1. Objectius generals
Al finalitzar aquest nivell encara cal esperar errors morfosintàctics, així com la utilització de pauses, reformulacions i repeticions, sobretot quan es parla de forma poc controlada. La pronunciació ha de ser intel·ligible encara que es produïsquen errors d’accentuació i entonació S’espera també que l’aprenent utilitze les estratègies adients per evitar que es trenque la comunicació.
2. Objectius per destreses
L’aprenent ha de ser capaç de prendre part de manera senzilla però suficient en una varietat de situacions comunicatives habituals o quotidianes sobre temes que li són coneguts o d’interès general, sempre que puga comptar amb l’ajuda de l’interlocutor, puga tornar a llegir els textos, puga utilitzar les reformulacions o demanar repetició en les produccions orals i quan les condicions de comunicació siguen apropiades.
El lèxic i les estructures s’hauran d’adequar a un tema determinat i a una situació comunicativa concreta. Els aprenents hauran de ser capaços de reconèixer les diferències bàsiques d’ús entre el codi oral i l’escrit i entre els registres formal i informal i mostrar un coneixement suficient dels usos i convencions socials de la llengua.
2.1 Comprensió lectora
L’aprenent ha de ser capaç de comprendre els punts principals, la idea general i els detalls més rellevants en textos escrits clars, ben estructurats i en llengua estàndard que versen sobre temes generals o de la seva àrea d’interès.
L’aprenent haurà de ser capaç de comprendre informacions, descripcions, i articles breus sobre temes quotidians i d’interès general. Segons el tipus de lectura i en la mesura que l’estructura del text ho permeta (quantitat d’informació, manera d’organitzar aquesta informació, riquesa lingüística del text, etc.) l’aprenent estarà en condicions d’extreure tant la informació general com l’especifica.
Els textos que l’aprenent haurà de comprendre en aquest nivell inclouen:
2.2 Comprensió auditiva
L’aprenent ha de ser capaç de comprendre la idea general i extreure’n informació sobre els punts principals i els detalls més rellevants en textos orals produïts en llengua estàndard, a velocitat pausada però natural, sempre que aquests textos versen sobre temes quotidians o d’interès general i es refereixen als àmbits públic, privat, professional i educatiu. Els accents dels parlants han de ser fàcilment comprensibles i l’ús dels registres no ha de comportar excessiva dificultat.
En certes condicions els aprenents han de ser capaços de captar els matisos d’aquesta informació, quan la velocitat és normal, la pronunciació clara, o quan es donen altres condicions favorables com ara la repetició del que s’ha dit o l´ajuda que suposa l’ús del llenguatge no verbal.
Els textos que els aprenents han de comprendre en aquest nivell inclouen:
2.3 Expressió oral i interacció
L’expressió oral inclou la producció oral per poder descriure, narrar o fer presentacions; la interacció o capacitat d’interactuar i el desenvolupament del discurs oral per tal de poder començar, mantenir i acabar una conversa.
L’aprenent ha de ser capaç d’expressar-se oralment, tant unidireccionalment com en situacions d’interacció, en situacions comunicatives quotidianes en l’àmbit privat, públic, professional o acadèmic, utilitzant amb correcció suficient i de manera adient els recursos bàsics de cohesió i coherència del discurs parlat, un vocabulari suficient i adequat, les convencions sociolingüístiques bàsiques d’intercanvi verbal, i una pronunciació i un ritme que facen suficientment comprensible el seu missatge.
Els aprenents han de ser capaços de:
2.4 Expressió escrita
L’aprenent ha de ser capaç de produir diversos tipus textos sobre temes quotidians, com ara descripcions, narracions, exposicions i ressenyes. S’ha d’utilitzar un vocabulari suficient i adequat, i fer servir els recursos bàsics de cohesió i coherència textual, tot respectant les convencions ortogràfiques i de puntuació fonamentals.
L’aprenent ha de ser capaç d’escriure notes i comunicacions personals, omplir els impresos més habituals, descriure tant persones i objectes com llocs i situacions, relatar fets i esdeveniments presents, passats i futurs, expressar opinions, hipòtesis, actituds i sentiments de manera senzilla sobre temes quotidians i d’interès general i organitzar les idees i la informació de manera coherent i comprensible.
