El Paranimf de l’UJI inicia el curs amb dansa de gran format, cinema d’autor i teatre amb segell valencià El Reclam, teatre en record de Josep Lluís Sirera i la música de Maika Makovski marquen la programació

07/09/2016 | SCP

El Paranimf de la Universitat Jaume I engega una nova temporada amb un ampli ventall de propostes que abasten espectacles teatrals amb un marcat segell valencià, propostes de dansa de gran format en el marc del Reclam 2016, la música de Maika Makovski i la Capella de Ministrers i propostes cinematogràfiques que van des del cinema d’autor actual fins als clàssics del francès Jacques Tati. El dia que Bertold Bretch va morir a Finlandia obrirà el 16 de setembre la programació com a homenatge al dramaturg valencià Josep Lluís Sirera, autor del text juntament amb el seu germà Rodolf Sirera. Les entrades per a la programació del primer trimestre del Paranimf eixiran a la venda el 13 de setembre a www.paranimf.uji.es.

La incorporació del Paranimf a la xarxa de teatres i auditoris valencians impulsada per l’Institut Valencià de Cultura permetrà reivindicar i donar més visibilitat a companyies i autors de primera línia de l’escena valenciana, entre ells la companyia de teatre Crit que serà l’encarregada de portar a escena El dia que Bertold Bretch va morir a Finlàndia, una obra que parla del teatre i la seua funció a través de la figura del dramaturg Bertolt Brecht i en una atmosfera de cabaret amb cançons en directe. Amb aquest espectacle d’obertura de la programació, l’UJI vol retre homenatge al dramaturg valencià mort en 2015 Josep Lluís Sirera qui, juntament amb el seu germà Rodolf Sirera, es troba entre els dramaturgs més influents de l’àmbit valencià. El segell valencià vindrà, a més, de la mà d’Enric Monfort i José Antonio Portillo i la seua Biblioteca de ruidos y sonidos, espectacle de petit format del qual es faran sis passes per a 45 espectadors els dies 14, 15 i 16 d’octubre. La proposta, que defuig conscientment els formats tradicionals, està adreçada a tots els públics a partir de sis anys.

«Pinnoxio», guanyador de set premis Max

Les arts escèniques continuaran al Paranimf en el marc del festival Reclam que s’inaugurarà el 4 de novembre amb l’espectacle de dansa guanyador de set premis Max de les Arts Escèniques 2016 Pinnoxio de la Companyia Ananda Dansa. Dins del Reclam es podran veure, a més, l’hilarant muntatge La Crazy Class, de la Companyia l’Om Imprebís, l’11 de novembre; l’espectacle de dansa de gran format Ballem! amb IT Dansa Jove Companyia el 18 de novembre, i la versió en clau d’humor de l’obra de Txèkhov Tío Vania de la mà de la companyia valenciana Moma Teatre, sota la direcció de Carles Alfaro, el 25 de novembre.

En l’apartat musical destaca l’actuació de la compositora, música, cantant, actriu i artista multidisciplinària Maika Makovski el 22 d’octubre amb la presentació del seu nou àlbum Sinook Wind. La programació musical inclourà a més un concert de la Capella de Ministrers l’1 de desembre i es tancarà amb el Concert de Nadal a càrrec de la Big Band de l’UJI, concert que tindrà lloc el 22 de desembre i que, com a novetat, tindrà un caràcter solidari, amb un preu d’entrada de 5 euros.

Pel que fa al cinema, el Paranimf de l’UJI reprèn el cicle «En pantalla gran» recordant l’actor i director considerat mestre de la comèdia i la mímica del cinema francès Jacques Tati. El cicle «Tati integral» recuperarà l’entranyable personatge amb les pel·lícules Día de fiesta, Las vacaciones del señor Hulot, Mi tío, Playtime, Tráfico i Zafarrancho en el circo. Les propostes més contemporànies vindran de la mà del cicle «Nou cinema» que començarà amb la trilogia de Las mil y una noches del portuguès Miguel Gomes. Les tres pel·lícules que integren la trilogia -El inquieto, El desconsolado i El embelesado- es poden veure de forma independent. Dins del cicle «Nou cinema» també es projectarà Todos queremos algo del director de Boyhood Richard Linklater; l’adaptació de la novel·la de Lewis Grassic Gibbon Sunset Song per part del director anglès Terence Davies; el documental Human de Yann Arthus-Bertrand, un díptic de relats i imatges del món que permet arribar al màxim profund de l’ésser humà; i Elle, aplaudit thriller del francès Paul Verhoeven. A més dels cicles realitzats amb la col·laboració de la filmoteca valenciana, el Paranimf acollirà altres propostes audiovisuals. En concret, la projecció de curts d’estudiantat de la Universitat Jaume I «Made in UJI» que tindrà lloc el 26 d’octubre i el festival audiovisual Oculus, el 2 de novembre.