El Màster de Psicopedagogia de l’UJI fa més compresible la diversitat a través de l’art

25/05/2020 | SCP

Estudiantat i professorat de l’itinerari de necessitats educatives del Màster Universitari de Psicopedagogia de la Universitat Jaume I, coordinat per la docent Auxiliadora Sales, han treballat durant els últims quatre mesos, sota la supervisió d’Irene García Molina, en el projecte «DiversitART», una iniciativa que uneix art i diversitat mitjançant la comprensió de certes temàtiques desconegudes, i fins i tot tabú en el món de la diversitat des d’un punt de vista artístic i crític.

Les obres anaven a ser exposades al vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials del campus castellonenc, però finalment, atesa la situació causada per la pandèmia del coronavirus, s’ha organitzat de forma virtual en una pàgina web, com una galeria d’art virtual que està oberta al públic des del passat dia 11 de maig amb només un clic: https://sites.google.com/uji.es/diversitart/inici.

El propòsit del projecte era que l’estudiantat contestara la pregunta: podem donar veu a través de l’art a les persones amb necessitats educatives especials i fer recapacitar a la societat sobre aquestes temàtiques? Agrupats per distintes disciplines artístiques (espai, plàtica, literatura, imatge i acció), l’alumnat ha reflectit diversos aspectes sobre la diversitat (procés de diagnòstic, falsos mites, diferències de gènere o la repercussió dels contextos que envolten una persona amb trastorns del neurodesenvolupament (autisme, TDAH, disfèmia, etc.) a partir d’obres existents o creant les seues pròpies.

En la galeria d’art virtual es pot navegar per les diferents pestanyes com si es canviara de sala i trobar vídeos, fotografies, pintures, representacions teatrals i fins i tot un rap. A més, es pot completar un qüestionari ràpid quan finalitza la visita per opinar sobre si l’exposició ha aconseguit el seu objectiu de fer més comprensible la diversitat a través de l’art. Les actualitzacions del projecte es poden seguir amb l'etiqueta #diversitartUJI i en les diferents xarxes socials: Facebook (Diversitart), Instagram (@diversit_art) i Twitter (@ArtDiversit).