1. Objectius generals
L'aprenent ha de ser capaç de:
2. Objectius per destreses
2.1 Comprensió lectora
2.2 Comprensió auditiva
2.3 Expressió oral
- Producció oral
- Interacció
Sempre que els aprenents puguen demanar, de tant en tant, aclariment del que s’ha dit i que reben ajuda per expressar el que volen dir, han d’estar capacitats per:
- Desenvolupament del discurs oral
2.4 Expressió escrita
- Producció escrita
- Interacció escrita
Objectius generals de grau
1. Habilitats lingüístiques
1.1 Comprensió lectora
1.2 Expressió Escrita
1.3 Comprensió auditiva
1.4 Expressió oral i interacció
Continguts morfosintàctics
1. L'oració simple
Tipus d’oració, els elements constitutius i la seva posició.
1.1 L’oració declarativa afirmativa i negativa:
1.2 L’oració imperativa: V + (Nom. O) + Präp. O
Posició dels elements constitutius quan l’oració no comença amb el subjecte.
La negació amb nicht: posició de la particula negativa.
El parèntesi verbal: posició i distribució (V1 ... V2)
1.3 L’oració interrogativa:
Total (Ja/Nein Frage): amb verb en posició inicial (p.ex.: Sind Sie müde?)
Parcial (W-Frage): amb pronom interrogatiu en posició inicial (p.ex.: Wie heißt du?)
1.4 L’oració imperativa:
V + (Nom.O)
V1 + (Nom. O) + Akk. O + V2
Els camps sintàctics: Vorfeld, Mittelfeld i Nachfeld i el parèntesi oracional.
L’el·lipsi i les proformes oracions Ja, Nein, Doch.
Fenòmens de concordància:
Subjecte + Predicat
Subjecte múltiple unit per und o oder + predicat.
Subjecte multiple unit per weder ... noch i entweder . oder (receptiu).
2. L'oració composta
2.1 Expressió de relacions lògiques.
Coordinació: und
Disjunció: oder
Oposició: aber, sondern, doch, trotzdem, jedoch, weder ... noch
Concessió: obwohl
Condició: amb wenn ..., dann i sense nexe.
Causa: denn, weil, deshalb.
Resultat: so ..., dass ...(receptiu)
Finalitat: um ... zu ... (receptiu)
Relacions temporals:
3. EL sintagma nominal
3.1 Nucli
3.1.1Substantiu
Classes: comuns i propis. concrets (genèrics i col·lectius) i abstractes.
substantius compostos, , sigles i abreviatures.
Nombre:
Gènere gramatical i natural: masculí, femení i neutre. El gènere dels noms geogràfics.
Nombre: singular i plural. Formació del plural. Plural en els substantius compostos
Plural amb –leute, -männer, -frauen.
Substantius amb una única forma en singular (p.ex.: Milch, Zucker, Regen, Schnee).
Substantius amb una única forma en plural (p.ex.: Eltern, Ferien, Leute, Geschwister)
Cas: nominatiu, acusatiu,datiu i genitiu en singular i plural.
Grau: els diminutius en –chen i –lein.
3.1.2 Pronoms.
Pronoms personals en nominatiu, acusatiu i datiu.
Demostratius.
Interrogatius: formes variables (Wer?, Wen?, Wem?, Welch-?, Was für -?, Von wem?, etc.) i invariables (Was?, Wo?, Wohin?, Woher?, Wie?, Wo?, Wieso?, Warum?, etc.)
Reflexius
Indefinits (nichts, etwas, alles, man, jemand, niemand, ein paar ...)
Possessius: meiner/meine/meins
Relatius en nominatiu, acusatiu i datiu.
3.2 Modificació del nucli
Els determinants:
L’article
Definit: der, die, das
Indefinit : ein- i negatiu: kein-
Nullartikel
Demostratius (dieser)
Possessius
Quantificadors: numerals cardinals i altres quantificadors (alle, viele, wenige, einige, etc.)
Sintagma preposicional.
Oració de relatiu.
Posició dels elements: (Det.+) (SAdj. +) N (+SPrep.) (+ oració de relatiu).
Fenòmens de concordància.
