L’UJI millora l’equipament docent en Ciències de la Salut amb un simulador d’alta fidelitat d’obstetrícia maternofetal

28/05/2021 | SCP

La Universitat Jaume I ha invertit 90.000 euros en l’adquisició d’un simulador d’alta fidelitat maternofetal, anomenat Lucina, amb l’objectiu de millorar els equipaments docents amb què compta la Facultat de Ciències de la Salut. Aquest simulador permet que l'alumnat de Medicina i Infermeria adquirisca les competències d'obstetrícia i ginecologia.

La rectora de l’UJI, Eva Alcón, ha visitat aquest nou equipament juntament amb el degà de Ciències de la Salut, Rafa Ballester; la vicerectora d’Estudis i Docència, Isabel García-Izquierdo; el vicerector de Campus i Vida Saludable, Rafa Mayo; el vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació, Modesto Fabra; els vicedegans Conrado Martínez (Medicina), Eladio Collado (Infermeria), Mamen Pastor (Ordenació Acadèmica), i Raquel Flores, secretària acadèmica de la Facultat de Ciències de la Salut.

Després de la visita, Alcón ha explicat que «el nou simulador avançat de part i ginecològic s'ha finançat íntegrament amb recursos propis de la Universitat i pretén renovar les infraestructures en laboratoris docents per tal de millorar les competències de l’estudiantat de l’àmbit de Ciències de la Salut». A més, ha subratllat que aquests tipus d’inversions «s’emmarquen dins del Pla d’Acció de Govern de l’UJI, concretament en l’objectiu estratègic per a consolidar i renovar les infraestructures i equipaments del campus».

El simulador maternofetal, que permet l'entrenament en totes les etapes del part, inclou un procés de part més realista i controlable, diferents escenaris obstètrics preconfigurats i llestos per al seu ús així com millors articulacions per a les maniobres durant la dilatació i el període expulsiu, entre altres funcionalitats, que fan d’aquest simulador una ferramenta formativa molt polivalent i avançada. També permet treballar situacions de complicacions relacionades amb el part, com la distòcia o l'hemorràgia postpart, i on, en un entorn segur, l’alumnat pot treballar i entrenar com respondre davant aquestes situacions emergents.

Lucina s’ubica en una de les sales de simulació clínica amb què compta la Facultat de Ciències de la Salut i, a més de la simulació en directe, en què poden participar simultàniament tres o quatre alumnes, inclou un sistema d’emissió i gravació que permet el seguiment des d’una altra aula per part de la resta de l’estudiantat i el debriefing per a reflexionar sobre el procés, avaluar les decisions preses, detectar possibles errades, etcètera, per tal d’assentar coneixements i millorar el procés d’aprenentatge.