L'UJI analitza el paper de les universitats en la cooperació amb el Sàhara

16/11/2018 | SCP

•  jornades-cooperacio _S9B0771

•  jornades-cooperacio _S9B0735

•  jornades-cooperacio _S9B0711

Foto: Àlex Pérez

L’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de la Universitat Jaume I ha celebrat les XXI Jornades de cooperació internacional i solidaritat i les IV Jornades de cooperació universitària valenciana amb el Sàhara en les quals s’ha abordat el procés de pau i drets humans, la situació actual de les dones sahrauís i les alternatives de cooperació des de la Universitat.

La inauguració de les jornades ha comptat amb la participació del vicerector d’Internacionalització i Cooperació de l’UJI, Joan Antoni Martín; el rector de la Universitat de Tifariti, Jatari Hamudi, i la directora general de Cooperació i Solidaritat de la Generalitat Valenciana, Antonia Moreno.

El vicerector d’Internacionalització i Cooperació ha destacat el caràcter addicional que confereix la data de les jornades, atès que es compleixen 43 anys de la signatura de l’Acord Tripartit de Madrid sobre el Sàhara Occidental. Així mateix, Martín ha assenyalat que «la cooperació amb el poble sahrauí presenta característiques molt pròpies perquè es dóna en circumstàncies de conflicte. Es tracta de cooperar amb un govern que lluita per unes aspiracions que altres governs donen per fetes». A més, ha fet referència a les accions de cooperació amb el poble sahrauí que es realitzen des de la Universitat Jaume I.

Per la seua part, el rector de la Universitat de Tifariti també ha recordat la invasió marroquina de 1975. «Ja en són 43 anys des que més de 200.000 habitants sahrauís viuen als campaments de refugiats de Tinduf i una gran part de la població està encara sota l’ocupació marroquina que cometia violacions de drets humans i espoli de les riqueses naturals», ha apuntat. No obstant això, Hamudi ha destacat la positiva cooperació amb els pobles d’Espanya i, concretament, amb les universitats públiques valencianes a través del conveni que es va signar en 2015. «L’avaluació de la cooperació amb les universitats valencianes és molt positiva. Esperem que aquest conveni marc es convertisca en convenis específics per a donar més suport i desenvolupament a les nostres universitats», ha afirmat Hamudi. En aquest sentit, ha assenyalat que estan molt interessats en l’intercanvi de professorat i estudiantat i en què les universitats públiques valencianes participen en la infraestructura de la Universitat de Tifariti.

Finalment, la directora general de Cooperació i Solidaritat de la Generalitat Valenciana ha destacat que el poble valencià fa molt de temps que està compromès amb el poble sahrauí. «Aquest compromís s’ha concretat des de fa 10 anys en fons que s’han destinat a cooperació i sensibilització i la idea és renovar-lo amb un conveni per a poder continuar amb aquesta ajuda», ha explicat. En aquesta línia, ha posat en relleu la importància de crear aliances entre institucions per a aconseguir aquest objectiu. A més, Moreno ha volgut emfatitzar el paper de les dones a Àfrica i al Sàhara. «Crec que les dones han de ser cada vegada més protagonistes. És una obligació ètica fer un esforç de discriminació positiva i derivar les ajudes també a l’apoderament de la dona», ha afirmat.