26/05/2014 | SCP

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha participat en la inauguració de la XII Jornada de Comitès de Bioètica de la Comunitat Valenciana que s'ha desenvolupat a l'Hospital General Universitari de Castelló, al costat de la directora general d'Ordenació, Avaluació, Recerca, Qualitat i Atenció al Pacient, Teresa de Rojas; el gerent del Departament de Salut de Castelló, Javier Peñarrocha; la presidenta del Comitè de Bioètica Assistencial (CBA) del Departament de Salut de Castelló, Mercedes Correoso i la directora mèdica del General, Beatriz Sánchez-Peral. La jornada d'enguany s'ha desenvolupat amb el títol «La salut s'aprèn» i ha comptat amb l'assistència de més de 150 persones.

El rector de l’UJI, Vicent Climent, ha afirmat que l'educació en la salut és un repte que la situació de crisi econòmica ha posat d'actualitat arran del debat sobre l'ús eficient i ètic dels recursos sanitaris. En aquest sentit ha afirmat que «per a la Universitat Jaume I, aquestes tres variables, l'educació de la societat, la salut i l'ètica, són qüestions estratègiques i són motiu de preocupació en els àmbits de la docència, la recerca i la promoció de canvis culturals en el nostre entorn social». Climent també ha explicat que l’UJI ha adquirit el compromís de potenciar una nova cultura de la salut i la humanització de la sanitat perquè «metges i infermers són persones que tracten altres persones en circumstàncies extraordinàries de feblesa i vulnerabilitat i aquestes professions reclamen per al seu exercici una significativa categoria humana que han de començar a concebre i adquirir en l'etapa de formació. Aquesta perspectiva ha estat des d'un principi molt present en la configuració dels itineraris formatius dels graus en Medicina i Infermeria a la Universitat Jaume I i ha derivat en una presència significativa de l'ètica en els seus plans d'estudis».

Per la seua banda, la directora general d'Ordenació, Avaluació, Recerca, Qualitat i Atenció al Pacient, Teresa de Rojas, ha dictaminat que «la bioètica i la gestió sanitària han d'anar de la mà. De res servirien els avanços científics i sanitaris si no s'apliquen degudament en l'atenció al pacient». En aquest sentit, la directora ha afegit que «la cura de la pròpia salut, la coresponsabilitat i la participació del pacient suposen un aliat de l'eficiència i eficàcia en el sistema sanitari, la qual cosa millora la seguretat i qualitat assistencial i la utilització dels recursos sanitaris». D'altra banda, Teresa de Rojas ha destacat la importància de la bioètica per a ajudar a resoldre els conflictes ètics que sorgeixen cada dia en l'activitat sanitària. Perquè la pràctica assistencial estiga presidida per l'ètica, «tots els partícips del sistema sanitari en som responsables: professionals, pacients i institucions sanitàries».

En la jornada han participat ponents de prestigi internacional, com ara el catedràtic de Fisiologia i director de Medicina de la Universitat Jaume I, Juan Vicente Sánchez Andrés, que ha defensat que la bioètica ha de convertir-se en un element imprescindible a l'hora d'elaborar polítiques en el camp de la salut, i ha apostat per una transformació ciutadana i institucional «en la qual es recuperen valors que impedisquen desigualtats injustes en els models de salut». Per la seua banda, el catedràtic de Filosofia de l’UJI, Domingo García Marzá, ha tractat el concepte de l’autoresponsabilitat sanitària i sostenibilitat del sistema sanitari en temps de crisi. Aquesta dotzena jornada ha volgut tractar també en quin àmbit de salut s'ha d'educar en una conferència desenvolupada pel professor del Departament de Filosofia del Dret, Moral i Política Pedro Agustín Talavera, de la Universitat de València. L'últim dels ponents que ha intervingut ha sigut la professora Elena Postigo, professora del Departament d'Antropologia i Bioètica de la Universitat CEU San Pablo de Madrid, qui ha tractat el tema de la dignitat i la vulnerabilitat humanes.

Altres notícies de la FCS:

Nuria Asenjo: «L'avaluació psicològica i una intervenció posterior milloren la qualitat de vida de les persones en procés de canvi de sexe»