La I Assemblea General d’APTE 2014 reafirma el paper dels parcs científics com a entitats capdavanteres en la creació d'ocupació i R+D L'Associació de Parcs Científics i Tecnològics d'Espanya (APTE), reunida a Espaitec, realitza un balanç positiu de la seua activitat

22/05/2014 | SCP

• APTE espaitec-apte Asamblea-APTE

Acte d'obertura de l'assemblea de l’Associació de Parcs Científics i Tecnològics d'Espanya. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l’UJI (Espaitec) ha acollit la presentació de les dades estadístiques que elabora cada any l’Associació de Parcs Científics i Tecnològics d'Espanya (APTE) sobre l'evolució que experimenten els parcs científics i tecnològics espanyols, dades que serveixen de termòmetre de la situació econòmica, laboral i de la innovació de les empreses espanyoles. Les dades són, un any més, positives, i en destaca principalment la creació d'ocupació en R+D.

L'acte d'obertura de l'assemblea ha comptat amb la intervenció de Vicent Climent, rector de la Universitat Jaume I, qui ha destacat el paper dels parcs científics i tecnològics (PCT) com a espais de col·laboració on coneixement i talent s'uneixen per a generar innovació. L'alcalde de Castelló, Alfonso Bataller, ha comentat durant la seua presentació el model de la triple hèlix adoptat pels parcs com un exemple que cal seguir. Per part de la Confederació d'Empresaris de Castelló, el secretari general Rafael Montero ha remarcat la capacitat de creixement d’Espaitec malgrat l'actual situació econòmica, destacant que són les empreses sorgides dels PCT les que tenen la major capacitat per a generar nous models productius. Felipe Romera, president d’APTE, ha reconegut el model desenvolupat per Espaitec, l'ha definit com «parc de quarta generació sobre la base de serveis per a empreses» i ha valorat positivament el seu paper dins de l'associació. Finalment, Francisco Negre, com a director general d’Espaitec, ha realitzat durant la seua intervenció una ràpida presentació del parc explicant l'estratègia que cal desenvolupar a curt termini.

Més empreses i més ocupació

Pel que fa als indicadors bàsics de l’APTE, s'ha de destacar que el nombre d'entitats instal·lades en els parcs ha crescut un 1,3% i s'hi comptabilitzen un total de 6.286 empreses i entitats. D'aquestes, 320 són empreses de capital estranger i 806 tenen menys de tres anys d'antiguitat. A més, 874 empreses són de nova creació o es van instal·lar als parcs durant el passat exercici. L'ocupació també ha crescut un 0,73%, el que implica que els parcs van donar ocupació el 2013 a un total de 147.740 persones.

L'indicador que més ha crescut al llarg de l'any 2013 és l'ocupació en recerca i desenvolupament (R+D), i es registren un total de 30.978 persones dedicades a aquestes tasques. Aquesta xifra comporta un augment del 6% pel que fa a l'any anterior. Així mateix, cal afegir que l'ocupació en R+D als parcs suposa el 20,9%, de l'ocupació total, una dada que s'ha incrementat quasi l'1% pel que fa a l'any anterior. Si es compara l'evolució en l'ocupació en R+D en els parcs amb les dades que arreplega l'Institut Nacional d'Estadística (INE), observem que la tendència general en els últims anys indica un descens de l'ocupació en  R+D. Els parcs inverteixen la tendència amb percentatges positius i els membres d’APTE van aportar en 2012 el 14% de l'ocupació en R+D que comptabilitza l'INE.

L'indicador referit a la facturació segueix ajustant-se, tal com es veu en el lleu descens dels ingressos experimentats pels parcs, que en el passat any van facturar un total de 21.125 milions d'euros, la qual cosa implica un decreixement del 2,1%.

En relació amb els sectors on els parcs aglutinen el major nombre d'entitats, segueix liderant el rànquing un any més el sector de les tecnologies de la informació i comunicació, amb el 23,3%, seguit del sector de l'enginyeria, consultoria i assessoria amb el 16%.

Nou Comitè Executiu

A més de presentar les estadístiques anuals de l'associació, durant l'assemblea s'ha renovat el Comitè Executiu, que s'ha ampliat a 15 membres entre els quals s'inclou el director d’Espaitec, Francisco Negre, com a tresorer. El nou equip de gestió té cinc reptes bàsics: enfortir la labor de representació dels parcs a escala nacional i internacional; configurar un model d'associació que tinga en compte els diferents models de parcs; promoure serveis de valor a la xarxa de parcs; posicionar APTE en els nous marcs de política de R+D+i; i generar informació d'utilitat.

Durant la jornada també s'ha aprovat el Pla estratègic d’APTE per al període 2014-2020, així com el Pla de gestió per a enguany que cerca posicionar l'entitat com un punt de trobada de referència per als agents del sistema d'innovació espanyol i com a proveïdor de serveis en xarxa als parcs i el seu entorn.

Fotografies de l'acte

Altres notícies:

El CDTI certifica a Biótica un equip biosensor per a la detecció automatitzada del bacteri E. coli