La Càtedra Reciplasa de l'UJI premia al CEIP Riu Millars de Ribesalbes pel seu projecte de gestió sostenible dels residus

14/12/2023 | SCP

La Càtedra Reciplasa de Residus Urbans de la Universitat Jaume I ha entregat el guardó de la segona edició del premi «Iniciativa per a la millora de la gestió sostenible dels residus urbans», en un acte que s'ha celebrat en la Llotja del Cànem.

En aquesta edició, el premi s'ha atorgat al CEIP Riu Millars de Ribesalbes per la seua proposta «Els 5R: A Ribesalbes i al Riu Millars, Reduïm, Reciclem i Reutilitzem». En representació del col·legi han recollit el premi els professors del centre Jesús Obis Olivera, Yolanda Pesquera Trilles, Mª Dolores Gorriz Moliner i Mónica Casas Boada.

L'acte ha comptat amb la presència del vicerector d'Investigació, Jesús Lancis; l'alcaldessa de Castelló i presidenta de Reciplasa, Begoña Carrasco; el director tècnic de Reciplasa, Fernando Albarrán; el professor de l'UJI i director de la Càtedra, Félix Hernández, i el regidor de Medi Ambient de Castelló, Cristian Ramírez.

El premi, la quantia del qual ascendeix a 2.500 euros, està dirigit a entitats educatives, com ara col·legis i instituts, associacions sense ànim de lucre, i ajuntaments de poblacions amb menys de 3.000 habitants. La Càtedra pretén reconéixer així iniciatives que comporten una millora de la gestió dels residus urbans i major protecció del medi ambient. En aquesta ocasió, s'ha valorat la iniciativa del centre per a fer un ús sostenible dels recursos i millorar l'estil de vida dels membres de la comunitat educativa.

Aquesta acció de la Càtedra Reciplasa s'uneix a altres propostes que s'estan duent a terme des de fa diversos anys com el concurs «Que fem amb el fem?», amb el qual es pretén fomentar la creativitat de l'alumnat d'ensenyament no universitari, per a insistir en la importància que té la protecció del medi ambient i l'adequada gestió dels residus, potenciant valors que ajuden a avançar cap a una societat millor i més sostenible.

SOBRE EL PROJECTE PREMIAT
La proposta premiada pretén conscienciar l'alumnat sobre la necessitat d'avançar cap a un planeta més sostenible mitjançant l'adopció d'hàbits de consum responsables i respectuosos amb el medi ambient. El centre participa en el programa «Residu-Zero» que persegueix la reducció dels residus sòlids evitant els embolcalls plàstics, el paper d'alumini i els tetrabriks, a més de potenciar el consum d'aliments saludables com ara fruites, fruita seca o entrepans. Així mateix, l'alumnat porta l'aigua en botelles reutilitzables i l'esmorzar en bosses de roba o en carmanyoles d'usos múltiples.

D'altra banda, amb l'objectiu de transformar els residus en recursos, el professorat del centre ha dissenyat un pla d'acció per a realitzar el compostatge de les restes orgàniques procedents dels esmorzars, del menjador escolar i de les cases dels propis alumnes. Aquest pla compta amb la col·laboració de l'ajuntament de la localitat i de la Generalitat Valenciana, que han facilitat la compra de compostadores. El compost generat s'empra com a abonament per a millorar la fertilitat de l'hort escolar, en el qual no es fa ús de fertilitzants químics.

A més d'aquestes accions, es realitzen eixides grupals al voltant de l'escola per a fer batudes de neteja i socialitzar amb el medi ambient. Durant aquestes excursions es fomenta el coneixement i la conservació de la flora i la fauna de l'entorn, ajudant a la conservació de la biodiversitat. Una manera diferent, i sobretot més pròxima i divertida, d'aprendre el temari d'algunes assignatures. Amb aquestes actuacions es pretén conscienciar no sols els alumnes, sinó també les seues famílies, sobre la importància de gestionar correctament els residus urbans per a conservar el seu entorn el més saludable possible.

COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT
Després del lliurament del premi, els representants de la Universitat Jaume I i de Reciplasa, que componen la comissió mixta de seguiment de les activitats de la Càtedra, s'han reunit per a aprovar la memòria d'activitats dutes a terme en 2023 i la proposta d'activitats per a 2024.

En 2024, es preveu organitzar una jornada científica sobre algun dels temes d'actualitat relacionats amb la gestió de residus urbans, continuar amb els premis a millor TFG i TFM per a l'estudiantat de l'UJI, convocar una nova edició del conegut concurs «Què fem amb el fem?» per a escolars no universitaris, i continuar fomentant la col·laboració en matèria de formació amb entitats que advoquen per una gestió més responsable dels residus, entre les quals destaca el Seminari d'Educació Ambiental de Castelló i la Xarxa de Centres per la Sostenibilitat de Castelló. També es convocarà la tercera edició del premi a la «Iniciativa per a la millora de la gestió sostenible dels residus urbans».

Finalment, la Càtedra continuarà amb el finançament de dos projectes d'investigació duts a terme a l'UJI. El primer d'ells se centra en el disseny de Combustibles Sòlids Recuperats (CSR) a partir de rebutjos de la Planta de Tractament d'Onda i de biomassa, i ho executa el grup d'Investigació d'Enginyeria de Residus i Sostenibilitat (INGRES), i el segon tracta sobre el control de la qualitat de les aigües a l'entorn de la planta d'Onda, i l'executa l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA).

Vídeo del projecte