Assumir la responsabilitat de l’aprenentatge de la llengua fora de l’aula requereix:
- Descobrir quines són les mancances formatives
- Amb una llista dels punts febles a mesura que es pose en dubte alguna qüestió
- Amb una prova de nivell per poder-se orientar
- Determinar uns objectius generals d'aprenentatge (Millorar en temes concrets, com ara accentuació, pronoms relatius, verbs, preposicions, ortografia en general…; assolir coneixements per a preparar proves d’acreditació: Goethe-Institut, DAAD, EOI, UJI; de tot un poc...)
- Definir els continguts per assolir aquests objectius
- Escollir l’estratègia (tenint en compte els recursos que et presentem cal planificar la feina: elaborar un pla de treball en què es tinguen en compte els recursos i el temps (hores i dies de la setmana), servirà de referència. Com també algunes preguntes: Començaràs per un nivell i t’autoavaluaràs per tal de saber si et cal passar al següent? Et miraràs la teoria primer o no?...
- Avaluar els progressos: cal que anar-se preguntant periòdicament: "Estic assolint allò que m'he proposat?"