Els textos que l’aprenent haurà de ser capaç de produir inclouen:
EL MECR defineix el nivell B1.2 de la següent manera:
El nivell B1.2 presenta les dues mateixes característiques principals del B1.1, però s’hi afegeixen un nombre de descriptors que se centren en els intercanvis de quantitat d’informació, per exemple: prendre nota de missatges que deixa algú que sol·licita informació i explica un problema; proporcionar la informació concreta que requereix una entrevista o consulta (per exemple, descriure símptomes a un metge), tot i que es fa amb poca precisió; explicar el motiu d’un problema; resumir i donar l’opinió sobre una història curta, un article, una conferència, una entrevista o un documental, i respondre qüestions que exigeixen informació més detallada; portar a terme una entrevista preparada; preguntar alguna cosa sobre un tema i confirmar informació, encara que de manera ocasional ha de demanar que es repetisca el que s’ha dit si la resposta de l’altra persona és ràpida o llarga; descriure de quina manera s’ha de fer alguna cosa i proporcionar instruccions detallades; intercanviar amb certa confiança informació acumulada sobre fets, rutines familiars i problemes que no són específicament quotidians.
1. Habilitats lingüístiques
1.1 Comprensió lectora
1.2 Comprensió auditiva
1.3 Expressió oral
1.4 Expressió escrita
Continguts morfosintàctics
1. L'oració simple
1.1 Tipus d’oració, els elements constitutius i la seva posició.
L’oració enunciativa, interrogativa, exclamativa, exhortativa i dubitativa
Parèntesi oracional i camps oracionals:
Elements del camp anterior (Vorfeld)
Elements del camp interior (Mittelfeld):
Elements amb posició fixa.
El subjecte
Els complements acusatiu i datiu
Els complements circumstancials
Posició del element negatiu nicht
Elements del camp posterior (Nachfeld)
Fenòmens de concordància
OI en posició inicial amb passiva: Dat(Pl.) + VAux.Sg. + Part. Pas., p.ex. Ihm/Ihnen
wurde geholfen
2. L'oració composta
2.1 Expressió de relacions lògiques:
Exclusió: entweder ... oder
Adició: sowohl ... als auch, nicht nur ... sondern auch, weder ... noch
Objecció/Oposició: aber, jedoch, obwohl, trotzdem, zwar ... aber, wenn auch,
während, anstatt dass, statt+genitiu, statt ...zu + infinitiu
Causa: weil, da, denn, deshalb, deswegen, daher, darum, nämlich
Consecuència: so ... dass, sodas,also, folglich
Comparació: als, (nicht) so ... wie, während . Irreal: als ob, als
Finalitat: um ... zu, damit, zum + infinitiu substantivat
Condició: wenn, sonst, falls
Dubte, pregunta: pronoms interrogatius, ob.
Modalitat: ohne dass, ohne zu, indem, je ... desto/umso
Posició dels elements constitutius en l’oració subordinada.
2.2 Relacions temporals
Simultaneïtat: als, wenn, während, bis, seit(dem), solange (Solange du deine Aufgaben nicht gemacht hast, gehst du nicht zum Fußball!)
Anterioritat: nachdem, sobald
Posterioritat: bevor, ehe
3. El sintagma nominal
3.1 Nucli:
3.1.1 El Substantiu
Gènere
Número: els cinc tipus de formació del plural.
Formació dels sustantius: composició, derivació, afixació, diminutius, sustantivació
Declinació: n-Deklination (receptiu)
Genitiu amb noms propis: Gudruns Bruder
Ús especial de determinats casos, p.ex.: Er blieb einen Monat, eines Tages ... Vergangenes Jahr/ im vergangenen Jahr
Grau
3.1.2 El Pronom
Tipus de pronom
Indefinits: beid-, einig-, manch-, mehrer-, wenig-, irgendein-, irgendjemand- ...
Possessius: el seu ús i la seva sustitució mitjançant els demonstratius dessen i deren.
Demostratius: dies-/jen-, der-/die-/dasjenig-, ein solch-
Relatius: en genitiu; amb preposició; wo, was, (p. ex.:Das ist die Stadt, wo wir uns kennengelernt haben), wer
Recíprocs: einander, miteinander, aufeinander...
Interrogatius: wofür, wozu, worauf ...
El pronom es. Funcions
3.2 Modificació del nucli mitjançant:
Els determinants
Aposició: Er kommt aus Graz, einer schönen Stadt ...
Sintagma adjectiu
Sintagma adverbial
Sintagma verbal
Sintagma preposicional: Lust auf ..., Angst vor ...
Oració de relatiu.
Posició dels elements del sintagma nominal
Fenòmens de concordància.
Funcions sintàctiques
4. El sintagma adjectiu
4.1 L'Adjectiu
Declinació: forta, feble i mixta
Particularitats de la declinació: solch-, wie viel-, einig-, irgendwelch-, manch-, mehrer-, viel-/ wenig- (receptiu)
Substantivació de l’adjectiu i la seva declinació: der Bekannte/ein Bekannter, alles Gute, nichts Neues, etwas Besonderes ... (receptiu)
Cas: nominatiu, acusatiu, datiu i genitiu.
