Climent destaca la gran aportació del Màster de la Pau a la construcció d'una cultura pacífica El màster celebra el seu 20è aniversari amb les jornades «Construint junts camins de pau»

15/02/2015 | SCP

•  jornades-pau Jornada_Paz_15DLL25_in

Acte d'inauguració de la jornada. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament va celebrar el seu 20è aniversari amb les jornades «Construint junts camins de pau». L'acte d'inauguració va comptar amb la presència del rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent; el fundador del màster, Vicente Martínez Guzmán; la coordinadora del màster, Irene Comins; la directora de l'Institut Universitari de Desenvolupament Social i Pau (IUDESP), Eloísa Nos; i l'estudiant egressada, Arely Vazquez.

Climent va destacar com el màster ha marcat la trajectòria i identitat de l’UJI i ha contribuït al seu posicionament internacional en aquest àmbit de coneixement. Així mateix, va assenyalar «la necessitat d'obrir-nos a la diversitat, d'articular espais i mitjans per a la participació plural i afrontar la convivència humana com una tasca de tots». En aquest sentit, va subratllar la gran aportació d'aquest programa a la construcció d'una cultura de pau mitjançant la formació, el diàleg, la reflexió crítica i la recerca a partir de la seua concepció diversa de la pau. Així, va fer referència a la participació en el màster de més de 1.000 estudiants de 115 nacionalitats diferents que «han suposat una contribució inestimable a la resolució de conflictes i al restabliment de la convivència pacífica i enriquidora en diverses parts del món».

A continuació, Vicente Martínez Guzmán va ser l'encarregat d'oferir la conferència inaugural titulada «Fer les paus en temps de crisi» en la qual va definir la idea de la filosofia per a fer les paus com una reconstrucció de les capacitats i competències humanes per a viure en pau. En aquest sentit va afirmar que «els conflictes formen part de les relacions humanes però es poden transformar. Si podem crear cultures d'injustícies i marginació també podem crear cultures de pau».

D'altra banda, va fer referència al concepte de crisi. Sobre aquest tema va explicar que en l'actualitat es parla de crisi perquè afecta als països rics i s'entén com inestabilitat financera i falta de creixement econòmic, però hi ha un altre concepte de crisi entesa com misèria permanent. «Només se cerquen solucions per al primer concepte de crisi i no per a la crisi que afecta a tota la humanitat» va afirmar.

El programa de les jornades es va completar amb diverses conferències i taules de treball, una exposició fotogràfica, un concert per la pau en l'Àgora, un mural participatiu a Castelló i una manifestació per la interculturalitat al Parc Ribalta. A més, la celebració del 20è aniversari continuarà en el mes de maig amb el Congrés Internacional Comunicació, Societat Civil i Canvi Social, organitzat pel IUDESP.

Més informació: http://jornadasdepazuji.blogspot.com.es/