El desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana demana un canvi en el model de governança Segons un estudi desenvolupat per professors de la Universitat Politècnica de València, la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat de València i la Universitat d'Alacant

06/02/2014 | SCP

Un grup de professors de la Universitat Politècnica de València, la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat de València i la Universitat d'Alacant han presentat el Decàleg per a una bona governança en la política rural de la Comunitat Valenciana. El seu objectiu és obrir un procés públic de reflexió entorn dels reptes que es plantegen amb vista a la nova programació de la política rural a la Comunitat Valenciana per al període 2014-2020. El document és fruit d'un procés que va arrancar durant la celebració del VII Taller de Formadors Agraris celebrat a la UPV a l'octubre de 2013, i que s'ha nodrit al llarg dels últims mesos de múltiples contribucions procedents de persones, entitats i organitzacions interessades i implicades en el desenvolupament de les zones rurals d'interior.

En la roda de premsa de presentació, celebrada al Jardí Botànic de València, han participat alguns dels autors del document, elaborat pels professors Artur Aparici (UJI), Javier Esparcia (UV), María Hernández (UA) i Dionisio Ortiz (UPV). El document està dirigit tant a l'Administració autonòmica (responsable de la programació), com al conjunt d'actors cridats a participar en aquesta programació (administracions locals i organitzacions agràries i socials).

En primer lloc, aquest decàleg aposta per configurar un procés transparent, veritablement participatiu i rigorós, això és, sustentat en una avaluació clara dels efectes de les mesures que s'han anat aplicant en els últims anys i les que es plantegen per al futur immediat. «Aquests elements són fonamentals per a garantir la necessària rendició de comptes dels responsables públics i privats», apunten.

En segon lloc, els autors asseguren que s’ha d'apostar per un enfocament integrat, en què convisquen, entre altres, mesures de desenvolupament agrícola, de foment d'una diversificació no agrària de l'economia i de conservació dels serveis ambientals que generen els ecosistemes forestals. Així mateix, assenyalen que és necessari prioritzar les accions a desenvolupar veritablement en el mitjà rural, «per a poder així afrontar els enormes problemes i desequilibris que tenallen el futur de les nostres zones rurals d'interior en un context de crisi econòmica i restriccions pressupostàries».

Els autors s'han mostrat especialment crítics, i així ho arrepleguen en el document, amb el model de programació de l'últim període 2007-2013 a la Comunitat Valenciana, «caracteritzat pel disseny dirigista i el funcionament poc inclusiu de l'enfocament LEADER i, amb aquest, dels grups d'acció local». El decàleg reclama, per a aquest nou període, la recuperació d'alguns dels aspectes essencials de l'enfocament LEADER que permeten recuperar la legitimitat i l'eficàcia d'un plantejament territorial, ascendent, integrat i participatiu del desenvolupament rural.

Finalment, el document es presentarà en acte oficial obert al públic interessat, dimarts que ve, 11 de febrer, al Jardí Botànic de València a les 11:30 h.