Els artistes Román Torre, Camile Duhart i Pau Fenollosa inauguren al Menador «Climate Replay», la mostra sobre canvi climàtic i videojocs

29/11/2021 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

El Living Lab Planeta Debug de la Universitat Jaume I (UJI), amb el suport de la Fundació Daniel i Nina Carasso, inaugura avui la mostra Climate Replay. Videojocs experimentals i canvi climàtic al Menador Espai Cultural de Castelló de la Plana amb les obres dels artistes Roman Torre, Camile Duhart i Pau Fenollosa, programador d’experiències virtuals. Les dues convocatòries europees de residències d’artistes de producció en laboratoris de grups d’investigació «Clima & Videojocs» a  l’UJI ha comptat amb un pressupost de 15.320 euros.

La vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals de l’UJI, Carmen Lázaro, ha destacat en l’obertura de Climate Replay que la proposta transversal i interdisciplinària de Planeta Debug «és absolutament confluent amb una de les línies de treball de l'UJI en l'àmbit de la innovació artística, adreçada no només als professionals, sinó també a l'estudiantat de la qual n'és destinatari directe; a més, incorpora un vessant internacional que aporta una visió global i fruit de l'intercanvi entre formes diverses de veure el món». Alhora, aquesta línia d’acció encaixa amb la recent creació de l’Aula d’Innovació Artística del Servei d’Activitats Socioculturals de l’UJI i és patrocinada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i l’Ajuntament de Castelló. «Considerem essencial potenciar les noves tendències de la digitalització de l’art, afavorir l’entrada del videoart i promoure una aproximació de la comunitat universitària a nous formats i representacions artístiques», argumenta la vicerectora Lázaro.

L’objectiu de les convocatòries «Clima & Videojuegos» de Planeta Debug era fomentar la creativitat i la reflexió interdisciplinària, alhora que nous espais i llenguatges de confluència entre art, ciència i ciutadania. L’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) del campus de l’UJI va acollir en les seues instal·lacions els quatre artistes seleccionats en ambdues convocatòries, ja que en la primera d’aquestes també va ser guanyadora l’artista de noves tecnologies i programadora creativa Mónica Rikić Fusté, procedent de Barcelona, amb el seu projecte de videojocs experimental Posidònia, basat en una batalla naval, el qual, finalment, es va centrar en la biodiversitat de la mar Mediterrània i es titularà Columbretes.

El professor dels graus de Videojocs i Disseny Industrial Diego Díaz, membre del grup interdisciplinari que dirigeix el Living Lab Planeta Debug, a més d’investigador del grup Disseny i Art Contemporani: Tendència, Innovació i Creativitat (DACTIC), ha sigut el comissari de l’exposició Climate Replay. Videojocs experimentals i canvi climàtic. «Com a reptes aconseguits, hem de destacar que des de Planeta Debug hem realitzat les primeres residències artístiques a l’UJI, a més, en un context de pandèmia per la COVID-19 que ha afectat enormement el seu desenvolupament», assegura Díaz. El comissari de la mostra també assenyala: «Considerem que ha sigut un èxit la col·laboració entre grups d’investigació de l’UJI i els artistes, amb una mirada cap al canvi climàtic des de l’art polièdrica i holística, per a l’experimentació amb els videojocs, entesos com a elements culturals i audiovisuals expandits, no com a producte comercial, a fi de transgredir els límits de la disciplina cap a l’art contemporani, tot afavorint la convergència entre art, tecnologia, ciència i societat».

L’ARCADE CLIMÀTIC
El projecte «Última oportunitat» de Román Torre està inspirat en les màquines recreatives tipus arcade, «analitzant vies per a reflectir els problemes associats a l’escalfament global en una experiència “jugable”, ja que em va cridar l'atenció la possibilitat de reproduir aquests esdeveniments climàtics de manera tangible perquè durant el transcurs dels jocs es puguen abordar diversos escenaris, alhora que poder sentir les inclemències del clima extrem», en paraules de l’artista procedent de Gijón i membre de Rotor Estudio.

Román Torre ha construït un arcade climàtic i experimental, on es poden sentir diversos elements meteorològics, vinculats amb l’escalfament global. Torre indica que hi ha temes que són com «una paleta de colors de l'imaginari personal; entre ells, en el meu cas, estaria la privacitat digital, com Internet modifica la nostra percepció de la realitat, els algorismes matemàtics o la geometria, el canvi climàtic, els fenòmens físics en escales oposades i extremes o com la biologia es comporta en la nostra natura».