Funcions sintàctiques: Subj., Atrib., OD, OI, CC.
4. EL sintagma adjectiu
4.1 Nucli
Adjectiu.
Gènere: declinació segons determinant i gènere del substantiu, p.ex.: ein kleines Kind, das kleine Kind.
Nombre: declinació segons determinant, p.ex.: schöne Häuser, die schönen Häuser.
Cas: nominatiu, acusatiu i datiu.
Grau: comparatiu i superlatiu
4.2 Modificació del nucli mitjançant SAdv i SPrep
Posició dels elements: (SAdv.+) N (+SPrep)
Fenòmens de concordància
4.3 Funcions sintàctiques: atributiu, predicatiu (p.ex.: Ist der Film gut?) i adverbial (p.ex.:Sie sind falsch gefahren)
5. El sintagma verbal
5.1 Nucli: verb.
5.1.1 Haben i sein com a verbs plens i com a verbs auxiliars.
5.1.2 Verbs separables
5.1.3 Verbs modals (mögen, müssen, können, wollen) sollen i (nicht) dürfen.
5.2 Temps verbals.
5.2.1 Expressió del present: present d’indicatiu
5.2.2 Expressió del passat: pretèrit perfet (Perfekt), Präteritum i plusquamperfet d’indicatiu ( aquest només receptiu)
5.2.3 Präteritum de sein i haben (1ª i 3ª persona) i dels verbs modals (müssen, können, wollen)
5.2.4 Expressió del futur: present d’indicatiu; present de werden + inf. (receptiu)
5.3 Aspecte:
Terminatiu: perífrasi amb oració d’infinitiu (formules, p. ex.: aufhören + zu + Inf.)
Incoatiu: perífrasi amb oració d’infinitiu (formules; p. ex.: beginnen/anfangen + zu + Inf.)
5.4 Modalitat
Factualitat: indicatiu i Konjunktiv II (würde-Form; hätte i wäre).
5.5 Veu: activa i passiva de procés (present d’indicatiu- receptiu-)
5.6 Funcions sintàctiques: Subj., OD, CC.
6. El sintagma adverbial
6.1 Nucli: Adverbi i locucions adverbials.
6.1.1 Classes: modals, causals, de grau i preposicionals.
6.1.2 Grau: positiu, comparatiu i superlatiu.
7. EL sintagma preposicional
7.1Preposicions que regeixen acusatiu.
7.2 Preposicions que regeixen datiu
7.3 Les Wechselpräpositionen: preposicions que regeixen acusatiu o datiu.
7.4 Locucions preposicionals (p.ex.: von zu Hause, von ...an, von ... aus)
7.5 Classes: locals i temporals
7.6 Modificació del nucli mitjançant SAdv.
7.7 Posició dels elements: Prep + termini
7.8 Funcions sintàctiques: Atrib., CC.
La pronunciació. L’entonació com a recurs de cohesió del text oral. Ús dels patrons d’entonació.
1. Sons i fonèmes vocàlics: quantitat i timbre vocàlic.
1.1 Grafies <ä>, <ü>,<ö>
1.2 Grafies dobles <aa, oo, ee> i diftongs <ai, ei, au, äu, eu>
2. Sons i fonemes consonàntics
2.1 Consonants sordes i sonores.
2.2 Consonants duplicades (p.ex.: <tt>,<mm>,<nn>,<gg>).
2.3 Dígrafs <sp>,<st>,<ck>,<ch>, <tz>,<pf>,<ph>,<dt>,<qu>.
2.4 Trígrafs <sch>,<chs>,<cks>,<tsch>.
3. Processos fonològics
3.1 Contracció de preposició i article .(p.ex.: im, ans, ...)
3.2 Processos de modificació vocàlica: metafonia (Umlaut): p.ex.: Buch/Bücher..
3.3 Allargament vocàlic: <ie> i <h> detrás de vocal.
3.4 Modificació vocàlica: apofonia (Ablaut)
3.5 La r vocalitzada en posició final o pre-consonàntica., p.ex.: der Vater
4. Accent dels elements lèxics aïllats
4.1 Accent i atonicitat: patrons tonals del sintagma.
La puntuació com a recurs de cohesió del text escrit. Ús dels signes de puntuació.
