Un programa de l’UJI potencia la qualitat de vida de la gent gran a través de la música

12/06/2018 | SCP

La Llotja del Cànem ha acollit la presentació del projecte Músiques per a la vida amb la participació de la regidora de Gent Gran, Salut Pública i Consum de l'Ajuntament de Castelló, Mary Carmen Ribera; l'alcalde de l'Alcora, Samuel Falomir, i el president de l'Associació de Familiars d'Alzheimer de Castelló, Emilio Marmaneu.

Aquest projecte, coordinat per la professora Ana M. Vernia, de la Universitat Jaume I, es desenvolupa a l'Associació de Jubilats i Pensionistes Comte d'Aranda de l'Alcora, i compta amb un equip rellevant com a assessors i  tècnics: Patxi del Campo (Instituto Arte y Proceso de Vitòria), Diego Calderón (UNIR), Guillermo Dalia i Javier Ribes (Psicòlegs).

Músiques per a la vida consisteix a aplicar l'educació musical, de manera pràctica i vivencial, per a potenciar la qualitat de vida de les persones. Aquest projecte parteix de la hipòtesi que la prevenció de demències pot utilitzar a l'educació musical com una eina potent d'actuació, on les persones implicades augmenten no solament la seua autoestima, sinó que també milloren la seua psicomotricitat i les seues relacions interpersonals, generant així emocions que incideixen en una millora de la qualitat de vida.

Samuel Falomir va mostrar la seua satisfacció per aquest projecte i va destacar la importància de compartir, difondre i implementar en altres llocs les accions que s'estan duent a terme a l'Alcora. Per la seua banda, Emilio Marmaneu va destacar que la música i l'expressió corporal (dansa i ball) són eines fonamentals per a millorar la qualitat de vida en persones amb demència, i va encoratjar la professora Ana M. Vernia perquè siga ella qui faça realitat el Cor de l'Alzheimer a Castelló, a la qual cosa Vernia es va comprometre.

La professora de l'UJI va agrair el patrocini de la tenda de música Consolat de Mar i va lamentar que aquest projecte no tinga un suport econòmic institucional, ja que «és una tasca totalment altruista que té com a objectiu millorar la qualitat de vida de les persones, però necessitem recursos materials i econòmics per a seguir amb garantia i eficiència».

Per a finalitzar, els responsables de les diferents entitats participants van mostrar la seua voluntat de donar suport a les accions del projecte perquè Músiques per a la vida puga implementar-se en altres llocs de la Comunitat Valenciana.