L'UJI col·labora amb el Centre Territorial d'Innovació i Desenvolupament d'Orpesa per a promoure l'economia de la província de Castelló

22/07/2020 | SCP

El Centre Territorial d'Innovació i Desenvolupament d'Orpesa (CTI+D Orpesa) sosté un pla d'acció encaminat a desenvolupar l'economia en la zona de la costa i interior de Castelló. tal com es va presentar en la reunió celebrada divendres passat, 27 de juliol.

El projecte, impulsat per l'Ajuntament d'Orpesa però amb un àmbit d'influència comarcal, compta amb la col·laboració de la Universitat Jaume I a través del grup d'investigació de Química de l'Estat Sòlid, dirigit pel catedràtic Juan B. Carda. Donada l'experiència del grup d'investigació en el camp dels materials, les noves tecnologies de processament, cerca de noves funcionalitats en ceràmiques, així com en les relacions universitat-empresa i centres d'investigació d'àmbit nacional i internacional com ara el Consell Superior d'Investigacions Científiques d'Espanya (CSIC), pot fer costat a l'Ajuntament en el disseny d'aquest ambiciós projecte.

La reunió va comptar amb la participació de tres representants de l'Ajuntament d'Orpesa, María Jiménez Román, alcaldessa; Araceli de Moya, tinent d'alcalde i regidora de l'àrea d'Ocupació, Desenvolupament Local, Comerç i Emprenedors, i María Segura, tècnica responsable de l'Agència d'Ocupació i Desenvolupament Local. Per part de la Universitat Jaume I i dirigint la presentació del projecte va estar Juan B. Carda, director del grup de Química de l'Estat Sòlid de l'UJI, acompanyat per dos investigadors del mateix grup i per Toni Castelló, responsable de Comunicació de la Càtedra d'Innovació Ceràmica «Ciutat de Vila-real». Hi van participar també Serafí Bernat, director de l’Aeroport de Castelló; Julia Sales, en representació de l'alcaldia de l'Ajuntament de les Coves de Vinromà; Oscar Castelló, gerent de la firma de consultoria i auditoria Grant Thornton; Vicente Romero, president del grup Nexta, acompanyat per Rut Cabedo, coordinadora del seu departament tècnic; Fernando Sangüesa per part de l'empresa Caslab i José Joaquín Torres, exdirector territorial de La Caixa i membre de SECOT.

Les diferents accions a implementar per part del Centre Territorial d'Innovació i Desenvolupament Tecnològic d'Orpesa (CTI+D) s'emmarquen en quatre línies principals. En primer lloc, dissenyar el projecte de creació d'un centre tecnològic amb capacitat de recerca i desenvolupament de nous materials i noves tecnologies de processament, així com impulsar la innovació en productes i processos amb menor impacte mediambiental, major estalvi energètic i de recursos hídrics, aprofitant els avantatges de l'economia circular.

La segona línia d'accions que persegueix aquest projecte té a veure amb la formació i capacitació, amb una programació de formació no reglada en noves tecnologies i xarxes de comunicació, així com en àrees d'especial demanda en la zona. Entitats com Labora o la Cambra de Comerç, així com la Fundació Universitat Jaume I-Empresa i les associacions i col·legis professionals poden formar part especialment com a col·laboradors en aquesta línia del projecte. Així mateix, s'apostarà per la creació d'un observatori internacional en el camp de la col·laboració per a coordinar accions i projectes d'R+D en altres països, buscant oportunitats i partners.

El CTI+D d'Orpesa també promourà l'emprenedoria, la creació d'empreses emergents i empreses de base tecnològica que puguen situar-se en zones del litoral com Orpesa, o en regions de l'interior com les Coves de Vinromà. Una de les metes és fomentar el desenvolupament de l'Aeroport de Castelló com un centre d'innovació a través de la investigació i la internacionalització. Grups d'inversió i empreses, grups de mentoria com ara SECOT i el parc tecnològic Espaitec de la Universitat Jaume I formen part també dels pilars en els quals es recolza aquesta línia del projecte.

En quart lloc, es persegueix la creació d'una xarxa de comunicació entre els municipis que conformen la província de Castelló desenvolupant activitats divulgatives i de transferència entre aquests, desenvolupar activitats formatives d'alt nivell tècnic per a preparar la mà d'obra del futur, així com establir un centre de big data per a la recollida i gestió de dades a gran escala amb l'objectiu d'estar capacitats per a l'automatització de processos, desenvolupar una metodologia d'investigació capaç de realitzar prototips i definir solucions complexes en entorns reals en constant evolució, d'ací la col·laboració amb Grant Thornton, la línia de consultoria de la qual de negoci i innovació compta amb un bagatge molt important en aquesta àrea. Es pretén aplicar un model de regió intel·ligent integrat amb espais living lab en els quals es puguen testar les metodologies, prototips i solucions esmentades anteriorment.

El Centre Territorial d'Innovació i Desenvolupament Tecnològic d'Orpesa és un ambiciós projecte que requereix una elevada qualificació i preparació per part dels diferents professionals que el fan possible. La col·laboració entre entitats de l'àmbit públic i privat resulta propícia per a la seua posada en marxa i així poder enfrontar problemes com la despoblació, l'estancament d'infraestructures i l'estacionalitat laboral, aconseguint l'impacte més gran possible en benefici de l'economia de la província de Castelló.