La Universitat Jaume I celebra el Dia Mundial de Lluita contra la SIDA amb diverses activitats Segons els estudis de l’UJI, l’ús del preservatiu ha disminuït entre l’estudiantat universitari i tan sols un 20% pensa que està exposat al VIH

09/12/2014 | SCP

•  dia-sida Dia_SIDA_DLL36_in

Lliurament dels premis del Concurs de Cartells de Lluita contra la SIDA. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Universitat Jaume I ha realitzat diferents activitats per tal de conscienciar i sensibilitzar a la comunitat universitària en el Dia Mundial de Lluita contra la SIDA. D’una banda, s’han instal·lat taules informatives als vestíbuls dels quatre centres de l’UJI, promogudes per l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat, l’Oficina de Prevenció i Unisexsida.

Des d'Unisexsida, la professora Cristina Giménez García ha assenyalat que segons UNAIDS hi ha 35 milions de persones infectades pel VIH. Pel que fa al context europeu ha destacat que Espanya és un dels països més afectats segons un estudi del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, i que la via sexual és la de major prevalença a Espanya on n'hi ha més casos en homes que en dones. A més, un dels principals problemes a Espanya és que aproximadament el 47% són diagnòstics tardans perquè les persones no saben que estan infectades fet que disminueix l’eficàcia dels tractaments pel fet d'estar en una fase més avançada.

D’altra banda, ha destacat que la població juvenil és una de les que tenen un major risc. En aquest sentit, ha posat de relleu les llacunes d’informació que encara té l’estudiantat universitari sobre les conductes que els posen en risc. En aquesta línia explica que, segons els estudis realitzats a l’UJI, tan sols un 20% pensa que està exposat i, a més, s’ha detectat una disminució en l’ús del preservatiu.

Respecte als factors de risc poden ser tant físics, com psicològics i socials. Així, tindre una altra infecció de transmissió sexual facilita el canal d’entrada del VIH i el tipus de pràctica sexual condiciona el risc. Pel que fa als factors psicològics, no tindre habilitats socials, la baixa autoestima, la cerca de sensacions sexuals o la manca de coneixements poden ser determinants. Respecte als factors socials, el fet que la sexualitat siga un tabú dificulta la prevenció.

Finalment, assenyala que les intervencions preventives comportamentals són les que tenen més eficàcia front a una possible intervenció farmacològica que seria més cara, invasiva i amb possibles efectes secundaris. Així, ha destacat que les estratègies han de tindre en compte al segment de la població a qui van dirigides, incloure metodologies participatives i realitzar-se a diferents nivells (estatal, en centres educatius, en l’àmbit familiar, amb grups reduïts, etc.).

La jornada ha finalitzat amb el lliurament dels premis dels cartells guanyadors de la XIII Edició del Concurs de Cartells de Lluita contra la SIDA 2014 i la inauguració de l’exposició dels cartells participants al vestíbul de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques. En aquesta edició han resultat premiades les estudiantes Belén Bárbara Benlliure de la Fuente, que ha aconseguit el primer premi amb el cartell titulat «T’arrisques?», i M. Luisa Quiroga Aldaz, que s’ha alçat amb el segon lloc amb «Protección ante la infección. Hazte las pruebas».

Fotografies