Ciència, innovació i noves tecnologies ceràmiques es donen cita a l’UJI en el marc del LVII Congrés SECV2020

27/10/2020 | SCP

El LVII Congrés Nacional de la Societat Espanyola de Ceràmica i Vidre s'ha iniciat a Castelló amb la Universitat Jaume I com a amfitriona. L'acte d'inauguració ha estat presidit per la rectora Eva Alcón, el president de la Societat Espanyola de Ceràmica i Vidre, Alfredo Gonzalez, i Enrique Sánchez Vílchez, catedràtic de la Universitat Jaume I i president del Congrés SECV 2020. És la primera vegada que el congrés se celebra en una província que concentra la gran part de la producció de rajoles ceràmiques del país, a més de ser líder europea i segona exportadora internacional.

Durant la seua intervenció, la rectora ha destacat que no és casual que l'UJI es convertisca en seu del Congrés Nacional de la Societat Espanyola de Ceràmica i Vidre la primera vegada que se celebra a Castelló en les seues 57 edicions. En aquest sentit, ha subratllat que la universitat pública de Castelló és una universitat «molt compromesa amb el sector ceràmic i som líders en recerca i innovació ceràmiques, amb un referent internacional destacat, com és l'Institut Universitari de Tecnologia Ceràmica Agustín Escardino». A més, Alcón ha defensat que «congressos com aquest són essencials per a continuar teixint aliances estratègiques entre el món acadèmic i el sector empresarial i també per a generar espais de coneixement d'alt valor afegit perquè la recerca és sinònim d'innovació, i la innovació de competitivitat».

Un total de 18 simposis mostraran els avanços experimentats en diferents camps de ceràmica i el vidre durant els últims dos anys. Des de l'estudi del patrimoni del nostre país, fins a la innovació desenvolupada per la indústria ceràmica espanyola, passant pels últims i més avantguardistes estudis científics que estan abordant de manera ambiciosa els difícils reptes que afronta la nostra societat. Es recolliran diferents temàtiques, des de refractaris i vidres fins a biomaterials i ceràmiques i vidres funcionals. També tindran una especial atenció nous processos de fabricació com la fabricació additiva o la impressió 3D.

Les conferències plenàries comptaran, entre altres personalitats, amb Juan Bisquert, catedràtic de Física Aplicada de l'UJI; Jesús Santamaría, subdirector de l'Institut Universitari de Nanociència d'Aragó, Vicente Cantavella, de l’ITC, i Sergio Mestre, professor d'Enginyeria Química. En les conferències, ciència i innovació industrial compartiran protagonisme a parts iguals.

Durant el congrés es realitzarà la presentació del llibre A través del vidrio, de José María Fernández Navarro i M. Ángeles Villegas Broncano, professora del Consell Superior d'Investigacions Científiques i presidenta de la Secció d'Art, Arquemetria i Patrimoni de la SECV. I El dimecres es farà lliurament d'insígnies de plata als socis i sòcies més destacats, el II Premi a la Millor Tesi SECV (patrocinat per FERRO) i el Premi de Fotografia.

Per a l'últim dia, i abans del tancament final, s'han organitzat dues taules rodones de debat: la primera titulada «Transferència de tecnologia: lliçons i aprenentatges en el sector ceràmic», i la segona «Innovació en producció/producte com a via per a l'ampliació de mercat».

El comitè organitzador del congrés, que de manera innovadora ha apostat en aquesta edició per un format híbrid presencial-en línia, pretén que la trobada tinga un gran èxit i permeta continuar promovent i propulsant la ciència, el desenvolupament i la innovació industrial de la ceràmica i el vidre al nostre país.