21/11/2018 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha participat en un debat-col·loqui organitzat per la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València (RSEAPV) al costat dels rectors de les universitats públiques valencianes: la rectora de la Universitat de València, Maria Vicenta Mestre Escrivà; el rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora Mas; el de la Universitat d'Alacant, Manuel Palomar Sanz, i el rector de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx, Jesús Pastor Ciurana, localitat on ha tingut lloc aquest acte.

En el debat s'han abordat diferents temes d'actualitat que afecten les universitats valencianes, com ara l'aprovació de la Llei Orgànica d'Universitats. Sobre aquest text, Eva Alcón ha indicat la necessitat que s'aprove amb el màxim consens possible: «Som optimistes perquè partim d'un consens total de partida, però sabem que serà difícil arribar a un acord tan ampli sobre el text final, sobretot per la complexitat actual de la vida política i parlamentària del nostre país, però confiem que aquest consens sobre la necessitat de la reforma impere sobre interessos partidistes o aliens al debat universitari».

Quant al finançament de la recerca i l'engegada del Pla GenT per part de la Generalitat, Alcón ha lamentat que «les universitats més grans, amb majors recursos i excedents, són les que podran fer front a les exigències d'aquest pla amb major facilitat i les que s'hi poden veure més beneficiades». En qualsevol cas, la rectora de l’UJI ha volgut posar l'accent que «hem d'esperar a veure com es fa la distribució per a saber si serà equitativa i proporcional. Si finalment són 50 els investigadors que es beneficiaran de les ajudes, d'acord amb el nostre pes relatiu dins del sistema universitari valencià, la Universitat Jaume I de Castelló hauria d'incorporar cinc investigadors».

Un altre dels temes que Eva Alcón ha abordat en el col·loqui ha sigut la necessitat d'engegar més accions per a captar estudiants estrangers, ja que és «una gran possibilitat per a mitigar els efectes de la reducció demogràfica en el nostre territori. És justament en l'àmbit de la formació de postgrau on s'està captant un major nombre d'estudiants estrangers, en termes relatius, en funció de l'oferta de places. Per tant, hem de seguir avançant per aqueix camí d'internacionalització i captació d'estudiants».

La RSEAPV, dirigida per Vicent Cebolla i Rosell, va iniciar en 2007 l'organització de taules redones amb els cinc rectors de les universitats públiques valencianes. Al llarg d'aquests anys, s'han tractat temes molt diversos, que van des del futur de la universitat i el model universitari públic, fins a les relacions amb l'empresa o internacionalització de les universitats.