Dia Internacional de la Llum

10/05/2021 | SCP

Data: 13 de maig de 2021
Acte: conferència del Dia Internacional de la Llum
Títol: «Experimentos de Física y Tecnología con tu Smartphone: celebrando el Día Internacional de la Luz»
Ponent: Juan Antonio Monsoriu Serra. Departament de Física Aplicada. Centre de Tecnologies Físiques: Acústica, Materials i Astrofísica. Universitat Politècnica de València
Lloc:  Escola de Doctorat i Consell Social i YouTube (https://youtu.be/Jt3UGNYn0a8)
Hora: 9.30 hores
Entitat: Universitat Jaume I de Castelló

Descripció: el professor Juan Monsoriu ens introduirà en les possibilitats que presenten els telèfons mòbils comercials actuals que, equipats amb un bon nombre de sensors i aplicacions, els fan molt adequats i versàtils per a poder realitzar mesuraments i dur a terme experiments científics: en certa mesura, allò que possibilita fer «ciència ciutadana». Després d'una breu introducció i descripció dels telèfons intel·ligents (smartphones) com a instruments científics i les seues possibilitats com a «laboratoris de butxaca», el professor Monsoriu farà valdre aquesta conferència-taller per a guiar-nos en l’aventura d'experimentar amb els nostres «minilaboratoris» personals, bé siga de forma presencial o en línia, individualment o col·lectiva, però sempre, sempre, de forma entretinguda i divertida.

Juan Antonio Monsoriu Serra

Juan A. Monsoriu Serra (coordinador del projecte SmartPhysics) va completar els seus estudis de llicenciatura en Física per la Universitat de València (UV) en 1999. Va ser el primer de la seua promoció i va obtenir el Premi Extraordinari de Llicenciatura. En la mateixa universitat va obtenir el doctorat en Física en 2003 i va ser també Premi Extraordinari de Doctorat. Tota la seua experiència docent universitària està vinculada al Departament de Física Aplicada de la Universitat Politècnica de València (UPV), en el qual, en l'actualitat, és catedràtic de Física Aplicada des de desembre de 2011.

El seu treball de recerca s’emmarca en l’àmbit de l'òptica, com és la caracterització i disseny d'elements òptics difractius; en particular, en el disseny, aplicació i avaluació de lents multifocals en implants intraoculars, per a la correcció de deficiències visuals com la presbícia. Ha participat en 48 projectes científics, és coautor de més de 120 articles científics i cinc patents i ha dirigit vuit tesis doctorals.

La seua tasca docent va ser reconeguda, en 2010, amb el Premi a l'Excel·lència Docentdel Consell Social de la UPV i de la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana. També ha format part del Grup de Treball de Física «Arquímedes» de la Universitat de València, que va obtenir en 2013 el Primer Premi del Programa «Ciència en Acció», organitzat per la Reial Societat Espanyola de Física. Recentment, el 2019, ha guanyat el Premi de Física de la Reial Societat Espanyola de Física (RSEF)-Fundació BBVA 2019, al Millor Article Docent en les publicacions de la RSEF. En aquest àmbit de la docència és coautor de vora 50 articles publicats en diferents revistes docents i de divulgació, dels quals 24 han estat publicats en revistes internacionals indexades en l'àrea d’Education-Scientific Disciplines del Web of Science (Clarivate Analytics/Thomson Reuters).