Els adjectius numerals: ordinals : Papst Pius der Zweite (II.) i fraccionaris: halb, eineinhalb, anderthalb
Adjectius amb preposició: froh über, enttäuscht von, typisch für ...
Modificació del nucli mitjançant sintagma (SAdv , SPrep, SAdj, SV, p.ex. leicht zu verstehen) o oració
Posició dels elements del sintagma adjectiu
Fenòmens de concordància segons els determinants
Funcions sintàctiques: només atributiu: letzt-, link-, ander- ...; només predicatiu: egal, schade ...
5. El sintagma verbal
5.1 Nucli. Verb
Verbs modals (consolidació i aprofundiment): sollen (Wir sollen niemandem etwas sagen; Soll ich dir einen Kaffee machen?; Er soll krank sein), können (Sie können im Stau stehen)
5.1.1 Temps verbals:
Expressió del passat: Perfekt, Präteritum i Plusquamperfekt, present històric, el perfet dels verbs modals, temps compostes del Konjunktiv II
Expressió del futur: present de werden + inf. (Futur I)
5.1.2 Modalitat: Konjunktiv II: perifràsi amb würde i formes simples del Konjunktiv II (käme, ginge, gäbe, nähme, stünde ...); Konjunktiv I
Veu: passiva de procés (formes de present, Präteritum i pretèrit perfet). i passiva d’estado. Passiva impersonal. Passiva amb verbs modals
5.1.3 Verbs reflexius:
Reflexius autèntics: Ich kenne mich hier gut aus; Sie beeilte sich
Parcialment reflexius: sich verlassen/jdn verlassen; sich ärgern/jdn ärgern
Falsos reflexius: sich waschen
5.1.4 Verbs recíprocs: Peter und Maria lieben sich
5.1.5 Verbs amb complement preposicional
5.2 Modificació del nucli
5.3 Posició dels elements i fenòmens de concordança
5.4 Funcions sintàctiques
6. El sintagma adverbial
6.1 Nucli: Adverbis i locucions adverbials
6.1.1 Classes:
Modals: irgendwie, wenigstens
Causals: also, dann, deshalb, deswegen, darum, nämlich
Locals: d(a)r + preposició (da drin/darin), da + preposició (davor, daneben), dort/dorthin, rein, raus, rauf ...; irgendwo, irgendwohin ...
Temporals: davor, vorher, erst, irgendwann, inzwischen, nachher ...
Pronominals (preposicionals): dabei, darum, davor, dazu, hiermit ...
6.2 Modificació del nucli: Mitjançant el sintagma adverbial i d’un sintagma preposicional.
6.3 Posició dels elements del sintagma: SN+ N
6.4 Funcions sintàctiques
7. El sintagma preposicional
7.1 Nucli: Preposicions i locucions preposicionals (consolidació i aprofundiment)
Recció de les preposicions
Combinació de preposicions: von ... ab, bis auf, bis zu, bis über ...
Preposicions en forma de grup preposicional: in der Nähe von, im Norden von ...
Preposicions amb adverbi: ab morgen, von hier ...
7.2 Modificació del nucli
7.3 Posició dels elements del sintagma
7.4 Funcions sintàctiques
Continguts Ortogràfics
La nova ortografia
Ortografia d’estrangerismes
Abreviatures
Ùs dels caràcters en les seves diverses formes
Puntuació: coma, parèntesi, guió, punt i coma, dos punts, punts suspensius
Continguts fonètics i fonològics
Accent fònic dels elements lèxics aïllats (accent principal i secundari)
Accent i atonicitat en el sintagma
Entonació expresiva
Accent contrastiu (Kontrastakzent)
Acumulació de consonants en els compostos
Unió entre les paraules
Accentuació de les paraules compostes
Continguts lèxics i semàntics
L'alumne haurà de conéixer el lèxic corresponent als següents TEMES:
1. Identificació personal
Lèxic relacionat amb la informació personal. Dades personals necessaris per a desembolicar-se en els àmbits personal i públic en situacions quotidianes, amb amics i coneguts, i en visites turístiques a països estrangers, passaport, carnet d'estudiant, abonament de transport i documents identificatius; lèxic relacionat amb el caràcter, les emocions, les habilitats i la descripció física i psíquica de les persones; lèxic relacionat amb la vestimenta i accessoris.
