Guadián aposta per les xarxes socials per a atendre a la ciutadania

24/11/2014 | SCP

•  congres-participacio Partc_Ciudadana_DLL06

Acte d'inauguració del congrés. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Universitat Jaume I ha celebrat el I Congrés de Participació Ciutadana de Castelló organitzat per la Universitat i COASVECA (Federació Coordinadora d’Entitats Ciutadanes de Castelló) amb la col·laboració del programa AlumniSAUJI, el periòdic Mediterráneo, la Generalitat Valenciana, la Diputació de Castelló i l’Ajuntament de Castelló. L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del rector de l'UJI, Vicent Climent; el president de la Diputació, Javier Moliner; l’alcalde de Castelló, Alfonso Bataller, i el president de COASVECA, Francisco Cabañero.

Vicent Climent ha afirmat que «l’associacionisme és un símptoma de societat sana, participativa, activa i col·laborativa, una col·laboració que en els temps actuals és molt rellevant». En aquesta línia ha assenyalat que els nous mètodes de participació com les xarxes socials són importants i, des de la universitat es vol motivar, des del civisme, a prendre una actitud activa i compromesa perquè la universitat «no sols forma els estudiants com a professionals sinó com a ciutadans».

Per la seua part, Moliner ha destacat que «aquest és el moment més que mai de reivindicar el moviment associatiu veïnal» i ha afegit que «cal adquirir un compromís d’escolta activa per a estar més a prop de la gent amb una interrelació permanent». En aquesta línia, Bataller ha afirmat que «el futur són les noves tecnologies per a rebre els inputs de millora per part de la ciutadania». Finalment, Cabañero ha posat de manifest la necessitat de portar a la ciutadania noves formes de treballar i participar perquè «el moviment veïnal siga un teixit fort».

A continuació, Carlos Guadián,  d’Autoritas Consulting, ha oferit la conferència «Foment de la Participació Ciutadana a través de les Xarxes Socials». Guadián ha destacat que amb el nou escenari tecnològic «tots som emissors i tenim un gran potencial per a comunicar». Així, ha assenyalat que tota opció que permeta ampliar les xarxes de comunicació habituals afavoreix la consecució d’uns objectius determinats i açò es pot aplicar a la participació ciutadana. «La ciutadania parla i té al seu abast moltes eines. No hi ha possibilitat de callar-los, és molt difícil, i si s’intenta s’aconsegueix l’efecte contrari» ha apuntat.

En aquest sentit, Guadián ha assenyalat que amb els nous canals d’Internet s’ha generat una nova administració i ciutadania i, per tant, noves relacions. «No es pot obviar la força de la ciutadania i les administracions han de començar a generar una escolta activa per a recaptar la informació i poder generar més serveis destinats a cobrir les necessitats de la ciutadania».

Per a concloure, ha apuntat les oportunitats i riscs de les xarxes socials. Com oportunitats ha assenyalat l’increment de la participació sense filtres previs; la possibilitat d’exercir tasques de fiscalització o control de la transparència; la participació en la presa de decisions de forma simultània i descentralitzada; la generació de comunitats al voltant de temes específics, i la difusió d’informació de les associacions ciutadanes. Pel que fa als riscs ha destacat la breixa digital; la distribució de informació no veraç, o la impaciència i tensió que genera pel seu caràcter d’immediatesa.

Fotografies