Les Jornades d'Anatomia Quirúrgica aborden l'ablació de metàstasis vertebrals

02/03/2015 | SCP

• Jornades d'Anatomia Quirúrgica ablacio-tumors ablacion-tumores350

En la jornada van participar oncòlegs de l'Hospital Provincial de Castelló i cirurgians de columna de diferents hospitals nacionals. | FOTO: VOX UJI

La Facultat de Medicina de la Universitat Jaume I va organitzar en febrer la VI Jornada d'Anatomia Quirúrgica, centrada en la pràctica de l'ablació de tumors vertebrals metastàsics, sota la direcció del Dr. Ismael García Costa, professor associat d'Aparell Locomotor de l’UJI i responsable de la Unitat de Raquis de l'Hospital General Universitari de Castelló.

En la jornada van participar oncòlegs de l'Hospital Provincial de Castelló i cirurgians de columna de diferents hospitals nacionals. A més, el curs es va aprofitar per a donar una perspectiva de les metàstasis vertebrals en la província de Castelló.

Les Jornades d'Anatomia Quirúrgica tenen com a finalitat proporcionar instrucció i formació pràctica a cirurgians de raquis mitjançant la simulació quirúrgica en cadàvers i amb models quirúrgics. El seu objectiu consisteix a millorar el rendiment de les habilitats quirúrgiques, mitjançant la reproducció de la realitat en un ambient controlat, en aquest cas amb la utilització de la radiofreqüència d'alta precisió.

L'ablació per radiofreqüència utilitza energia tèrmica per a destruir el teixit circumdant a un elèctrode, fet que dóna lloc a la necrosi coagulativa del teixit a causa de l'elevació de la temperatura. La destrucció del teixit ocorre entre 50 i 90 °C i el radi de la zona d'ablació depèn de la temperatura i del temps d'exposició del teixit a aqueixa temperatura.

La cirurgia requereix anestèsia local més analgèsia intravenosa, fet que fa que la la recuperació siga molt ràpida, i sense interferència amb el tractament oncològic del pacient. Després de l'ablació, les vèrtebres són estabilitzades amb ciment d'alta viscositat. El temps mitjà d'aquesta cirurgia és d'aproximadament una hora.