Els rànquins universitaris, mites i realitats

12/02/2015 | Càtedra INCREA
Compartir

Compartir

Facebook
Twitter
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Editors: Vicent Climent. Francesc Michavila i María Ripollés.

Editorial: Tecnos

Any de publicació: 2013

ISBN: 978-84-309-5763-7

Sinopsi: Triar entre universitats per a trobar el lloc òptim on estudiar una disciplina és alguna cosa que no és un baladí. Triar entre universitats per a desenvolupar conjuntament amb elles programes capdavanters de recerca científica pot ser una decisió amb importants conseqüències econòmiques. Comparar i triar, com el vell reclam. Aquest llibre pretén ser una reflexió sobre les maneres i les maneres de comparar les universitats i una anàlisi dels principals instruments que s'utilitzen actualment per a fer-ho. Aqueixos són els rànquings universitaris.

Les universitats han d'aspirar a jugar un paper decisiu en la societat futura. Han de ser el motor propulsor del canvi que porte a la societat cap a un futur millor. Que així siga tindrà molt a veure amb que la Universitat s'atrevisca, amb que no tinga por i estiga disposada a efectuar qualsevol transformació en la seua organització i en els seus hàbits de treball. No hi ha millor forma d'iniciar el camí per la senda de l'èxit que aprendre d'aquells que ho van fer bé abans que elles.

¿Com comparar universitats? ¿Com saber si una universitat és millor que una altra? ¿Quins indicadors són els més idonis per a fer-ho? ¿Quin impacte tenen semblants comparacions en els joves a l'hora de triar el seu centre d'estudis, i amb una èmfasi especial els de postgrau? ¿Quin impacte tenen els rànquings a l'hora de cercar unes universitats com a aliades per a projectes de recerca conjunts? ¿Quant influeix tot açò en les eleccions professionals que realitzen els investigadors al llarg de la seua vida acadèmica? De tots aquests temes tracta, des de diferents perspectives òptiques i amb visions no sempre coincidents, aquest llibre escrit per universitaris del més alt nivell i reputació.

En el llibre el lector trobarà arguments i raons d'una gran profunditat intel·lectual sobre la utilització dels rànquings, la seua adaptació al context de l'Europa continental, els beneficis i les patologies que pateixen.

El present llibre forma part d'una col·lecció que arreplega diferents visions i reflexions sobre la política universitària. Altres títols de la mateixa són: Universitat i Economia a Europa (2006), Ocupació i noves titulacions a Europa (2009) i El dia després de Bolonya (2011).