García Cubells destaca l’ampliació dels perfils professionals i la transversalitat dels equips en el sector publicitari de l’era digital

19/11/2018 | SCP

• Chari García Cubells comloc-2018 Comloc_18_DLL106

Foto: Damián Llorens

Chari García Cubells, professora de la Universitat CEU Cardenal Herrera amb una extensa trajectòria en el sector de la publicitat, ha analitzat l’evolució dels perfils professionals en relació amb la creativitat i la tecnologia en la conferència inaugural de la quinzena edició del Congrés de Comunicació Local (COMLOC) que enguany s’ha centrat en «El negoci publicitari en l’era digital».

García Cubells ha assenyalat que la tecnologia ha irromput com un «tsunami imparable» que ha transformat la forma de treballar en l’àmbit de la comunicació publicitària. Així, ha explicat que davant les agències tradicionals mainstream sorgeixen les agències d’especialització tecnològica que són de menor grandària, que treballen amb pressupostos més accessibles i tenen un major coneixement del consumidor. En aquest sentit, ha destacat el paper central que adquireix el màrqueting de continguts, és a dir, continguts que siguen d’interès per a l’usuari i li proporcionen un benefici d’algun tipus. Per a això, ha assenyalat com a fonamental la interacció i comunicació permanent amb els públics, que ha sigut clau en l’èxit del transmèdia, però que també repercuteix en els altres mitjans.

Quant als perfils professionals, la professora ha posat en relleu l’ampliació del mercat laboral en el sector atès que s’han modificat les estructures en les organitzacions i també han entrat en joc nous actors com ara les consultores. «Els departaments de màrqueting de les empreses han perdut valor perquè ho han adquirit les consultores», ha assenyalat. Així mateix, ha explicat que s’han ampliat els perfils i s’ha trencat amb l’esquema piramidal per a passar a una estructura més horitzontal. «Les persones del departament són peces movibles i l’equip es conforma en funció de les necessitats del projecte concret, es busca la transversalitat», ha apuntat.

En definitiva, García Cubells ha afirmat que els creatius han de ser bons comunicadors, saber utilitzar les eines de la cultura digital i saber interpretar les dades, tot i que «les idees són els fonaments». Alguns dels nous perfils professionals que ha citat són el creatiu tecnològic, user experience designer, community manager o arquitecte de dades, entre altres, tot i que ha recalcat que no és necessari dominar totes aquestes línies, sinó conformar un equip amb aquestes destreses.

Per a finalitzar, ha reivindicat la figura de les dones en aquest sector i ha aportat algunes dades, com ara que hi ha un 70% de dones en el Grau en Publicitat i Relacions Públiques en les universitats valencianes mentre que en les empreses tan sols l’11% està en el departament de creativitat i el 2% en càrrecs directius,

L’acte d’inauguració ha sigut a càrrec del degà de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Andreu Casero; la directora del congrés, Cristina González, i el director d'El periódico Mediterráneo, José Luis Valencia.