Mor el catedràtic Diego López Olivares, referent en la recerca en turisme

28/05/2018 | SCP

El catedràtic d'Anàlisi Geogràfica Regional i director del Laboratori d'Estudis, Ordenació i Planificació d'Espais Turístics i del Gabinet d'Estudis Turístics de la Universitat Jaume I (GETUR), Diego López Olivares, ha mort a València després d'una llarga malaltia. La vetlla es realitzarà avui dilluns 28 de maig de 2018, de les 9 a les 16 hores, al Tanatori d'Orpesa, Funerària La Magdalena, carrer de José Rivera Forner, núm. 70. El funeral tindrà lloc en la parròquia de Sant Jaume Apòstol a les 16.30 hores.

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha expressat el condol de tota la comunitat universitària per la mort del professor López Olivares, que va estar vinculat a l’UJI des de la seua creació, en 1991, i a la qual va accedir des de l'antiga Escola de Formació del Professorat. Climent ha destacat que amb la seua mort l’UJI perd un dels seus professors més emblemàtics i Castelló perd un dels experts turístics més preocupats per un desenvolupament sostenible del nostre territori. El rector ha destacat la seua trajectòria acadèmica, que va ser clau per a l'engegada del Grau en Turisme i el seu posterior desenvolupament, així com la seua projecció internacional amb col·laboracions amb nombroses universitats estrangeres i amb l'Organització Mundial del Turisme. Climent també ha destacat el seu compromís institucional, amb una forta vinculació en la gestió universitària, en els últims anys com a membre de la Mesa del Claustre, i especialment la seua bonhomia i generositat personal.

Entre els càrrecs exercits destaquen el de director de l'Escola Universitària del Professorat d'EGB de Castelló, coordinador de la Fundació Cavanilles d'Alts Estudis Turístics, vicedegà de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, director de la titulació de Turisme, president del Grup de Turisme, Oci i Recreació de l'Associació de Geògrafs Espanyols (AGE), vicepresident de l'Associació Espanyola d'Experts Científics en Turisme (AECIT) i consultor de la World Tourism Organization-PNUD.

Al llarg de la seua trajectòria acadèmica ha realitzat més d'una trentena d'estudis territorials relacionats amb l'activitat turística, però amb un caràcter integrat i sostenible. Entre aquests destaquen Propuesta de desarrollo turístico integral para las comarcas valencianas, Análisis, diagnóstico y programas de desarrollo turístico integrado para el Parque Natural de la Sierra de Espadán, Desarrollo turístico y humano para la región norte de Nicaragua, Estelí-Nueva Segovia, Renovación turística de carácter estratégico para las áreas rurales “desfavorecidas” del interior de la Comunitat Valenciana, Programa Proyecto sobre el desarrollo turístico de las costas colombianas OMT-PNUD i Programa Proyecto sobre turístico rural comunitario y ecoturismo comunitario en el Perú OMT-PNUD.

També és l'autor de diversos articles publicats en revistes de contrastat prestigi, tant de caràcter nacional com internacional, i de llibres com Espacio turístico y residencial en las tierras castellonenses, La ordenación y planificación integrada de los recursos territoriales turísticos, El sistema turístico de Nicaragua i Los recursos turísticos. Evaluación, ordenación y planificación turística. Estudio de casos. També ha sigut editor de publicacions, com ara Turismo en los espacios litorales, Turismo de negocios y reunionesPlanificación territorial del turismo, Turismo rural, La diferenciación y segmentación de los mercados en los destinos turísticos o Turismo y gestión de espacios protegidos.

López Olivares ha sigut director de cursos, postgraus i congressos en la Fundació Cavanilles d'Alts Estudis Turístics, la Universitat Menéndez i Pelayo, la Universitat Internacional de Menorca Illa del Rei (UIMIR) i la Universitat del Nord de Nicaragua, a més de dirigir el curs de doctorat i estudis avançats de caràcter interuniversitari sobre Turisme i Territori en l'Institut Joan Lluís Vives, i el Màster de Finançament i Gestió de Recursos Turístics. Entre altres institucions internacionals ha col·laborat amb l'Ambaixada del Canadà a Cuba i el Programa de Nacions Unides per al Desenvolupament.

En l'actualitat era director del Centre de Documentació Turística de l'Associació Espanyola d'Experts Científics en Turisme (AECIT), director del Congrés Internacional de Turisme de la Fundació Universitat-Empresa, professor Erasmus en la Universitat de Siena i professor honorari de la Universitat Ricardo Palma del Perú.