Les empreses instal·lades en Espaitec facturen 32 milions d'euros durant 2019

08/05/2020 | SCP

El Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I de Castelló (Espaitec), gestionat des de la Fundació General de l'UJI, continua creixent any rere any. Com a eix vertebrador de la tercera missió de la universitat, una de les seues principals funcions és  afavorir la transferència de coneixement i dels resultats d'investigació a la societat.

En aquesta línia, Espaitec ha recopilat els indicadors d'activitat de les empreses instal·lades relatius a l'exercici 2019, on es detallen dades relacionades amb facturació, ocupació, transferència i col·laboració entre universitat i empresa.

Empreses i facturació

Al tancament de l'exercici 2019, Espaitec comptava amb 27 empreses instal·lades, companyies amb seu principal o delegació en les instal·lacions de la Universitat Jaume I. La facturació total durant l'exercici va ascendir a 32.411.507,45 milions d'euros, una dada que suposa un increment notable respecte a l'any anterior. A més, el conjunt d'empreses va realitzar una inversió en I+D pròxima al milió d'euros, concretament 940.776,33 €.

Per sectors, amb un 62% destaca el de les tecnologies de la informació i telecomunicacions amb 17 empreses que ofereixen tot tipus de serveis, des de solucions basades en el blockchain o la internet de les coses, a projectes de digitalització industrial o desenvolupament d'aplicacions. Amb quatre empreses, el sector dels serveis avançats ocupa un 15% del total incloent-hi projectes que operen en el sector audiovisual o la innovació social, entre altres. El sector de la biotecnologia i de l'energia ocupen un 7% d'activitat, amb dos empreses operant en cadascun d'aquests sectors. Finalment, amb un 4% sobre el total hi ha una empresa operant en el sector de la medicina i una altra en el sector industrial.

Ocupació i contractació de talent universitari

Un total de 223 persones realitzen la seua activitat en les empreses instal·lades, 161 homes i 62 dones. Del total de treballadors, un 30% desenvolupa activitats relacionades directament amb la investigació i el desenvolupament.

Respecte a la contractació de talent universitari, durant l'exercici 2019 les empreses instal·lades van acollir 52 estudiants en pràctiques, tant a través de l'Oficina d'Inserció Professional i Estades en Pràctiques de l'UJI com de la FUE-UJI. Cal destacar que durant 2019 les empreses van contractar 23 nous egressats de la Universitat Jaume I.

Sent moltes de les empreses d'Espaitec projectes empresarials sorgits de la comunitat universitària, 124 treballadors són titulats de la universitat castellonenca, un 55% sobre el total dels treballadors.

Expansió: presència nacional i internacional

Quant a la presència de les empreses instal·lades en altres províncies, cal destacar que el 52% tenen activitat  fora de la província de Castelló. A més, el 33% de les empreses opera a escala internacional en els següents països: Mèxic, l'Argentina, Panamà, Colòmbia, Xile, el Perú, els Estats Units, Tailàndia, Suïssa, Alemanya, el Regne Unit, Turquia, els Països Baixos, Bèlgica i Itàlia.

Cal fer un esment especial a les quatre empreses que, amb filial principal en països europeus com el Regne Unit, Suïssa, els Països Baixos o Bèlgica, han decidit obrir seu a Espanya, optant per les instal·lacions de la Universitat Jaume I de Castelló per a fer-ho.

Transferència i col·laboració universitat-empresa

Un 33% de les empreses instal·lades col·labora amb grups d'I+D de la Universitat Jaume I, desenvolupant projectes conjunts amb grups com per exemple el Temporal Knowledge Bases Group (TKBG), Polímers i Materials Avançats (PIMA) o el Grup Ensenyament, Aprenentatge i Tecnologia (GREAT).

Les empreses instal·lades col·laboren amb 14 investigadors de l'UJI a través de contractacions puntuals per al desenvolupament de projectes o col·laboracions habituals. En algunes empreses el PDI forma part del projecte emprenedor a través d'una spin-off, iniciativa empresarial promoguda per membres de la comunitat universitària que es caracteritza per basar la seua activitat en l'explotació dels resultats de la investigació obtinguts en la mateixa universitat.

El 37% de les empreses instal·lades col·laboren habitualment amb activitats organitzades per la Universitat Jaume I, realitzant conferències, participant en tallers o impartint classes de màster.

Col·laboració empresarial

El 37% de les empreses instal·lades, 10 companyies sobre el total, col·laboren amb altres empreses d'Espaitec tant en el desenvolupament de projectes conjunts, com proveint serveis específics o organitzant esdeveniments com Hackathón Castelló. Cal destacar com les sinergies entre empreses s'han incrementat en els últims anys, així com la col·laboració entre les empreses de l'Espaitec i el Club d'Empreses Castelló Global Program que es va consolidant any rere any.