1. L’alfabet
2. Els fonemes alemanys i les seves correspondències gràfiques
3. L’escriptura en majúscula i minúscula.
4. Ortografia dels pronoms de tractament
5. La puntuació: signes ortogràfics (apòstrof, guió, etc.)
6. Separació de paraules (simples i compostes) a final de línea.
7. Separació i unió gràfica.
8. Ús de les grafies <s>, <ss> i <ß>.
9. Ortografia d’estrangerismes.
10.Separació i unió gràfica. Unions de Adj.+ V, Adj. + part., V + V, Adv. + V, particles + V., etc.)
11.Puntuació: usos de la coma, dos punts, cometes; abreviatures més freqüents (usw., bzw., z.B, etc.)
L'alumne haurà de conéixer el lèxic corresponent als següents TEMES:
1. Identificació personal: dades personals necessàries per identificar-se i actuar en els àmbits personal i públic en situacions quotidianes (nom i cognoms, adreça, telèfon, lloc i data de naixement, edat, sexe, estat civil, documentació legal, nacionalitat, idioma, procedència, formació i estudis, professió o ocupació, família, gustos i preferències, aparença física, trets més característics de la personalitat, estat d’ànim, experiències personals).
2. Habitatge, llar i entorn: l’habitatge (tipus, serveis, habitacions, mobles, roba de casa instal·lacions i útils de la llar, reparacions), ciutat/camp, zona on es viu (el barri, la ciutat, el camp), regió i país.
3. Activitats de la vida diària: en la casa i en el treball, la rutina diària, professions, treball (característiques, horari i activitat diària, qualificació professional, plans i condicions de treball, obligacions familiars i laborals).
4. Temps lliure i oci: afeccions, interessos personals, activitats de temps lliure, activitats intel·lectuals i artístiques, esports, festes, la televisió, el cinema, la música, el teatre, els instruments musicals.
5.Viatges: transport privat i públic, aeroport, estacions de tren, autobús, metro, taxi. Bitllets, preus i horaris. El tràfic. Turisme: camp, platja, muntanya. Vacances: tipus d’allotjament (lloguer, hotel, acampada), documents, equipatge, problemes més comuns.
6.Relacions humanes i socials: família, amistats, vida social, cites, reunions, invitacions, contactes per correu.
7. Salut: parts del cos, sensacions físiques, higiene personal, malalties i dolences més comunes i freqüents, consultes i cures mèdiques.
8.Educació: estudis, assignatures, tipus de centres (col·legi, institut, universitat), normes i tasques.
9. Compres i activitats comercials: tipus de botigues, grans magatzems, la roba (talles, colors), estris bàsics (casa, col·legi, treball), preus, moneda, bancs, restaurants, bars, formes de pagament i reclamacions.
10. Alimentació: pesos i mesures, tipus de menjar i beguda, plats típics, hàbits dietètics, receptes menús, locals de menjars i begudes.
11.Béns i serveis: transports, hospitals, centres educatius, tallers mecànics, estacions de servei, la policia, correus, telèfons, oficines d’informació turística.
12. Llengua i comunicació: la llengua que s’estudia i el seu lloc en el món, els idiomes, les tecnologies de la informació i comunicació, la premsa, la ràdio.
13. Fenòmens atmosfèrics més comuns: prediccions, cures del medi ambient.
14. Ciència i tecnologia: avanços científics, mitjans tecnològics.
a. Descripció de la prova
ÀREA DE COMPRENSIÓ
Comprensió oral
En aquesta part, els examinands han de solucionar tasques sobre un mínim de dos textos orals de registres diferents. Les tasques poden ser del tipus marcar si les afirmacions són vertaderes o falses, de resposta múltiple o respondre preguntes de forma senzilla sobre els textos.
Comprensió escrita
Consisteix en un mínim de dos textos o fragments escrits de registres diferents. Les tasques a realitzar poden tractar sobre aspectes gramaticals, lèxics, microhabilitats lectores, etc. Els exercicis poden ser de resposta múltiple, transferència d'informació, ordenació d'informació, relacionar elements, etc.
