La rectora de l’UJI, Eva Alcón, i la consellera d’Educació, Raquel Tamarit, han presentat el disseny del Centre d’Innovació Educativa i Tecnologies Digitals (CIETD) junt amb l’equip d’arquitectes que ha redactat el projecte d’aquesta infraestructura que s’ubicarà a Espaitec, el parc científic i tecnològic de l’UJI.
El disseny de l’edifici s’ha fet seguint criteris de sostenibilitat i de flexibilitat espacial per a adaptar-se a les necessitats d’ús. Són prop de 4.000 metres quadrats adaptats a les necessitats pedagògiques per a fomentar, des d’una perspectiva multidisciplinària i col·laborativa, la formació, la investigació i la transferència del coneixement en l’àmbit de l’ensenyament i l’aprenentatge.
La previsió és que les obres, amb un període d’execució de 18 mesos, puguen començar en el primer trimestre de 2023 amb els primers 3,4 milions d’euros consignats per a enguany per part de la Conselleria.
La rectora Eva Alcón ha assenyalat que «es tracta d’un centre que aspira a convertir-se en l’espai de referència per a la investigació i la innovació educativa a la Comunitat Valenciana. Un espai de trobada entre els diferents agents del món educatiu per a generar i compartir coneixement, un coneixement que es projectarà cap a les aules, però que també vindrà de les aules».
A més, Alcón ha subratllat que «aquesta nova infraestructura no només enfortirà la capacitat investigadora de l’UJI en un àmbit social estratègic, com és el de l’educació, sinó que, en certa manera, visualitza el paper capdavanter que l’UJI ha tingut en l’ús de noves tecnologies aplicades a l’educació». Per tot això, ha afirmat que «estem davant d’un equipament estratègic per a la Universitat, per al sistema educatiu i per a la societat, i que respon al compromís de l’UJI de ser una universitat connectada amb les necessitats del seu entorn i la vocació de ser instrument per a la transformació social».
Per últim, la rectora ha destacat que el disseny i la construcció seguiran els estàndards de qualitat ambiental que caracteritzen a l’UJI atenent al compromís institucional amb la sostenibilitat i lluita contra el canvi climàtic i, en aquest sentit, ha agraït el treball desenvolupat pel Vicerectorat d’Infraestructures i Sostenibilitat, l’Oficina Tècnica d’Obres i Projectes (OTOP) i, en aquest projecte, de l’equip d’arquitectura i enginyeria que ha dissenyat el nou edifici.
La consellera Raquel Tamarit ha comentat que «el treball que estem fent en innovació educativa al territori valencià fa que des de 2015 l’augment de centres educatius que hi participen en aquesta revolució pedagògica haja augmentat de forma exponencial. Hem fet un acompanyament metodològic i econòmic molt importants: hem passat de 242 centres amb projectes innovadors a vora 800 aquest curs, els hem més que doblat i cada volta en són més».
«Però no només això, innovació educativa és també facilitar eines educatives complementàries al professorat i per això tenim projectes ja molt consolidats com escolART, per a treballar expressions artístiques amb l’alumnat amb quatre programes diferents: ‘L’escola Canta’, ‘L’escola dansa’, ‘L’escola fa ràdio’ i ‘l’Escola fa teatre’. O ‘Resistències artístiques’, un projecte que desenvolupa processos artístics amb creadors i creadores que estan directament en els centres educatius. També els programes per desenvolupar destreses en l’aprenentatge de llengües com ‘Rapsodes’ i ‘FIL’. Sense oblidar el salt exponencial d’oferta formativa fora de l’entorn de l’escola o l’institut de les nostres Aules didàctiques centrades en referents literaris valencians i en temes socials de moltíssima actualitat», ha afegit la consellera d’Educació.
Per acabar, Tamarit ha fet èmfasi en què «la nova concepció dels espais adequats a les noves maneres d’ensenyament i aprenentatge que fomenten el debat i la proactivitat, la utilització de les TIC, la inclusió educativa i la coeducació, la generació de patis coeducatius i un llarg etc., fan que el Centre d’Innovació Educativa i Tecnologies Digitals, es convertisca en el far que connecte perfectament les experiències en els centres educatius amb el treball investigador universitari. Per tant, serà el referent valencià de totes les noves propostes d’innovació educativa i estic convençuda que esdevindrà un referent també en l'àmbit estatal i europeu».
Espais del Centre d’Innovació Educativa i Tecnologies Digitals
La planta baixa inclourà una aula del futur, aules de ponències i un vestíbul amb una gran zona diàfana de disseny versàtil per facilitar l’organització d’esdeveniments, a més del model d’un pati coeducatiu d’Infantil exterior.
La primera planta albergarà la nova seu dels CEFIRE de Castelló. Cal recordar que els CEFIRE són els centres de formació continuada del professorat que la Conselleria té distribuïts al llarg de tot el territori valencià. Pel que fa a la capital de la Plana, en el CIETD estaran tant el CEFIRE territorial, que abasta diversos àmbits d’ensenyament, com el CEFIRE específic Artísticoexpresiu de la Conselleria.
En la segona planta s’instal·laran el Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT), la Unitat de Formació i Innovació Educativa (UFIE) i laboratoris d’investigació educativa.
La tercera i la quarta planta es destinaran íntegrament a laboratoris d’investigació, a més d’una zona oberta de reunions i el model d’un pati coeducatiu de Primària.
Cada espai està equipat amb mobiliari i tecnologia per a permetre el treball flexible i independent, amb espais de descans als itineraris comuns que bolquen al pati interior.
El disseny de l'edifici, les instal·lacions i la selecció de materials responen a l’objectiu d’assolir unes quotes elevades de sostenibilitat des de dos punts de vista: l'eficiència energètica i la qualitat ambiental dels espais. Així, es potencia la il·luminació natural, l’ús d’energies renovables i la utilització de materials respectuosos amb el medi ambient i, en la construcció, se seguiran els paràmetres del sistema de certificació d'edificis sostenibles GBC VERDE, que promou crear llocs que siguen ambientalment responsables, saludables, justos i equitatius.