2. Vivenda, llar i entorn
La vivenda; ampliació de tipus, ubicació, parts i distribució; lèxic propi del mobiliari, objectes i utensilis de la vivenda; ampliació relacionats amb les distintes parts de la casa; la ciutat: situar-se en plans, distingir les distintes parts; el camp: vida rural.
3. Activitats de la vida diària
Lèxic relacionat amb la rutina diària i les activitats en la casa, en el treball o en centres escolars, en la ciutat i en el camp. Horaris.
4.Temps lliure i d'oci
Lèxic relacionat amb les activitats de temps lliure i d'oci: esports, jocs, activitats culturals excursions, música, lectura; llocs d'oci: lèxic relacionat amb elements d'un teatre, un museu, la platja, el cine, espectacles; la ràdio i la televisió, premsa escrita, internet i les noves tecnologies; aficions i interessos; festes.
5. Mitjans de comunicació
Ràdio, televisió, premsa, telefonia
6. Viatges
Lèxic relacionat amb el turisme i l'emigració; mitjans de transport; vacacions: naturalesa, turisme rural, platja, balnearis, muntanya, esports; viatges
alternatius; vacacions amb una ONG, camps de treball; allotjament: tipus
7. Relacions humanes i socials
Lèxic relacionat amb els membres d'una família; ampliació; lèxic relacionat amb l'amistat, els sentiments, relacions amoroses; lèxic relacionat amb el món laboral, escolar o d'oci; convencions i tabúes de comportament i de les conversacions; correspondència privada (família, amics); correspondencia comercial senzilla (bancs, publicitat, factures etc.) correspondència formal senzilla(reclamacions, sol·licitud d'informació, de treball.)
8. Salut i cures físiques
Parts del cos (ampliació); estat físic i anímic; símptomes i malalties comunes, tractaments i consells (ampliació); lèxic relacionat amb el món sanitari:
malalties, consultes, farmàcies; lèxic relacionat amb medicaments comuns; estètica, higiene personal, consulta mèdica, accidents i urgències.
9. Educació i informació
Lèxic relacionat amb l'educació: distints nivells educatius, assignatures,informació i matrícula, qualificacions, certificats; lèxic relacionat amb les activitats de l'aula i material escolar; lèxic relacionat amb el món universitari i les seues distintes opcions; estudis en l'estranger; intercanvi, beques,programes europeus, allotjament; la importància de conéixer altres llengües estrangeres.
10. Compres i activitats comercials.
Nom dels objectes d'ús personal (ampliació del lèxic de la roba i accessoris, menjar, objectes per a la llar i neteja, objectes per a l'oci, regals etc.); selecció I comparació de productes; lèxic per a descriure aquests objectes d'ús personal (color, grandària); establiments i operacions comercials i bancàries bàsiques; preu; monedes, formes de pagament, targetes; correu comercial (banc, publicitat, factures etc.)
11. Alimentació
Hàbits alimentaris en el país objecte d'estudi; menjar, plats i productes típics lèxic relacionat amb els aliments, tipus d'envasos i porcions; quantitats, pesos i mesures; preparació de menjars; establiments de restauració, tipus d’ aliments, avantatges i inconvenients; dietes, menjars típics, menjar sa, menjar fem.
12. Béns i serveis
Serveis privats i públics; bancs, correus, recollida de fem, policia, hospitals, etc.
13. Llengua i comunicació
Lèxic relacionat amb l'aprenentatge d'un idioma; metallenguatge; diferents idiomes del món (ampliació); mitjans de comunicació aplicats a la formació; el llenguatge gestual; el llenguatge juvenil.
14. Medi físic i clima
Medi físic: accidents geogràfics; fenòmens atmosfèrics i climàtics (ampliació);lèxic relacionat amb la flora i la fauna; lèxic relacionat amb la protecció del medi ambient (reciclatge, energies alternatives etc.); el canvi climàtic.
15. Ciència i tecnologia
Lèxic bàsic relacionat amb els aparells elèctrics i electrònics; instruccions d'ús bàsiques; lèxic bàsic relacionat amb el món científic i tecnològic (ordinadors,televisió, internet)
16. Política i societat
Sistema polític del país (institucions més conegudes, partits polítics i govern);entitats regionals i autonòmiques; administració i institucions públiques; altres organitzacions públiques i privades, religió.
a. Descripció de la prova
ÀREA DE COMPRENSIÓ
Comprensió oral
En aquesta part, els examinands han de solucionar tasques sobre un mínim de tres textos orals de registres diferents. Les tasques poden ser del tipus marcar si les afirmacions són vertaderes o falses, de resposta múltiple o respondre preguntes de forma senzilla sobre els textos.
