Competències MECES, genèriques i específiques

22/07/2015 | InfoCampus
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

En el Grau en Infermeria, es garantirà el desenvolupament per part dels estudiants de les competències bàsiques recollides en el RD1393/2007:

  • Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi;
  • Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi;
  • Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica;
  • Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat;
  • Que els estudiants hagen desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Aquestes competències bàsiques es concreten en les següents competències genèriques i/o específiques avaluables corresponents als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.

G - COMPETÈNCIES GENÈRIQUES

CG1 - Coneixement d'una llengua estrangera

E - COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

E01 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
E02 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. Seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajuda en les mateixes.
E03 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seua autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos.
E04 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i/o efectes derivats de la seua administració i consum.
E05 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
E06 Identificar els nutrients i els aliments en què es troben.
E07 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
E08 Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
E09 Conèixer els processos fisiopatològics i les seues manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
E10 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajuda en les mateixes.
E11 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
E12 Utilitzar estratègies i habilitats que permeten una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seues preocupacions i interessos.
E13 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
E14 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per a capacitar a l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
E15 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per a comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
E16 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
E17 Aplicar el procés d'infermeria per a proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i seguretat a les persones ateses.
E18 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
E19 Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
E20 Capacitat per a descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per a proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
E21 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
E22 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
E23 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per a atendre a les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
E24 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
E25 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
E26 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
E27 Educar, facilitar i recolzar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides de la qual estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
E28 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seues diferents fases.
E29 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
E30 Analitzar les dades arreplegades en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seua avaluació.
E31 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
E32 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
E33 Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
E34 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climaterio i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
E35 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per a facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
E36 Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
E37 Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
E38 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seues manifestacions.
E39 Analitzar les dades de valoració del xiquet, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
E40 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els xiquets i els seus cuidadors.
E41 Seleccionar les intervencions dirigides al xiquet sa i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnostic i tractament.
E42 Ser capaç de proporcionar educació per a la salut als pares o cuidadors primaris.
E43 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seua repercussió en la salut.
E44 Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
E45 Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones majors.
E46 Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seua adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana.
E47 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol.
E48 Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de cures.
E49 Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques d'adreça de grups.
E50 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
E51 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
E52 Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
E53 Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria
E54 Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.

CC1. Capacitat per a afrontar pacients hospitalitzats en Unitats de vigilància intensiva.
CC2. Capacitat per a afrontar problemes en Unitats de cures neonatals.

EN01 Conèixer els fonaments químics, bioquímicos i biològics de la composició dels aliments.
EN02 Conèixer les bases i fonaments de l'alimentació i la nutrició humana.
EN03 Conèixer i identificar les necessitats nutricionals en les diferents etapes de la vida.

E01.01 Conèixer i identificar diferents parts dels aparells i sistemes del cos.
E01.02 Conèixer i utilitzar de forma adequada la terminologia relativa a l'estructura i funció del cos humà.
E01.03 Ser capaç de seleccionar, sintetitzar i relacionar els coneixements anatòmics segons la seua aplicació clínica i necessitats pràctiques.
E01.04 Identificar components anatòmics en simulació (activitat de laboratori).
E01.05 Associar estructures anatòmiques i identificar les seues funcions.
E01.06 Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
E01.07 Identificar microorganismes comuns i diferents formes de contagi i propagació.
E01.08 Identificar les principals característiques microscòpiques de cèl·lules, teixits i òrgans humans.
E01.09 Conèixer i identificar els diferents mitjans de cultiu utilitzats per a la reproducció de microorganisme.
E01.10 Conèixer i aplicar els principis i mètodes de prevenció i control de la infecció nosocomial.

E04.1 Identificar, distingir i aplicar les diferents vies d'administració de medicaments.

E26.01 Conèixer l'estadística aplicada a les Ciències de la Salut.
E26.02 Coneixement rellevant i capacitat per a aplicar tecnologia i informàtica a les cures de salut.
E26.03 Capacitat per a identificar, interpretar i comunicar els resultats dels estudis en l'àmbit de les Ciències de la Salut (nivell bàsic).
E26.04 Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
E26.05 Coneixement rellevant i capacitat per a utilitzar els recursos informàtics, per a l'anàlisi de dades i altres eines d'avaluació de l'estat de salut d'una població.

ANEU01. Utilitzar estratègies i habilitats que permeten una comunicació en idioma modern amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seues preocupacions i interessos.

UE1. Capacitat per a afrontar situacions de risc vital.
UE2. Realitzar suport vital avançat.
UE3. Capacitat d'afrontar situacions de risc extrahospitalàries.

T01. Capacitat de fer valdre els judicis clínics per a assegurar que s'aconsegueixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l'evidència.

PC Competència pràctica clínica/tutelada: Incorporar en la pràctica clínica, en institucions sanitàries i no sanitàries (acreditades que s'ajusten a la consecució d'objectius d'aprenentatge) i en entorns comunitaris, els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic i judici crític, integrant els coneixements, habilitats i actituds de la infermeria, basats en principis i valors, associats als objectius generals del títol i en les competències específiques que conformen la matèria.

TFG1. Ser capaç d'exposar l'adquisició de competències relacionades amb saber ser infermer responsable de cures generals.
TFG2. Capacitat per a qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d'informació i fonts de dades que faciliten l'aplicació de cures d'infermeria de qualitat, així com faciliten la decisió del pacient.
TFG3. Ser conscients de la necessitat de fonamentar la pràctica infermera en els resultats obtinguts de la recerca científica i en la millor evidència disponible.
TFG4 Integrar l'atenció d'infermeria en els àmbits de salut, malaltia i soci-sanitari.

O - COMPETÈNCIES DE MATÈRIES OPTATIVES

OP1. Conèixer les diferències socioculturals vinculades a gènere en diferents parts del món.
OP2 Identificar la repercussió social del posicionament de les dones en diferents entorns geogràfics.
OP3 Conèixer els hàbits alimentaris i d'estils de vida en les cultures majoritàries del planeta.
OP4 Conèixer el paper de les organitzacions no governamentals en les polítiques de cooperació per al desenvolupament.
OP5 Analitzar la influència dels models polítics en el desenvolupament de les accions de cooperació .
OP6. Adquirir capacitat d'abordar diferents entorns socials evitant els judicis de valor.
OP7. Conèixer diferents llenguatges no verbals.
OP8. Conèixer el model D.Orem per a l'autocuidado.
OP9. Conèixer la legislació relacionada amb la dependència.
OP10. Adaptar el model d'autocuidado als entorns de dependència.
OP11.Conèixer l'adaptació de les persones amb problemes de dependència als diferents recursos.
OP12. Identificar el paper de la família en diferents situacions de dependència. Xiquets i majors.

 


 

Informació proporcionada per: InfoCampus