El Congrés Internacional de Turisme de l'UJI advoca per un turisme d'experiències que pose en valor els recursos locals

25/10/2023 | SCP

La Universitat Jaume I acull els dies 25 i 26 d'octubre el XXVI Congrés Internacional de Turisme Universitat – Empresa, un esdeveniment que es consolida com el fòrum especialitzat en turisme amb major tradició i arrelament dins del panorama nacional.

Aquesta edició, que porta per títol «L'experiència turística com a clau d'èxit», reuneix més de 150 congressistes que debatran sobre les últimes tendències i oportunitats en el turisme d'experiències, una indústria que cada vegada cobra més rellevància a tot el món i que s'ha convertit en una alternativa interessant per als viatgers que busquen conéixer els destins de manera més profunda, interactuant amb les comunitats locals i aprenent sobre la seua cultura i tradicions.

La inauguració del congrés ha comptat amb la presència de la rectora de l'UJI i presidenta de la FUE-UJI, Eva Alcón; la secretària autonòmica de Turisme, Cristina Moreno; l'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco; el vicepresident 2n i diputat de Turisme, Andrés Martínez; el vicerector d'Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo; el president executiu de la Fundació Universitat Jaume I-Empresa (FUE-UJI), Carlos Cabrera; i el director del congrés, Rafael Lapiedra.

La rectora Eva Alcón ha indicat la importància que «Universitat, teixit empresarial i administració pública treballen conjuntament per a buscar solucions creatives i innovadores als desafiaments que afronta un sector econòmic essencial com és el turístic». En aquest sentit, ha assenyalat que «hem de contribuir a una transformació realista i responsable del turisme a través de l'intercanvi i la transferència de coneixement» i, en el cas de la Universitat, ha citat com a exemples la creació de l'Institut Universitari de Turisme o l'actualització del pla d'estudis del Grau en Turisme a la realitat del sector.

La secretària autonòmica de Turisme, Cristina Moreno, ha subratllat els bons resultats del sector a nivell nacional enguany i ha indicat que aquest congrés és «una oportunitat única de compartir idees en un moment crucial per al turisme». Així mateix, ha assenyalat que «el turista demanda actualment un contingut experiencial significatiu i únic».

En la seua intervenció, l'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha defensat «l'aposta pel turisme gastronòmic, esportiu i de platges» i ha destacat els bons resultats de l'Aeroport de Castelló, que «ha duplicat el nombre de passatgers respecte a 2022». D'altra banda, ha plantejat tres objectius: desestacionalitzar el turisme que arriba a Castelló, la captació de més visitants internacionals i l'atracció de nous turistes nacionals.
Per part seua, el diputat de Turisme, Andrés Martínez, ha ressaltat el paper del congrés «com a esdeveniment pioner en la promoció del sector i font inesgotable d'inspiració per a tots els amants del turisme». Finalment, el director del congrés, Rafael Lapiedra, ha posat en valor el turisme d'experiències com una alternativa de negoci sòlida «que aporta beneficis econòmics i que al mateix temps respecta l'entorn més pròxim».

A continuació, Inmaculada López, Head of Supply de l'empresa Civitatis, ha oferit la ponència inaugural en la qual ha defensat la importància «de treballar directament amb proveïdors locals per a oferir al turista experiències realment úniques i específiques en cada destí». Així mateix, ha ressaltat «la necessitat de digitalitzar i posar en valor activitats locals, que sovint es tendeixen a infravalorar, però que són la vertadera essència d'una destinació turística».

Durant les dues jornades de congrés, s'abordaran temes com la importància de l'autenticitat en la creació d'experiències turístiques, la integració de la tecnologia en la planificació i el disseny d'experiències turístiques, i la creixent demanda de viatges responsables i sostenibles.

Aquesta trobada és una iniciativa de la Universitat Jaume I que compta amb el patrocini del Patronat Provincial de Turisme de Castelló i la col·laboració de Turisme Generalitat Valenciana. Es tracta d'un esdeveniment que, des dels seus inicis, l'any 1998, organitza la Fundació Universitat Jaume I-Empresa.

Més informació: www.fue.uji.es/turismo