L’UJI commemora el Dia Internacional de la Llum amb diverses activitats El Departament de Física i l’INIT han lliurat els guardons del concurs de fotografia digital

20/05/2022 | SCP

La Universitat Jaume I ha commemorat el Dia Internacional de la Llum amb diverses activitats organitzades pel Departament de Física i l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) de l’UJI.

La jornada s’ha obert amb la conferència «La llum en l’art» de Wenceslao Rambla, catedràtic d’Estètica i Teoria de les Arts de l’UJI, en la qual ha posat de manifest com l’art utilitza resultats i aplicacions pràctiques de la ciència i com el pensament científic pot intervenir en la tasca de l’artista.

Rambla ha explicat que la llum és una condició necessària per a la percepció de les obres d'art i també influeix en les seues qualitats en donar als colors aparences diferents. També ha fet referència a la direcció de la qual prové o amb la qual incideix la llum, un factor que modela els relleus i, per tant, de gran importància per a les obres escultòriques i arquitectòniques, així com per a les arts escèniques i visuals. Així mateix, ha assenyalat que la llum pot ser ella mateixa el material de certes arts, per exemple, quan s’utilitzen matèries transparents o en les arts que creen fonts de llum i objectes lluminosos.

Després de la conferència, s’han realitzat una sèrie de demostracions òptiques experimentals per a mostrar als assistents la naturalesa i les propietats de la llum.

PREMIS CONCURS DE FOTOGRAFIA DIGITAL

Per últim, s’han lliurat els premis del concurs de fotografia digital del «Dia Internacional de la Llum 2022» en dues categories: centres de secundària i estudiantat de l’UJI i SAUJI.

Pel que fa a la categoria de secundària, s’ha atorgat el primer premi a Helena Escribano Peralta, del Colegio de Fomento Torrenova de Betxí, per la fotografia «El silencio», i tres accèssits per a Marta Zarzoso Granel, per «El fin del mundo»; Aroha Paula, per «Pequeños momentos memorables de la infancia», i Maria Vicenta Martínez Sanz, per «Alternativas al insomnio», també del mateix centre.

Així mateix, s’ha concedit un reconeixement al centre de secundària més premiat, el Colegio de Fomento Torrenova de Betxí, que ha participat amb 13 fotografies i ha obtingut els quatre premis.

D’altra banda, en la categoria d’estudiantat de l’UJI i SAUJI, la fotografia guanyadora ha sigut «Blanco descompuesto» d’Elisabet Trilles Tarín. A més, el jurat també ha concedit tres accèssits a Jaime Sánchez-Rubio Ruiz, per «Microscopio de agua»; Antoni Albalat Salanova, per «Fotografia d’un minut de silenci», i Paco García Paterna, per «Buscando a Chagall».

El Dia Internacional de la Llum se celebra com a aniversari de la primera emissió làser aconseguida per l’enginyer-físic Theodore H. Maiman l’any 1960. La Conferència General de la Unesco fixava el Dia Internacional de la Llum per tal de celebrar l’important paper que juga la llum en la vida dels ciutadans i ciutadanes del món.