15/10/2020 | SCP

El Menador espai cultural acull fins al 5 de novembre una exposició que repassa les principals fites del CUC.

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha inaugurat l’exposició «50 anys del CUC: els fonaments de la nostra Universitat» a l’edifici del Menador, un acte que ha estat precedit d’un homenatge als diferents col·lectius e institucions que van fer possible la posada en marxa del Col·legi Universitari de Castelló el 14 d’octubre de 1969.

Durant l'acte, el periodista i president de la Societat d'Amics i Antics Alumnes de l'UJI (SAUJI) José María Arquimbau ha realitzat un documentat repàs de la història educativa de Castelló, des de les Aules de Gramàtica fins a l'actualitat. Per part seua, els professors Agustín Escardino, José Quereda i Salvador Cabedo, com a anteriors directors del CUC (amb Julián San Valero, José Luis Aguirre, Teófilo Sanfeliu i la professora Purificació Escribano), han agraït el reconeixement institucional al que va representar el Col·legi Universitari de Castelló com a germen de l'UJI, que va arribar a aportar el 70% del seu professorat i prop de 2.500 alumnes en el primer curs de la Universitat Jaume I. Durant les seues intervencions tots ells han coincidit a destacar el treball col·lectiu del professorat i el personal d'administració, així com el de totes les institucions que van donar suport al projecte universitari de Castelló, especialment l'Ajuntament i la Diputació.

L'acte ha comptat també amb la participació del dibuixant i humorista gràfic Joan Montañés Xipell, qui ha recordat anècdotes dels primers estudiants universitaris de Castelló, i fent un joc de paraules amb el significat en valencià de les sigles del CUC, ha assenyalat que «d'aquell cuc ha sorgit aquesta papallona que és l'UJI». Ha tancat el torn d'intervencions Pepe Pitart en representació del personal d'administració i serveis i com a comissari de l'exposició.

En termes similars s'ha manifestat la rectora, Eva Alcón, qui, recordant la cèlebre cita d'Isaac Newton, ha assegurat que «l'UJI s'ha pogut posicionar en els seus 30 anys de vida com una de les millors universitats d'Espanya gràcies al fet que s'ha alçat sobre els muscles de gegants que van representar tots els homes i dones que van fer possible el CUC».

Alcón ha indicat que l’acte commemoratiu «és un reconeixement col·lectiu i un agraïment públic a totes les persones que van fer possible el naixement i creixement del Col·legi Universitari de Castelló» perquè sobre aquest es fonamenta «un projecte també col·lectiu i encara més important, l’UJI, la nostra universitat i que ens permet construir el nostre futur sobre els ciments d’aquesta tradició universitària».

La mostra, que ha sigut comissariada per l'arquitecte José Pitart i que es podrà visitar fins al 5 de novembre, repassa les principals fites del CUC a través d'un recorregut que recull tant imatges i textos històrics com objectes significatius d'aquella època.

L’exposició s’articula al voltant de quatre verbs: educar, integrar, reivindicar i arribar, a través dels quals s’ofereix una crònica des del primer curs universitari, fa ara 50 anys, fins als inicis de la Universitat Jaume I, que en compleix ara 30. La mostra abasta des dels antecedents educatius a l’Institut Francesc Ribalta i els inicis del Col·legi Universitari integrat en la Universitat de València fins al creixement del campus amb la creació del primer edifici a pesar de les dificultats econòmiques i acadèmiques i la construcció del segon edifici com a inici del camí cap a la universitat pública de Castelló.

Catàleg