EXPRESSIÓ ESCRITA
Els examinands han de redactar dos textos de 100 paraules com a mínim entre els dos, de diferent tipologia i registre.
CONEIXEMENTS GRAMATICALS I LÈXICS
Els examinands han de demostrar els coneixements sobre vocabulari i estructures bàsiques. Els aspectes gramaticals es poden avaluar en exercicis de producció específics (completar un text amb espais, etc.)
EXPRESSIÓ ORAL
Consisteix en un mínim de tres activitats d´enfocament diferent (presa de contacte, exposició sobre un tema i mantindre una conversa amb dos examinadors).
b. Criteris d´avaluació
ÀREA DE COMPRENSIÓ
Comprensió oral.
Es puntuarà per cada resposta correcta. Les respostes incorrectes o no contestades no resten.
Comprensió escrita.
Es puntuarà per cada resposta correcta. Les respostes incorrectes o no contestades no resten.
EXPRESSIÓ ESCRITA
Les tasques d’aquesta prova s’avaluaran d’acord amb els següents criteris:
Adequació. S' avalua l' adequació del text a la finalitat i la situació comunicativa sol.licitada. Així com a un registre lingüístic apropiat i al nombre de paraules exigit. Es valora també el compliment de la tasca.
Coherència i Cohesió. S' avalua la claredat expositiva i la coherència temàtica. L’organització apropiada de la informació en oracions i paràgrafs amb l’ús adequat dels signes de puntuació. També s' avalua l'ús adequat de connectors i marcadors del discurs.
Riquesa lèxica. S' avalua la varietat de vocabulari bàsic i precisió referent al contingut, estructures i lèxic. S' avalua també la capacitat de variar i adequar les estructures, el vocabulari i els connectors als diferents aspectes de la tasca.
Correcció gramatical i aspectes generals. S' avaluen la presència d' estructures gramaticals simples i bàsiques sense errors importants que interferisquen en la comprensió del text. A més, la presència de varietat d' oracions i temps verbals simples (Präsens, Perfekt, Präteritum) i alguns complexos (Nebensätze, Relativsätze). També s' avalua la presència d' errors d' escriptura, així com la puntuació del text i l'ús correcte de majúscules.
CONEIXEMENTS GRAMATICALS I LÈXICS
Es puntuarà cada resposta correcta. Les respostes incorrectes o no contestades no resten.
EXPRESSIÓ ORAL
En les tres parts de la prova oral s’avaluarà:
Compliment de la tasca: S' avalua si la informació està relacionada amb el tema i la tasca i si segueix les pautes i/o punts que conformen la dita tasca, respectant els temps d’intervenció establits en les instruccions i l’extensió s’ajusta al que es requereix. En la fase d’interacció, el candidat demostra si sap iniciar, mantindre o acabar una conversa o demanar aclariments quan no entén.
Correcció formal. Coherència i cohesió. Es refereix a l’organització de la informació i de les idees de manera lògica perquè el discurs siga fàcilment comprensible. Així doncs, es considera la capacitat de l' examinand d' enllaçar una sèrie de seqüències discursives curtes amb elements simples en fils seqüencials i lineals simples. Es valora també la capacitat de l' examinand a dur a terme la tasca de manera efectiva en el context comunicatiu adequat.
Capacitat expresiva. Fluïdesa. Es refereix a la capacitat de l' examinand d' expressar-se amb un ritme prou regular per a no interrompre la comunicació amb vacil·lacions o pauses excessives o massa llargues per al nivell.
Riquesa, varietat i precisió. Es considera la capacitat de l' examinand per a poder expressar-se de manera clara sobre temes relacionats amb la família, les aficcions i els interessos, treball,viatges i temes d' actualitat. S' avalua també que l' examinand use un repertori raonablement apropiat d' expressions relacionades amb les rutines i situacions del dia a dia.
Pronunciació i entonació. Es considera que l' examinand puga parlar de manera clara i comprensible. La pronunciació ha de ser clarament comprensible encara que l' examinand mostre un clar accent estranger i hi haja errors ocasionals.
Per superar aquesta prova i obtenir el certificat d’APTE, cal obtenir un 50% en cada àrea i un 60% del total de la prova.