La Universitat per a Majors celebra el vintè aniversari amb més de 1.000 alumnes matriculats

03/10/2018 | SCP

•  universitat-majors Inaugura_Curs_Majors_18-19_DLL127_in

FOTO: Damián Llorens

El programa de formació permanent de persones majors de la Universitat Jaume I ha celebrat avui l'acte de benvinguda al curs 2018-2019 al Paranimf. L'acte ha consistit en un espectacle multidisciplinari amb el títol Mediterrani: patrimoni cultural que ha estat interpretat pel Grup de Teatre de la Universitat per a Majors, amb l'actuació del grup de Rondalla Vora Séquia, la dansa a càrrec de Jonatan Cantos i la dramatúrgia i direcció d'Albert Bellés i Chorva. A l'acte han assistit la vicerectora d'Estudis, Isabel García; la directora acadèmica, Elsa González; el director honorífic, Salvador Cabedo, la coordinadora de la Universitat per a Majors, Pilar Escuder, i els docents implicats de forma activa en el programa.

La Universitat Jaume I va iniciar el Programa Universitari per a Majors l'any 1998 i aquest curs celebra el vintè aniversari. El programa està plenament consolidat, però amb permanent esperit de millora, avanç i adaptació. El programa es va iniciar amb 38 estudiants i en aquest curs són 1.022 els estudiants matriculats en la Universitat per a Majors al campus de Castelló i a les diferents seus. En el Grau Universitari Sènior són 257 estudiants i en els Postgraus, 444 estudiants. A les seus hi ha un total de 321 estudiants distribuïts entre la Sede del Interior: 38; Seu del Nord: 131 (Vinaròs 77, Sant Mateu 54); Seu dels Ports: 40 (Morella 26 i Vilafranca 14) i Seu del Camp de Morvedre: 112.

Els estudiants de la Universitat per a Majors són tots majors de 55 anys, i l'edat mitjana dels estudiants matriculats durant aquest curs és 68 anys. La distribució dels estudiants per sexe en el curs 2018-2019 de la Universitat per a Majors és la següent: 634 dones i 386 homes. Així doncs, les dones representen el 64% de l'alumnat i els homes, el 36%. El nivell d'estudis dels estudiants matriculats és diferent, però en general la majoria tenen estudis primaris, seguits de diplomats i també un nombre important tenen el batxillerat.

Oferta formativa

L'oferta formativa conté un Graduat Sènior en Ciències Humanes i Socials, amb una estructura troncal i comú per a tots els estudiants (primer, segon i tercer curs) i els postgraus, que permeten que l'alumnat continue formant-se en aquells itineraris que els resulten més interessants i adequats als seus requeriments acadèmics i personals. S'han oferit tres modalitats de postgraus universitaris sènior: un transversal amb docència troncal caracteritzat per fomentar la inclusió social de l'estudiant en el seu entorn i dos postgraus específics amb docència presencial on l'estudiant pot aprofundir de forma específica. Com a novetat, també hi ha un postgrau que utilitzarà una pedagogia interactiva amb tècniques d'aprenentatge i producció de coneixements col·lectius amb el qual es pretén que els estudiants realitzen un aprenentatge actiu, dinàmic i entre iguals.

A més, per no discriminar ni per territori ni per edat, s'ofereix un curs de Ciències Humanes i Socials en sis municipis amb el programa troncal que es complementarà amb els diferents tallers que s'oferiran al llarg de tot el curs. Cal destacar que en totes les seus hi haurà un taller de reciclatge de TIC perquè els estudiants es mantinguen actius dia a dia en les noves tecnologies.

Com a complement a l'oferta troncal del grau i del postgrau, així com de les seus, s'ofereixen Cursos d'Aptituds Tecnològiques i Lingüístiques, assignatures optatives en les quals hi ha matriculats 302 estudiants a la seu de Castelló. Entre l'oferta acadèmica d'aptituds es troben els cursos virtuals «Societat i aspectes històrics de l'Europa d'entreguerres» i «Innovacions científiques que van canviar la humanitat». Enguany seran cursats per 130 estudiants de Castelló i de les diferents seus.

En el programa de formació permanent de la Universitat per a Majors, dins del programa europeu d'educació Erasmus+, es realitzen dos tipus d'accions: per a formació i adquisició de capacitats i competències, i per a la innovació educativa. En aquests dos tipus d'accions es promou una millora, qualitat i major impacte de l'educació en totes les edats. Al llarg d'aquest curs 2018-2019 es desenvoluparan tres projectes: TICTac+55, CLEAR i OnTrain.

Fotonotícia