El catedràtic Juan Andrés Bort participa en el descobriment d’un nou material

08/05/2013 | ANA TÁRREGA

• Juan Andrés Bort jandresbort jandresbort

Juan Andrés Bort és el director del Laboratori de Química Teòrica i Computacional de l'UJI. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El catedràtic de Química Física de la Universitat Jaume I, Juan M. Andrés Bort, ha participat en el descobriment d’un nou material i en l’article «Direct in situ observation of the electron-driven synthesis of Ag filaments on α-Ag2WO4 crystals» publicat per la prestigiosa revista Nature Scientific Reports del mes d’abril, i que s’ha situat com un dels treballs més consultats fins ara. L’article explica el descobriment de la formació de plata metàl·lica a escala nano, un nou material creat gràcies a la interacció dels electrons generats pels microscopis d’escombratge electrònic i alta resolució de transmissió amb mostres de cristalls de tungstat de plata.

El nou material té propietats fotoluminiscents i fotodegradants i permetrà, entre altres coses, ser aplicat com a bactericida en materials ceràmics o com a fotodegradant d’elements químics perjudicials de l’aigua. El descobriment ha sigut realitzat dins d’una línia de recerca en col·laboració amb investigadors brasilers dels laboratoris d’electroquímica i ceràmica de l’Institut de Química de la Universitat Estatal Paulista Júlio de Mesquita Filho  (UNESP) i la Universitat Federal de São Carlos (UFSCar). La participació de l’investigador castellonenc ha consistit en la planificació del descobriment, l’anàlisi dels resultats i la proposta d’un model teòric, basat en els fonaments de la mecànica quàntica, capaç d’explicar el nou fenomen i donar-li suport.

El professor Andrés va iniciar la seua carrera docent i investigadora a la Universitat de València, on va obtindre el 1984 la plaça de professor titular. Posteriorment es va incorporar a la universitat pública de Castelló, on ocupa una plaça de catedràtic en l’Àrea de Química Física des de 1994 i és el director del Laboratori de Química Teòrica i Computacional. Ha sigut professor visitant a la Universitat d’Uppsala (Suècia), la Universitat Pierre i Marie Curie a París i la Universitat Federal de São Carlos a Sao Paulo (Brasil).

Consultar l'article de la revista Nature Scientific Reports.