La graduada de l’UJI Lara Ferrando Esteve guanya el premi SEA al millor treball final de grau del XVI Concurs Student d’Estadística Aplicada

04/10/2018 | SCP

La graduada en Matemàtica Computacional de la Universitat Jaume I de Castelló, Lara Ferrando Esteve, ha guanyat el premi SEA al Millor Treball de Final de Grau del XVI Concurs Student d’Estadística Aplicada amb el treball «Mètodes de classificació aplicats a problemes verbals amb errors d’inversió en dades de neuroimatge», dirigit per les professores Irene Epifanio López del Departament de Matemàtiques i Noelia Ventura-Campos del Departament d'Educació i Didàctiques Específiques.

El Concurs Student està organitzat pel Servei d’Estadística de la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut d’Estadística de Catalunya per potenciar l’esperit investigador i l’interès per l’estadística aplicada entre l’estudiantat universitari nacional, així com donar a conèixer el destacat paper de l’estadística en l’obtenció de nous coneixements. Les persones guanyadores en cadascuna de les tres categories del concurs (Idescat-màster, SEA-grau i Almirall-bioestadística) obtenen un premi en metàl·lic de 500 euros i una subscripció anual a la Societat Catalana d’Estadística, que els lliuraran el Dia de l’Estadística a Catalunya, el 5 d’octubre.

La resolució de problemes és un dels elements centrals de l’ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques. Un cas on els estudiants reconeixen típicament la informació de l’enunciat, però no són capaços de construir una equació correcta, seria el conegut com a error d’inversió. El treball premiat busca determinar les bases neuronals lligades a aquest error i fer una classificació dels grups, en concret s'han considerat 13 mètodes de classificació. Els principals resultats obtinguts evidencien que aquells que cometen error d’inversió requereixen una major demanda de recursos cognitius, a més, el classificador d’anàlisi discriminant flexible ha proporcionat un 80% d'encerts.

William Gosset, qui publicava els seus articles sota el pseudònim de Student, va estudiar Química i Matemàtiques a Oxford. Va treballar com a químic en la cerveseria Guinness de Dublín i va realitzar treballs importants en estadística. La seua aportació més coneguda va ser el T-Test, fruit dels seus treballs en control de qualitat realitzat per Guinness.