Les empreses d'Espaitec facturen més de 104 milions d'euros en 2022 Les 27 firmes situades al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I, ocupen 446 persones, de les quals 120 són titulats de l'UJI, la qual cosa suposa un 26,9% sobre el total del personal laboral

25/04/2023 | SCP

Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I de Castelló, gestionat per la Fundació General de l'UJI, continua afermant el seu creixement anual. Un dels seus principals objectius és continuar sent el hub tecnològic de referència, fomentant l'emprenedoria, la innovació i la transferència de coneixement en la societat de la província de Castelló.

Espaitec realitza un seguiment de les empreses del Parc a través d'una sèrie d'indicadors, on es detallen dades relacionades amb facturació, ocupació, transferència de coneixement i col·laboració entre universitat i empresa.

Empreses i facturació

En el tancament de l'exercici 2022, Espaitec comptava amb 27 companyies instal·lades al Parc. La facturació total d'aquestes durant l'exercici va ascendir a 104,42 milions d'euros, una dada que suposa un increment de al voltant d'un 27% respecte a la facturació de l'exercici 2021, i que confirma la tendència creixent dels últims anys. Un altre dels aspectes a destacar és la inversió en R+D, que ha superat els 2 milions d'euros, concretament 2.308.134,37€, feta pel conjunt de firmes instal·lades al Parc.

Quant als sectors, de les 47 empreses instal·lades o vinculades virtualment, destaca amb un 48,9% el de les tecnologies de la informació i telecomunicacions (TIC), sector en el qual s'ofereixen tota classe de serveis, des de solucions basades en el blockchain o la internet de les coses (IoT), a projectes de digitalització industrial o desenvolupament d'aplicacions. El sector dels serveis innovadors suposa un 12,8%, amb empreses que operen en l'àmbit audiovisual o d'innovació social, entre altres. El sector de l'energia i medi ambient ocupa un 14,9% de l'activitat; el de materials, nanotecnologia, òptica i electrònica, un 8,5%, igual que el de la tecnologia industrial, el sector del màrqueting té un percentatge del 2,1% i, finalment, el de la biotecnologia i la salut representa el 4,3% cadascun.

Ocupació i contractació del talent universitari

Un total de 446 persones acompleixen la seua activitat en les empreses instal·lades al Parc, amb 313 homes i 133 dones. Del total de treballadors i treballadores, un 17,93% desenvolupa activitats d'ocupació qualificada relacionades directament amb la investigació i el desenvolupament.

Quant a la contractació de talent universitari, durant l'exercici 2022 les firmes instal·lades van acollir a 52 estudiants en pràctiques, tant a través de l'Oficina d'Inserció Professional i Estades en Pràctiques de l'UJI (OIPEP) com de la Fundació Universitat Jaume I - Empresa (FUE-UJI). Igual que anys anteriors, les companyies van contractar personal diplomat UJI que va fer les pràctiques en les empreses d'Espaitec i, actualment, dels 446 treballadors i treballadores, 120 són titulats de la Universitat, la qual cosa suposa un 26,9% sobre el total del personal laboral.

Expansió: presència nacional i internacional

Respecte a la presència de les empreses instal·lades en altres territoris, cal destacar que més del 90% tenen activitat fora de la província de Castelló. A més, prop del 30% de les firmes opera en l'àmbit internacional en els següents països: Mèxic, Panamà, Costa Rica, Xile, el Brasil, l'Uruguai, Colòmbia, el Perú, els Estats Units i Suïssa. També cal assenyalar que diverses companyies d'Espaitec compten amb seu principal en països europeus com Suïssa o Bèlgica.

Transferència i col·laboració universitat-empresa

En 2022 les empreses vinculades a Espaitec, instal·lades i virtuals, van col·laborar amb grups d'R+D de la Universitat Jaume I a través d'articles 83 per un import de 163.497 euros.

Les empreses instal·lades col·laboren amb 8 grups d'investigació de l'UJI a través de contractacions específiques per al desenvolupament de projectes o col·laboracions habituals. A més, les firmes instal·lades al parc col·laboren habitualment amb activitats organitzades per la Universitat Jaume I, a través de la celebració de conferències, participació en tallers o impartint classes de màster.

Col·laboració empresarial

El 48,14% de les empreses instal·lades col·laboren amb altres firmes d'Espaitec tant en el desenvolupament de projectes conjunts com en la provisió de serveis específics o organització d’esdeveniments com Hackathon Castelló. Cal destacar com les sinergies entre les companyies s'han incrementat en els últims anys, així com la col·laboració entre les firmes d'Espaitec i el Club d'Empreses Castelló Global Program, el programa de creixement i acceleració empresarial dirigit a firmes de la província de Castelló promogut per Espaitec en col·laboració amb la Diputació de Castelló.