Comprensió escrita
Consisteix en un mínim de tres textos o fragments escrits de registres diferents. Les tasques a realitzar poden tractar sobre aspectes gramaticals, lèxics, microhabilitats lectores, etc. Els exercicis poden ser de resposta múltiple, transferència d'informació, ordenació d'informació, relacionar elements, etc.
EXPRESSIÓ ESCRITA
Els examinands han de redactar dos textos de 250 paraules com a mínim entre els dos, de diferent tipologia i registre.
CONEIXEMENTS GRAMATICALS I LÈXICS
Els examinands han de demostrar els coneixements sobre vocabulari i estructures bàsiques. Els aspectes gramaticals es poden avaluar en exercicis de producció específics (completar un text amb espais, etc.)
EXPRESSIÓ ORAL
Consisteix en un mínim de tres activitats d´enfocament diferent (presa de contacte, exposició sobre un tema i mantindre una conversa amb dos examinadors).
b. Criteris d´avaluació
ÀREA DE COMPRENSIÓ
Comprensió oral.
Es puntuarà cada resposta correcta. Les respostes incorrectes o no contestades no resten.
Comprensió escrita.
Es puntuarà cada resposta correcta. Les respostes incorrectes o no contestades no resten.
EXPRESSIÓ ESCRITA
Les tasques d’aquesta prova s’avaluaran d’acord amb els següents criteris:
Adequació. S' avalua l' adequació del text a la finalitat i la situació comunicativa sol.licitada. Així com a un registre lingüístic apropiat i al nombre de paraules exigit. Es valora també el compliment de la tasca.
Coherència i Cohesió. S' avalua la claredat expositiva i la coherència temàtica. L’organització apropiada de la informació en oracions i paràgrafs amb l’ús adequat dels signes de puntuació. També s' avalua l'ús adequat de connectors i marcadors del discurs.
Riquesa lèxica. S' avalua la varietat de vocabulari bàsic i precisió referent al contingut, estructures i lèxic. S' avalua també la capacitat de variar i adequar les estructures, el vocabulari i els connectors als diferents aspectes de la tasca.
Correcció gramatical i aspectes generals. S' avaluen la presència d' estructures gramaticals simples i bàsiques sense errors importants que interferisquen en la comprensió del text. A més, la presència de varietat d' oracions i temps verbals simples (Präsens, Perfekt, Präteritum, Pluskuamperfekt), algunes oracions complexes (Nebensätze, Relativsätze). També s' avalua la presència d' errors d' escriptura, així com la puntuació del text i l'ús correcte de majúscules.
CONEIXEMENTS GRAMATICALS I LÈXICS
Es puntuarà cada resposta correcta. Les respostes incorrectes o no contestades no resten.
EXPRESSIÓ ORAL
En les tres parts de la prova oral s’avaluarà:
Compliment de la tasca: S' avalua si la informació està relacionada amb el tema i la tasca i si segueix les pautes i/o punts que conformen la dita tasca, respectant els temps d’intervenció establits en les instruccions i l’extensió s’ajusta al que es requereix. En la fase d’interacció, el candidat demostra si sap iniciar, mantindre o acabar una conversa o demanar aclariments quan no entén.
Correcció formal. Coherència i cohesió. Es refereix a l’organització de la informació i de les idees de manera lògica perquè el discurs siga fàcilment comprensible. Així doncs, es considera la capacitat de l' examinand d' enllaçar una sèrie de seqüències discursives curtes amb elements simples en fils seqüencials i lineals simples. Es valora també la capacitat de l' examinand a dur a terme la tasca de manera efectiva en el context comunicatiu adequat.
Capacitat expresiva. Fluïdesa. Es refereix a la capacitat de l' examinand d' expressar-se amb un ritme prou regular per a no interrompre la comunicació amb vacil·lacions o pauses excessives o massa llargues per al nivell.
Riquesa, varietat i precisió. Es considera la capacitat de l' examinand per a poder expressar-se de manera clara sobre temes relacionats amb la família, les aficcions i els interessos, treball,viatges i temes d' actualitat. S' avalua també que l' examinand use un repertori raonablement apropiat d' expressions relacionades amb les rutines i situacions del dia a dia.
Pronunciació i entonació. Es considera que l' examinand puga parlar de manera clara i comprensible. La pronunciació ha de ser clarament comprensible encara que l' examinand mostre un clar accent estranger i hi haja errors ocasionals.
Per superar aquesta prova i obtenir el certificat d’APTE, cal obtenir un 50% en cada àrea i un 60% del total de la prova.