VIDA EN MARTE: REALITAT ALTERNATIVA
La proposta Vida en Marte de Camile Duhart «consisteix en una experiència, un joc de realitat alternativa amb proves, ambientat en una preocupació sobre la terra i els futurs viatges a Mart. No sols és un joc, sinó unes proves per a les persones que vulguen involucrar-se a col·laborar amb l'empresa aeroespacial Spacemcorp». Per a l’artista, participar en el Living Lab Planeta Debug ha sigut «una gran oportunitat per a poder crear projectes al voltant del medi ambient i, sobretot, col·laborar i conèixer investigadores i investigadors de la Universitat Jaume I on els àmbits creatius i científics poden relacionar-se. Una oportunitat per a crear consciència a través de l'art».

LES BALENES DAVANT EL CANVI CLIMÀTIC
Amb el missatge de «quan la qualitat de vida cau per al medi ambient, també ho fa per a nosaltres», Un món connectat de Pau Fenollosa pretén «conscienciar de la situació que vivim actualment al planeta Terra. L'obra posa en el punt de mira l'ecosistema de les balenes, que té un impacte molt important en la reducció de CO₂ i la lluita contra el canvi climàtic». «A fi de fer arribar aquest missatge als espectadors –comenta– se’ls fa viure una experiència única en la qual podran controlar una balena amb la mà i viure com ella. Els jugadors, al representar la balena amb una part del seu cos, connecten més profundament amb la història i empatitzen més amb el missatge que s’intenta transmetre. Aquest projecte és inclusiu i s’ha dissenyat tenint en compte les necessitats de persones amb diversitat funcional, ja que inclou subtítols i facilita l’accés al dispositiu controlador per a tota classe de situacions». «Planeta Debug m’ha ajudat a créixer en l’àmbit professional i en la meua actitud de cara a la lluita contra el canvi climàtic», explica. El projecte de Pau Fenollosa també ha comptat amb l’assessorament científic de professionals experts en biologia marina de la Fundació Oceanogràfic.

Per la seua banda, l’investigador principal del Living Lab Planeta Debug, Emilio Sáez, professor dels graus de Disseny i Desenvolupament de Videojocs i Comunicació Audiovisual, a més d’investigador del grup ITACA, apunta que les obres exposades a Climate Replay «són d’enorme interès perquè suposen la fusió d’art i ciència en un marc lúdic que aporta interactivitat i la motivació del repte al públic que la contempla». «Hem tingut molta sort amb els artistes participants, ja que han plantejat propostes molt originals i compromeses per a fer veure les repercussions del canvi climàtic d’una forma tan atractiva com rigorosa en les metàfores que plantegen», conclou Sáez.

Els jurats de les convocatòries de residències d’artistes van estar compostos per  Eurídice Cabañes i Luca Carrubba, d’Arsgames España; Clara Boj, artista i professora d'Escultura a la Universitat Politècnica de València; Diego Díaz, artista, investigador i professor de videojocs en la Universitat Jaume I de Castelló; Jose Luis Pérez Pont, director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana; Maria Josep Picó, periodista especialitzada en medi ambient i investigadora i professora associada a la Universitat Jaume I; Emilio Sáez, docent i investigador en comunicació audiovisual i videojocs de l’UJI i Pau Waelder, crític d'art, comissari i investigador.

SOBRE LA FUNDACIÓ DANIEL I NINA CARASSO
Creada en 2010, en honor a Daniel Carasso, fundador de Danone, i la seua esposa Nina, la Fundació Daniel i Nina Carasso desenvolupa la seua activitat a França i Espanya. El seu treball consisteix a acollir, donar suport, acompanyar i connectar les persones que s'atreveixen a mirar i a construir el món de forma diferent en les seues dues línies de treball: l'Alimentació Sostenible i l'Art Ciutadà. La Fundació Daniel i Nina Carasso és una fundació Grant Maker (exclusivament finançadora d'iniciatives d'interès general), de patrimoni familiar, afiliada a la Fondation de France. És independent de qualsevol societat mercantil.

 

Més informació: https://planetadebug.blogspot.com/

Fotografies

 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions