REDIT presenta a l'UJI l'estudi «Economia del coneixement, innovació i competitivitat»

10/06/2019 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
Twitter
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Xarxa d'Instituts Tecnològics de la Comunitat Valenciana (REDIT) en la qual està integrat l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) ha presentat avui a la Universitat Jaume I l'estudi: «Economia del coneixement, innovació i competitivitat», una iniciativa que ha comptat amb el suport de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI), sota la coordinació del catedràtic d'Economia Aplicada de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mas.

Aquest informe recull el treball de 15 experts de reconegut prestigi de l'àmbit universitari, del qual es desprenen interessants conclusions que conviden a reflexionar sobre la importància que adquireix per al teixit empresarial el fet d'innovar per a així desmarcar-se de la competència i destacar.

En l'acte d'avui han intervingut el vicerector adjunt de Transferència, Innovació i Emprenedoria, David Cabedo, el president i director de REDIT, Fernando Saludes i Gonzalo Belenguer, respectivament, que han destacat el «múscul» d'innovació amb què compten les empreses que treballen amb els 11 centres tecnològics que integren la xarxa, i que s'orienten a sectors tradicionals de la Comunitat Valenciana com el ceràmic, el calçat, el tèxtil, metal-mecànic, etc., per citar-ne alguns exemples. Aquests sectors, malgrat ser considerats tradicionals, integren, gràcies a la seua col·laboració amb els instituts tecnològics i la universitat, una sèrie de tecnologies d'alt nivell que reverteixen en l'optimització de processos i productes i que donen lloc a l'obertura de nous camins i millors posicions en els mercats de tot el món.

«El fet d'estar reunits a la Universitat Jaume I, on s'integra l'ITC, que al seu torn, forma part de REDIT, il·lustra molt bé la col·laboració estratègica que existeix entre nosaltres», ha dit en la seua intervenció el president de REDIT, Fernando Saludes. A més, ha volgut destacar que «els fets demostren que en REDIT estem convençuts que únicament a través de la col·laboració entre els agents d'innovació podem aconseguir el nostre objectiu final de transferir el coneixement que generem al nostre teixit productiu, en benefici, en última instància, de la societat».

Per la seua part, el director de REDIT, Gonzalo Belenguer, ha ofert algunes dades sobre la labor que es desenvolupa en els centres tecnològics, com ara que «les empreses que treballen amb els instituts de la Xarxa són un 7% més productives i exporten un 25% més a països de fora de la Unió Europea».

Durant la presentació de l'informe, el catedràtic d'Economia Aplicada de la UPV, Francisco Mas, coordinador d'aquest estudi, ha posat l'accent principalment que les barreres a la innovació «no són únicament financeres, sinó que també són burocràtiques: cal simplificar els processos per a optar a les ajudes existents a la innovació».

Posteriorment, han intervingut en una taula redona Gustavo Mallol, director d’AICE-ITC; Roberto Arnau, subdirector de Programes d'Innovació de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI); F. Xavier Molina, catedràtic d'Organització d'Empreses de l'UJI i director de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic GVA-UJI, a més de Luis Guaita, director d'I+D+i de l'empresa ceràmica Keraben Group. La taula redona ha sigut moderada pel director de Comunicació i Publicacions de la Universitat Jaume I de Castelló, Francisco Fernández Beltrán.

Luis Guaita, de l'empresa Keraben Grup, ha advertit durant la seua intervenció que és difícil per a les empreses en moltes ocasions «escoltar i integrar el coneixement que els arriba des d'instituts, universitats o organismes vinculats a la innovació, ja que el dia a dia en l'empresa és complicat, s'enfronta a diverses problemàtiques com la seua competència, el desenvolupament del producte, i diverses qüestions i problemes urgents i quotidians que cal resoldre immediatament, que sovint creen distància respecte al món que genera coneixement. Al final, és un problema de comunicació, necessitem escoltar-nos els uns als altres, estar a prop».

Per la seua part, Gustavo Mallol (AICE-ITC) ha asseverat que «des dels centres generadors de coneixement duem a terme molta I+D+i, però fa falta realment arribar a transferir aquest coneixement a l'empresa i cal continuar treballant per a arribar a incorporar industrialment les innovacions; hem fet múltiples diagnòstics en diferents països, estats i en diversos documents, però per a transferir cal involucrar a les empreses, els qui han d'innovar són les empreses, són, al final, elles, les companyies, les que han d'incorporar aquesta recerca i aquest coneixement que realitzem des de les universitats, instituts de REDIT i altres centres generadors d'innovació per a poder guanyar competitivitat». I ha afegit «tota la competitivitat i riquesa que puguin obtenir les empreses no té un altre objecte que millorar, al final, el benestar de totes les persones».

REDIT ha presentat aquest informe dijous 6 de juny a València i el pròxim 14 de juny el presentarà a la Universitat Miguel Hernández (Elx).

Imatges

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions