L’UJI estalvia més de 330.000 euros en dos mesos gràcies a les mesures per a contenir la despesa energètica

02/12/2022 | SCP

Les mesures extraordinàries per a contenir la despesa energètica que la Universitat Jaume I aplica des que va començar el curs s’han traduït en un important estalvi econòmic i en la reducció del consum elèctric i de gas al campus.

Així, el Vicerectorat d’Infraestructures i Sostenibilitat ha informat que, gràcies a l’esforç de la comunitat universitària, l’estalvi en la factura energètica dels mesos d’octubre i novembre ha superat els 330.000 euros. Aquest estalvi respon a la reducció d’un 15% en el consum elèctric, amb 381.284 kwh d’estalvi respecte al mateix període de 2021, i d’un 74,5% en el consum de gas, amb 65.311 m3 menys de demanda que en 2021.

Les mesures que ha aplicat la Universitat són, d'una banda, la limitació de temperatures d’acord amb l'aplicació del Reial decret llei 14/2022, i d’altra, altres de caràcter extraordinari com apagar les instal·lacions de climatització en edificis departamentals, Rectorat i Edifici d'Esports i Serveis Centrals; apagar les instal·lacions de climatització, però mantenint la ventilació per a renovació de l'aire, en aularis, cafeteries, laboratoris docents, sales d'estudi i Biblioteca i també en aquells espais on no es poden obrir finestres i, per últim, s’ha retardat al màxim l’encesa de la calefacció.

En aquest sentit, coincidint amb la baixada de temperatures d’aquesta última setmana de novembre, l’UJI ja ha connectat la calefacció amb un horari reduït i s'anirà augmentant progressivament el nombre d'hores diàries de funcionament atenent a les condicions meteorològiques.

Cal recordar que la Universitat Jaume I aplica des de 2010 una política d'eficiència energètica al seu campus amb l'objectiu de racionalitzar el consum en els seus edificis. A més, des de 2020, ha intensificat el pla d'actuacions per a millorar l'eficiència energètica i l'estalvi, especialment en els edificis més antics del campus, així com d'instal·lació de parcs solars fotovoltaics destinats a l'autoconsum amb la finalitat de millorar l'eficiència energètica de l'edifici i reduir el consum de la xarxa.

Es tracta, per exemple, de mesures com la millora de l'aïllament tèrmic de cobertes, la instal·lació de maquinària de climatització més eficient i amb control centralitzat -permet apagar o encendre els sistemes de climatització i il·luminació de manera centralitzada-, i la substitució de la il·luminació per llums amb tecnologia LED de baix consum.

Una altra acció prioritària ha sigut la instal·lació de panells solars i, de fet, en aquests dos últims anys l’UJI ha ampliat la xarxa de parcs solars amb què compta el campus, el que ha permès quintuplicar la producció d’energia solar fotovoltaica per a l’autoconsum dels edificis.

Aquest augment s’emmarca en l’estratègia institucional que integra les actuacions per tal d’avançar en la sostenibilitat del campus i fer front a l’emergència climàtica i que es va dissenyar de manera col·laborativa a través del Grup de Treball per la Sostenibilitat i contra el Canvi Climàtic sota la direcció de l'aleshores Vicerectorat de Campus i Vida Saludable.