Francisco Mora, nou president de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes

22/02/2018 | SCP

El rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora, ha assumit la presidència de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes en un acte celebrat al campus de Vera, i al qual han assistit la resta de rectors de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana. El canvi en la presidència s'ha produït per acord dels rectors de la Universitat d'Alacant, la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat Miguel Hernández d'Elx, la Universitat de València i la Universitat Politècnica de València.

Durant la seua primera intervenció com a president de la CRUPV, Francisco Mora ha destacat una sèrie d'accions que cal escometre durant l'any en curs. «Per a aquesta nova etapa, hem de treballar prioritàriament en dos fronts de la mà de la Generalitat Valenciana: primer, hem de definir un nou pla plurianual de finançament universitari, basat en criteris de qualitat sobre resultats i impacte social; que contemple la docència, la recerca, el desenvolupament i la innovació. Un marc que permeta a les universitats saber amb quins recursos comptaran per a planificar a mitjà termini les seues activitats. En segon lloc, tractarem de solucionar les limitacions per a la contractació de professorat i del personal d'administració i serveis. Cal obrir possibilitats, ja que l'excessiva regulació de la universitat pública està reduint la seua capacitat d'innovació, i dificulta les condicions per a l'acompliment eficaç del seu treball».

Sistema comparable al d'Irlanda, Escòcia o Finlàndia

En l'acte, ha intervingut també Manuel Palomar, rector de la Universitat d'Alacant i president ixent. Palomar ha fet una radiografia del sistema universitari públic valencià, que «acull un total de 129.000 estudiants i genera més de 25.500 estudiants egressats cada any. És comparable, per volum d'alumnes i quantitat de població, al sistema d'educació superior de països com ara Irlanda, Escòcia o Finlàndia. És, en definitiva, un conjunt sòlid i vertebrador, que arriba a tots els horitzons de la Comunitat Valenciana, però amb un fort caràcter internacional, ja que està present en 124 països».

Clima amigable però reivindicatiu

Sobre les reivindicacions de les universitats públiques valencianes –tornar al finançament de 2010 i assegurar els pagaments del deute històric–, Mora ha comentat que «vull pensar que, per part de la Generalitat Valenciana, hi ha voluntat de treballar en aqueixos compromisos. El diàleg és constant. Em consta que el govern valencià vol deixar una empremta en les universitats. Els fets han de donar suport a les paraules. I de moment, les paraules són positives. Cal veure ara els fets».

Els rectors s'han referit al Fòrum de Diàleg sobre Finançament del Sistema Universitari Valencià que ha tingut lloc aquest cap de setmana a Morella i a la comissió que crearà el Consell per a coordinar el model de finançament. Vicent Climent, rector de la Universitat Jaume I de Castelló, ha apuntat que abans que acabe aquest 2018, la comissió ha d'haver acabat el seu treball. «L'ambient va ser molt bo, molt càlid, però fora fa molt de fred», ha declarat Climent en referència a les retallades pressupostàries.

La CRUPV, des de 2003

La Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes es va crear el 18 de febrer de 2003 amb la finalitat de coordinar les polítiques d'actuació d'aquestes institucions universitàries. Durant els últims anys, la conferència ha centrat la seua activitat en la reivindicació d'un finançament estable per al sistema universitari públic valencià; la dimensió social de la universitat pública; la projecció dels resultats d'aquest sistema universitari a partir d'informes de contribució econòmica i social, i la defensa d'un model universitari públic valencià inclusiu i de qualitat.