Metodologia docent
La metodologia docent és un dels aspectes més importants en la implantació d'un nou sistema docent adaptat a l'Espai Europeu d'Educació Superior. Segons l'opinió de la major part de la comunitat educativa universitària el nou model docent hauria de potenciar molt més l'ensenyament centrat en l'aprenentatge de l'alumne i menys en la docència del professor. Açò passa per una major part de les hores del alumno dedicades al autoaprenentatge i menys hores de lliçons magistrals.
La proposta de metodologia per al Màster es basa en aquestes idees i potenciarà especialment, tant en las metodologies docents com en l'avaluació, el treball autònom i en grup amb la finalitat de fomentar una major implicació de l'alumne en el seu procés d'aprenentatge. D'acord amb açò i amb els criteris generals considerats en la Universitat Jaume I per a les titulacions de postgrau, per cada crèdit ECTS s'estima en mitjana que un 30% correspon a activitats en presència del professorat, mentre que el resta corresponen a treball autònom de l'alumne. Considerant 25 hores de treball de l'estudiant per cada ECTS s'obté el següent desglossament primari en les activitats de l'estudiant:
1 ECTS = 25 hores de las quals, en mitjana:
Aquest desglossament és una estimació mitjana. En algunes matèries la presencialitat podría ser algo superior a estos valores y en otras en cambio inferior.
Les metodologies docents principals que s'empraran en el Màster es poden classificar en:
Amb presència del professor:
Treball autònom:
En qualsevol cas es potenciarà l'ús de metodologies docents centrades en l'autoaprenentatge, més que en l'ús de la lliçó magistral, fomentant d'aquesta manera les tècniques per a l'aprenentatge al llarg de tota la vida, que va a ser cada vegada més important donada la ràpida evolució de la tecnologia i del món industrial i empresarial.
És de destacar la inclusió d'un treball del mòdul en cadascun dels mòduls docents, amb l'objectiu de servir d'activitat fonamental conductora i motivadora de la resta d'activitats docents. El treball del mòdul es realitzarà en grups de 3-4 alumnes, amb l'objectiu de fomentar el treball en equip i la planificació de tasques i recursos. Prèviament a la data d'impartició del mòdul els professors participants en el mateix plantejaran el treball que es proposarà, realitzant la coordinació de continguts exigits, formes de presentació, manera de realitzar els grups d'alumnes, etc. Una bona coordinació entre els professors és important per a garantir els objectius formatius perseguits en el mòdul. Aquestes matèries utilitzaran la metodologia docent d'aprenentatge basat en projectes, de manera que les classes presencials seran de tutoria per a ajudar a resoldre problemes i dubtes derivats del desenvolupament del projecte.
Avaluació
L'avaluació es realitzarà de forma coordinada per mòduls formatius, basant-se fonamentalment en els següents elements de valoració:
En cada mòdul s'establirà i comunicarà als alumnes, a l'inici del mateix, el pes relatiu de cadascun d'aquests elements de cada assignatura del mòdul. Així mateix es faran públiques les escales de valoració i els aspectes valorats en els diferents camps de valoració del treball. En qualsevol cas, es donarà un pes important al treball del mòdul, ja que, com es va comentar anteriorment, aquest treball ha de ser el fil conductor de la formació en el mòdul. Una primera orientació de partida per als pesos de cada apartat en la valoració és:
Les assignatures de treball de mòdul i les corresponents a les fases conceptual i preliminar del treballe fi de màster s'avaluaran a partir dels documents lliurats i l'exposició i defensa oral del treball, segons la següent escala de pes: