Informació dels assumptes tractats en el Claustre Sessió número 8 (9 de novembre de 2020)

09/11/2020 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Junta Electoral presenta al Claustre l’informe del curs 2019-2020
La Junta Electoral ha presentat al Claustre l’informe corresponent al curs 2019-2020 en el que es detallen els processos electorals realitzats.
Durant el curs acadèmic 2019-2020, la Junta Electoral s’ha reunit en 27 sessions per organitzar els diversos processos electorals desenvolupats a l’UJI durant aquest curs.

Les eleccions a delegades i delegats de grau s’han realitzat en un total de 168 grups, dels quals 48 són de l’ESTCE, 48 de la FCHS, 52 en la FCJE i 20 en la FCS. Pel que fa a les eleccions a delegats i delegades de màsters oficials presencials es van realitzar en 27 grups.

D’altra banda, s’ha renovat la representació de l’estudiantat en cinc consells de departament dels 28 que té l’UJI, així com en la junta de centre de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, i l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.  

A més, es van realitzar 10 comicis per elegir representants de membres no nats en consells de departament i dos eleccions en consells d’instituts universitaris. També s’ha renovat la direcció de cinc departaments i cinc instituts universitaris. 

El Claustre renova parcialment la Comissió de Reclamacions
El Claustre de la Universitat Jaume I ha elegit els tres titulars i suplents amb els quals es renova parcialment la Comissió de Reclamacions de l’UJI. En concret, han estat elegits Rosa Llusar, com a titular 1 i Manuel Sanchis, com a suplent; Ignacio Morell, com a titular 2 i Vicente Aguilella com a suplent; i Francisco Javier Zamora, com a titular 3 i María Victoria Petit com a suplent. Els altres quatre membres de la comissió queden tal i com van ser elegits en la sessió del Claustre del passat 10 de setembre de 2018. 

La Junta Electoral renova la representació del professorat 
El màxim òrgan representatiu de la comunitat universitària ha elegit a Joaquín José Castelló i Beatriz Susana Tomás com a representants del professorat en la Junta Electoral de l’UJI, i com a suplents, en cas de baixa dels titulars, als professors Andrés Arnau Paradís i Diego González Ortíz.

El professor Joaquín J. Castelló continua al front de la Junta Electoral
El Claustre universitaria ha reelegit el professor Joaquín José Castelló Benavent com a president de la Junta Electoral de la Universitat Jaume I. Castelló és professor titular d’Escola Universitària de l’àrea de Matemàtica Aplicada des de 1991, professor Titular d'Universitat des de 2018 i ocupa la presidència de la Junta Electoral des de 2016.

El Claustre elegeix la representació del PDI i PAS en la Comissió d’Afers Econòmics, Informàtics i Infraestructura i del PDI no doctor, contractat i ajudant en la Comissió d’Investigació i Doctorat
Marc Pallarés Piquer, Richard Mark Nightingale i María Teresa Balaguer Coll han estat elegits com a representants del Personal Docent i Investigador (PDI) en la Comissió d’Afers Econòmics, Informàtics i Infraestructura. Així mateix, Isabel María Vicent Soriano-Canós ha estat elegida com a representant de Personal d’Administració i Serveis (PAS) per la mateixa comissió.

D’altra banda, s’ha elegit Luis Martínez Chafer com a representant del PDI no doctor, contractat i ajudant en la Comissió d’Investigació i Doctorat.

El Claustre renova part de la seua representació en el Consell de Govern dels col·lectius de PDI no doctor, contractat i ajudant i del PAS
El Claustre ha elegit a la professora María Desamparados Bernat Adell pel col·lectiu de PDI no doctor, contractar i ajudant i al tècnic Vicente José Porcar Blanch del Personal d’Administració i Serveis (PAS) com a representants seus en el Consell de Govern.

Alcón presenta unes Línies de Govern per a 2021 que aposten per la renovació de l’oferta d’estudis, l’impuls de la transferència i la innovació
La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha presentat les Línies de Govern per a 2021 en la sessió celebrada avui del Claustre de la universitat, i que marquen una aposta molt clara per impartir nous estudis i enfortir la transferència i la innovació, a més d’avançar en àmbits com la digitalització i la sostenibilitat. Tot això, sense oblidar la resposta a la pandèmia per a seguir preservant la salut individual i col·lectiva de la comunitat universitària. 

En aquest sentit, el document que guiarà l'activitat de l'UJI el pròxim any incorpora fins a 70 accions concretes per tal d’impulsar la investigació de qualitat, la transferència i la innovació, l’adaptació de l’oferta d’estudis; l’arrelament al territori i la projecció internacional, així com el compromís de la Universitat amb el desenvolupament sostenible i l’Agenda 2030, l’atenció a la diversitat i la igualtat. La rectora ha explicat que «caldrà seguir fent front a la pandèmia, per a preservar la salut individual i col·lectiva de la comunitat universitària, al mateix temps que continuem prestant servei públic i complint amb els nostres objectius del Pla d’Acció de Govern».

