els resultats dels participants». L’expert ha posat com a exemple que el sistema Live Trail permet al participant poder notificar el seu abandonament a l’organització i a la direcció de carrera controlar on estan els atletes en cada moment, així com saber si l’avituallament té la suficient quantitat d’aliments i beguda per als atletes que falten per passar i poder reaccionar a temps. El sistema que s’ha presentat en el curs de la Universitat d’Estiu també té en compte donar servei a acompanyants, mitjans de comunicació i el públic en general.

La segona intervenció de la primera jornada del seminari l’ha impartida Héctor Llop, de l’empresa de les Alqueries PíxelCom, que ha parlat sobre «Noves tecnologies en els esports de motor», on ha destacat l’evolució dels sistemes, tant en el sector del cronometratge, tecnologia dels vehicles, els sistemes de protecció o els sistemes de banderes per a reduir els riscos.

L’empresa de Castelló gestiona la il·luminació de diversos circuits de Fórmula 1 i Motociclisme, com el de Xest a València o Assen a Països Baixos, amb les quals gestionen tant els semàfors de l’eixida com el sistema digital de banderes per a avisar del perill als pilots, «que no és més que la digitalització del sistema analògic de l’antic procés manual de banderes, que regula una part de la seguretat del circuit», ha explicat Llop. L’expert en tecnologia esportiva també ha destacat que «la realitat augmentada ja està començant a entrar en el món del motorsport i el pilot té en temps real totes les dades sobre cronometratge, dades del vehicle i anàlisis de vídeo del seu recorregut».

Aquesta primera jornada del curs es completa amb una conferència sobre la «Tecnologia aplicada a l’activitat física i l’esport», a càrrec de Xavier de Blas, de l’empresa Chronojump.