Una Nova Mirada a l'Atenció Conjunta: Lliçons des de la sordceguera

Data: Dimarts 12 d'abril

Acte: Conferència

Títol: Una Nova Mirada a l'Atenció Conjunta: Lliçons des de la sordceguesa

Lloc: FF0008CC Edifici de Postgrau.

Hora: 12.00 h

Entitat: Universitat Jaume I

Breu descripció: L'atenció conjunta (AC) és una fita en el desenvolupament de la comunicació humana que serveix com a plataforma evolutiva per a diverses competències soci-cognitives. La major part de la recerca en AC s'ha centrat en la modalitat visual i s'ha estudiat a través de les interaccions distales. El treball que es presenta ací forma part d'un projecte sobre l'AC en xiquets xicotets amb deficiència sensorial múltiple (sordoceguera). Els resultats mostren que, en aquests xiquets, l'AC segueix una trajectòria sensorial atípica que no obstant açò compleix funcions comunicatives típiques. Amb açò es demostra, a més, que l'AC és un fenomen multisensorial en el qual l'input sensorial (visual, auditiu, tàctil i propioceptivo) s'intercanvia i integra dins de l'acte comunicatiu d'una manera fluïda. L'estudi de l'AC en sordcecs redirigeix la nostra mirada al que “típicament” passa desapercebut en l'estudi del desenvolupament. Quasi paradoxalment, una mirada centrada en desenvolupament de xiquets amb deficiència sensorial múltiple ens descobreix una perspectiva multisensorial i dinàmica de l'AC que permet entendre millor el seu paper clau en el desenvolupament soci-cognitiu humà.

María Núñez és doctora en psicologia per la Universitat Autònoma de Madrid, amb una tesi sobre Teoria de la Ment (la primera a Espanya), dirigida pel Prof. Ángel Rivière. Va gaudir després d'una beca postdoctoral en el Departament de Psicologia Experimental de la Universitat d'Oxford, on va treballar al costat del Prof. Paul Harris en un projecte sobre el raonament condicional i l'intercanvi social en xiquets xicotets. Des de 1997 ha vingut desenvolupat la seua labor professional en el Regne Unit on ha sigut professora en les Universitats de Kent i Glasgow Caledonian. A Glasgow va fundar el Laboratori d'Estudis Preescolars (Toddler & Preschooler Lab), on ha dirigit nombrosos projectes de recerca sobre el desenvolupament  soci-cognitiu (típic i atípic) en xiquets xicotets. A Escòcia va ser un dels membres fundadors de SARG (Scottish Autism Research Group), una xarxa de recerca multidisciplinària que promou la integració de la recerca bàsica i aplicada en autisme. Recentment ha iniciat una col·laboració amb Sense (la fundació per a la sordoceguera del Regne Unit) completant dos projectes de recerca per a aquesta fundació. En l'actualitat és investigadora de l'Institut de Psiquiatria, Psicologia i Neurociencia del King´s College de Londres, on lidera un projecte que té per objectiu l'estudi comparat dels perfils comunicatius primerencs de xiquets amb Discapacitat Multisensorial (MSI) i Trastorns de l'Espectre Autista (ASD).

Informació proporcionada per: Facultat de Ciències de la Salut