Borni destaca la importància de la participació ciutadana i la inclusió de valors en les intervencions tecnològiques per al desenvolupament humà

24/11/2014 | SCP

• Sandra Borni jornades-cooperacio sandraborni

D'esquerra a dreta: Alejandra Borni i Carmen Lázaro. | FOTO: MANUEL CASAÑ

La Universitat Jaume I ha celebrat la XVIII Jornada de Cooperació Internacional i Solidaritat de l'UJI que en aquesta edició s'ha centrat en les energies renovables i el desenvolupament humà. La inauguració ha sigut a càrrec de la vicerectora d'Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme, Inmaculada Fortanet; la directora de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat, Carmen Lázaro, i la directora acadèmica de la jornada, Leonor Hernández.

Alejandra Borni, professora i investigadora de l'Institut de Gestió de la Innovació i del Coneixement CSIC-Universitat Politècnica de València, ha sigut l'encarregada d'obrir la jornada amb la ponència «Energies renovables i drets humans. Marc introductori» en la qual ha abordat l'enfocament de capacitats com a marc per a les intervencions de base tecnològica.

Borni ha afirmat que «la tecnologia no és bona ni dolenta, però no és neutra, provoca conseqüències» raó per la qual cal reflexionar sobre l'impacte a nivell social, ambiental, econòmic o cultural abans de dur a terme una intervenció tecnològica.

En aquest sentit, la investigadora ha explicat que hi ha diferents formes d'entendre la relació entre tecnologia i desenvolupament que pot definir-se com a modernització, creixement econòmic o nombre de vides salvades, entre d'altres. Sobre aquest tema, ha afirmat que la majoria dels enfocaments obliden a les persones i no parlen de drets, empoderament o participació. «Hem de fer que la gent participe i estiga compromesa amb les solucions tecnològiques. La tecnologia ha de ser per a les persones i amb les persones atenent especialment a les persones amb menors opcions i posant en el centre valors com l'equitat, la diversitat, la sostenibilitat, la igualtat o l'empoderament».

En aquesta línia, Borni ha abordat l'enfocament de capacitats per al desenvolupament humà en el qual el desenvolupament s'entén com una expansió de les llibertats i capacitats de les persones per a dur a terme el tipus de vida que valoren, més enllà de la cobertura de les necessitats bàsiques. Així, ha assenyalat que per a fer una bona anàlisi tecnològica no es poden oblidar les habilitats i oportunitats socials.

Finalment, ha explicat que els criteris d'avaluació dels projectes de desenvolupament es basen en la pertinença, l'eficàcia, l'eficiència, l'impacte i la visibilitat. En aquest sentit ha destacat la importància de definir aquests criteris des del punt de vista de l'enfocament de les capacitats.

Fotografies