L’UJI presenta a Mèxic el llibre «Entre la espada y la pared» d’Agustín Sánchez Andrés

09/11/2021 | SCP

La Universitat Jaume I ha presentat a la Universitat Michoacana (Mèxic) el llibre de la col·lecció «Amèrica» Entre la espada y la pared. El fracaso del primer experimento autonómico español en Cuba, 1897-1898, d’Agustín Sánchez Andrés.

En la presentació, que s’ha celebrat de forma virtual, ha participat el catedràtic d’Història Contemporània de l’UJI i director de la col·lecció «Amèrica», Manuel Chust, juntament amb Ricardo Domínguez Guadarrama, de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic; Moisés Guzmán, de l’Institut d’Investigacions Històriques (UMSNH), i Laura Muñoz, de l’Institut Mora.

La publicació aborda com el fracàs del règim liberal a l'hora d'integrar les Antilles dins de l'Estat espanyol i la progressiva emergència d'una consciència nacional a Cuba van assentar les bases per al desenvolupament de l'autonomisme dins de la teoria política espanyola. La derrota de la via revolucionària entre 1868 i 1878 va permetre que l'autonomisme cubà s'anara articulant durant la Restauració com una via progressiva cap a la construcció nacional, alternativa al projecte de caràcter rupturista representat pel separatisme.

La crisi del model de relacions colonials durant l'últim quart del segle XIX va determinar que les tesis autonomistes anaren sent assumides progressivament per sectors polítics metropolitans cada vegada més amplis i diversos, la qual cosa va fer possible la concessió de l'autonomia a Cuba i Puerto Rico en 1897.