En l’àmbit de la formació, l'UJI es planteja abordar el nou disseny de grau i màster, a més de potenciar els dobles títols internacionals i l'impuls d’estudis propis. A l'àmbit de la recerca, es proposa la creació d'una Unitat d’Innovació i Transferència per a afavorir que el coneixement es transforme en valor afegit per al teixit social i productiu. Així mateix, es preveu l'establiment d'aliances estratègiques amb fundacions sanitàries i departaments de salut per a impulsar conjuntament un institut d’investigació sanitària. 

Pel que respecta al personal, les Línies de Govern per a 2021 inclouen accions per a reconèixer la trajectòria acadèmica de tot el professorat, facilitat la promoció i estabilització del del PDI i PAS. També millores en les condicions de treball del PAS, i la negociació i implantació d’un programa de teletreball. 
Pel que fa a l'estudiantat, es contempla un nou Pla d’Atenció a la Diversitat i l'activació de dos programes de voluntariat en l’àmbit digital i de la covid-19. També es dedicarà un esforç important al fons de beques i la seua difusió, per a donar resposta a l’impacte de la pandèmia i que cap persona es quede enrere. A l'àmbit de la projecció local i global, la consolidació de programes com ara Talent Rural anirà acompanyada de la posada en marxa de noves iniciatives per a enfortir l’arrelament amb el territori i el desplegament del programa SèniorUJI. Respecte a la projecció internacional, l'UJI impulsarà el programa Study Abroad, que suposarà comptar amb una xarxa de col·laboració amb universitats estrangeres per a rebre grups d’estudiantat i oferir estades formatives curtes. 

A l'àmbit del compromís social, cultural i lingüístic, la universitat pública de Castelló elaborarà el pla d’accions per a aplicar l’Agenda 2030 i iniciarà l’elaboració del III Pla d’Igualtat. A més, la Universitat Jaume I seguirà prestant especial atenció a la diversitat lingüística i consolidarà el programa UJI_encultura. Pel que respecta a la governança i sostenibilitat l'UJI realitzarà el pròxim any les primeres auditories dins del procés de desplegament de l’acreditació institucional i millorarà el seu portal de transparència i la web institucional. Respecte a la sostenibilitat, es desplegarà el Pla d’accions per a la sostenibilitat i contra el canvi climàtic, un nou programa UJI Hàbitat Saludable i es potenciaran els programes d’activitat física orientats a la salut. A més, l'UJI continuarà amb les obres de consolidació del campus, licitant la finalització de la Facultat de Ciències de la Salut, ampliant les zones ajardinades i creant espais a l’Àgora per atendre millor al seu estudiantat. 

L'UJI aprova les línies pressupostàries per a 2021 amb la reivindicació urgent d'un nou Pla Plurianual de Finançament
El Claustre de la Universitat Jaume I ha aprovat les línies pressupostàries per a l'exercici de 2021 amb la reivindicació de la necessitat urgent d'aprovar i implementar un nou Pla Plurianual de Finançament per a les universitats públiques valencianes, ja que el model aprovat en 2010 no s'ha aplicat mai i l'UJI no rep tota la compensació que requereix per a sufragar l'increment de costos del personal al qual obliga la normativa estatal i autonòmica. Referent a això, el vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació, Modesto Fabra, ha assenyalat que "esperem que 2021 siga l'últim any sense un pla de finançament", després que al febrer es va constituir la taula d'experts i al setembre, després de l'aturada per l'estat d'alarma, es van encetar de nou les reunions de la comissió. 
Segons ha explicat Fabra, 2021 serà un any de transició, fins que es concrete aqueix nou pla, i en el qual es vol donar continuïtat al pressupost de 2020 amb un lleuger increment, en passar de 100,98 milions enguany a 103,23 en el pròxim exercici. El pressupost per a 2021 inclou l'anualitat completa del deute històric de la Generalitat amb l'UJI, però queda pendent encara una quantitat de 2,45 milions d'euros de compensació a la Universitat per la recuperació de costos de la normativa estatal i autonòmica que està pendent d'una reunió amb la Conselleria d'Universitats per a la seua concreció.

La Sindicatura de Greuges presenta l’informe de les actuacions realitzades
El Síndic de Greuges, Francisco López Benet, ha presentat el seu informe al Claustre, en el qual es recullen les actuacions realitzades entre el 7 de gener i el 31 d’agost de 2020. En aquest període, la Sindicatura ha gestionat un total de 66 sol·licituds, de les quals 34 han estat consultes, 30 queixes i dos peticions de mediació.

Segons ha explicat, l’estudiantat ha estat el col·lectiu que més consultes i reclamacions ha presentat, atès que és el col·lectiu més nombrós i el que té al seu abast menys recursos davant situacions que considera injustes. D’altra banda, ha assenyalat que tan sols hi ha hagut una consulta presentada pel PAS, col·lectiu que probablement utilitza altres vies per a traslladar les seus consultes i queixes. En qualsevol cas, des de la Sindicatura s’ha recordat a aquest col·lectiu la seua total disponibilitat.

Entre les actuacions realitzades a requeriment del col·lectiu de l’estudiantat el principal tema ha sigut l’avaluació, mentre que en el cas del PDI ha sigut l’assignació de la docència, en concret els criteris sobre elecció de Pla d’Ordenació Docent (POD). Així mateix, s’han presentat consultes i queixes relacionades amb els treballs de final de grau tant per part de l’estudiantat com del professorat.

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions