La Universitat de Tardor aborda en l'UJI les prioritats en matèria de cooperació en gènere, interculturalitat i Agenda 2030 Les jornades interuniversitàries estan organitzades per les cinc universitats públiques valencianes amb la col·laboració de la GVA

03/12/2021 | SCP

La Universitat de Tardor, impulsada per les cinc universitats públiques valencianes amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana, s'ha clausurat avui a la Universitat Jaume I amb la intervenció de la directora general de Cooperació Internacional al Desenvolupament de la Generalitat Valenciana, Xelo Angulo, i el vicerector d'Internacionalització i Cooperació de l'UJI, Joan Antoni Martín. En aquesta cinquena edició, les jornades interuniversitàries s'han centrat en els enfocaments de gènere, interculturalitat i Agenda 2030.

L'última sessió, celebrada avui, ha començat amb un taller de xarxes socials i aliances per al desenvolupament amb enfocament intercultural i de gènere, a càrrec de SocialCO, amb la finalitat de disposar de recursos que permeten crear contingut fiable i fer activisme des de les xarxes. A continuació, s'ha realitzat una taula redona sobre aliances interculturals de gènere per al desenvolupament a càrrec d'Hortense Sombrie, de Creu Roja Burkina Faso; Teresa Langle de Paz i Oñez Ayuso, directora general i coordinadora del programa Learn Africa de Mujeres por África, respectivament; i l'experiència de Silvestra Melania Canales, presidenta de l'Organització Nacional de Dones Indígenes, Andines i Amazòniques del Perú.

Primera jornada

La primera jornada, que va tindre lloc l'1 de desembre, va ser inaugurada pels vicerectors d'Internacionalització de les cinc universitats públiques valencianes, i la secretària autonòmica de Cooperació i Qualitat Democràtica, Toñi Serna.

La sessió es va iniciar amb la ponència «Objectius de Desenvolupament Sostenible i Drets Humans: com implementar el pla d'acció de l'Agenda 2030 a favor de les persones?», a càrrec d'Ángeles Solanes, catedràtica de Filosofia del Dret de la Universitat de València. A continuació, es va celebrar un taller pràctic sobre com actuar per a potenciar la igualtat de gènere en el qual, per mitjà de treball col·laboratiu grupal es van elaborar infografies que desenvolupaven propostes per a l'aplicació de l'enfocament de gènere i la promoció de la igualtat per a cadascun dels ODS.

A la vesprada, es va celebrar una taula redona en què van participar Antonio J. Verdú, director de la Càtedra de Cooperació al Desenvolupament Sostenible de la Universitat Miguel Hernández; Cristina Ramón, presidenta de la Coordinadora Valenciana d'ONGD, i Valentín Molina, catedràtic d'Organització d'Empreses de la Universitat de Granada, en la qual es va abordar el treball decent i xarxes de comerç just de dones. Els ponents van destacar com el comerç just és una oportunitat real perquè les dones aconseguisquen condicions justes, perquè en les cooperatives de comerç just hi ha quatre vegades més probabilitats que les dones assolisquen llocs de gerència. La taula es va complementar amb un taller sobre consum responsable com a motor de les societats responsables per a reflexionar sobre les conductes consumidores amb diverses dinàmiques.

Segona jornada

El diàleg-entrevista entre Carola Calabuig, directora del Màster en Cooperació de la UPV, i Luis González, d'Ecologistes en Acció, va obrir la segona sessió per a plantejar escenaris possibles davant l'actual crisi civilitzatòria per a assumir la situació i reconéixer l'eco-interdependència de l'ésser humà amb el planeta, posant el focus en la redistribució de la riquesa i la construcció de l'autonomia per a tindre vides dignes.

La següent activitat va ser una taula d'experiències en la qual van participar agents implicats en les lluites i resistències de persones defensores de drets humans enfront de l'extractivisme com Luis Suller, d'Ecologistas en Acción La Serranía; Jaime Sánchez, d'Associació per al Desenvolupament Social i Econòmic de Santa Marta, i Lydia Arteaga, de l'ONGD Perifèries.

A la vesprada es va posar el focus en l'apoderament de les dones i la seua relació amb els drets humans de la mà de dones expertes en mutilació genital femenina, amb Idoia Ugarte, referent política del grup sobre aquest tema en Médicos del Mundo; en prevenció en captació de menors amb intencions de tràfic sexual al Perú, de la mà de Vicenta Rodríguez, presidenta de l'associació En Equilibrio Verde y Violeta; i en atenció mèdica amb perspectiva de gènere a pobles originaris, amb Lucero Juárez, professora de Medicina en la Universidad del Valle de Mèxic.

Per a tancar la segona jornada, es va continuar treballant en drets humans amb el taller «Marca't un objectiu amb els drets de les persones refugiades», de la mà del Comité Espanyol ACNUR-Delegació Comunitat Valenciana.