Un 11% dels homes espanyols són consumidors de serveis sexuals front un 3% de mitjana europea

21/11/2014 | SCP

La Universitat Jaume I ha celebrat la jornada «Clientelisme en la prostitució i la seua prevenció» organitzada per la Conselleria de Benestar Social, a través de la Direcció General de Família i Dona, amb la Facultat de Ciències de la Salut i la Unitat d’Igualtat. L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència de la vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, M. José Oltra; la directora de la Unitat d’Igualtat, Mercedes Alcañiz; el degà de la Facultat de Ciències de la Salut, Rafael Ballester, i la directora territorial de la Conselleria de Benestar Social, Pilar Badenas.

La conferència inaugural ha estat a càrrec de Pedro Salmerón, professor associat de la Universitat Jaume I i psicòleg en Tú-Yo Psicólogos, que ha abordat la situació actual de la prostitució i el clientelisme. Salmerón ha posat de relleu la manca d’estudis sobre els clients de la prostitució, concretament, tan sols un 1% analitza aquesta part fonamental, en gran part per la dificultat d’accés als clients.

En aquesta línia, Salmerón ha aportat algunes dades sobre el consum de serveis sexuals. Segons estudis europeus, un 11% dels homes espanyols són consumidors dels serveis sexuals front a un 3% de mitjana europea. D’altra banda, segons l’Enquesta de Salut i Hàbits Sexuals realitzada en 2003 el 27% dels espanyols enquestats entre 18 i 40 anys havien tingut alguna vegada relacions sexuals pagades. Així mateix, un altre estudi recent de l’Institut de Salut Carlos III reflecteix que la freqüència mitjana anual és de 30 ocasions amb una interval d’una a 250 vegades.

Així mateix, ha explicat que hi ha estudis que han analitzat les característiques de personalitat o motivacions dels clients. Pel que fa a les motivacions, Salmerón ha apuntat algunes de les principals: possibilitat de realitzar pràctiques sexuals diferents; les fantasies sexuals; tindre sexe d’una forma ràpida i sense complicacions; tindre sexe amb diferents persones; atracció per la prostitució per la seua naturalesa il·lícita; no tindre altres possibilitats de tenir relacions sexuals; com a expressió de poder sobre la dona o per a buscar amor, companyia o amistat, entre d'altres.

No obstant això, Salmerón ha apuntat que establir un perfil de client és molt complexe i s’ha d’anar més enllà de la criminalització per a incidir més en l’educació en el respecte i la igualtat. En aquesta línia, ha destacat les campanyes de sensibilització dels clients que han dut a terme des de diferents associacions.

Finalment, ha destacat la necessitat de visibilitzar a altres col·lectius que també exerceixen el treball sexual a part de les dones com són els treballadors masculins del sexe o els transexuals. Segons Salmerón, ocultar aquesta realitat suposa minar els drets d'aquestes persones. Així, ha apuntat que si es nega l'existència d'aquests col·lectius difícilment s'analitzaran les seues necessitats ni es podran posar en marxa estratègies eficaces adaptades a les seues manques diferenciades.