Llengües i cultures europees. Nous llenguatges literaris i audiovisuals

15/02/2017 | InfoCampus
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Teoria literària, literatura comparada i crítica de les arts i de l'espectacle audiovisual. La teoria de la literatura es considera el marc epistemològic dels estudis literaris, que inclouen a més la dimensió historicista i la crítica. La seua base ha de ser interdisciplinària: filosòfica, sociològica i lingüística principalment. La teoria literària s'integra,  a més, en una semiòtica general que inclou els signes no verbals, ja que els discursos creatius d'avui (teatre, cinema, poesia-acció. audiovisuals artístics…) són generalment multimodales.
Anàlisi dels discursos en català i en espanyol (discurs literari, periodístic, publicitari, polític-institucional, metge-sanitari).L'anàlisi de discurs, que transcendeix la lingüística estricta, és una potent eina per a estudiar les ocupacions socials del llenguatge, amb atenció a la dimensió textual i a la contextual dels diferents gèneres i tipus de discurs. La seua base és semàntic-pragmàtica i el seu enfocament pot ser descriptiu o ben crític (si té en compte els factors ideològics). Pot desenvolupar-se a partir del treball sobre corpus i programes de concordança, segons el model variacionista; a partir de la dimensió divulgativa dels llenguatges mediàtics i les seues implicacions manipuladores; així com a partir de la seua contribució al canvi lingüístic en una relació conflictiva amb les propostes normatives.
Història i crítica de la literatura catalana. A partir dels conceptes teòrics bàsics (discurs, gèneres, estils, intertextualidad, moviments…), els estudis de la literatura catalana s'enfoquen a la història interna (diacronies textuals) i externa (contextos històrics i socioculturals) de la producció /recepció de les obres literàries  i, complementàriament, a l'exercici d'una crítica que analitze i valore aqueixes obres amb una metodologia actualitzada.
Ensenyament de llengües i literatura. Lèxic, gramàtica i expressivitat estilística són components fonamentals d'aquests ensenyaments/aprenentatges. Les llengües i les seues literatures no haurien de constituir apartats aïllats, sinó integrar-se en una concepció global de l'educació cultural, on es transmeta la sensibilitat lingüística i també l'assimilació de valors estètics i emocionals, a partir de l'ensinistrament en la lectura/ escriptura i en la comprensió /producció de discursos orals.

Equip d'investigació i persones de contacte:

Lluis Meseguer (meseguer@uji.es)

Adolf Piquer (apiquer@uji.es)

 

Informació dels grups de recerca que participen en el programa de doctorat.

Informació proporcionada per: InfoCampus