Coordinació:
Dep. d'Estudis Anglesos
Nombre de doctors: 12
Àrees d'aplicació:
El grup d’investigació LAELA (Lingüística Aplicada a l’Ensenyament de la Llengua Anglesa) va ser fundat per la professora Eva Alcón Soler l’any 1999 i, en l’actualitat, està dirigit per la professora Pilar Safont. Totes les persones que s’integren en el grup formen part del Departament d’Estudis Anglesos i del Departament de Pedagogia de la Universitat Jaume I de Castelló (Espanya). Els interessos d’investigació del grup giren entorn de la lingüística aplicada, en particular, l’ensenyament i aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera, segona i tercera. Més específicament, les principals àrees d’investigació del grup són: - Aspectes metodològics relacionats amb el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’anglès en contextos multilingües. - El desenvolupament de la competència comunicativa en aprenents d’anglès, amb especial èmfasi en la competència pragmàtica. - L’efecte de les diferents variables en l’adquisició de l’anglès com el bilingüisme, la motivació, el gènere i el context educatiu, entre altres. - La dotació a professionals de l’ensenyament d’un excel·lent coneixement de la lingüística aplicada i l’ensenyament-aprenentatge de llengües. - Contextos CLIL i EMI.
Membres
Direcció |
---|
Personal investigador | Dedicació al grup |
---|---|
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % |
Personal investigador en Formació | Dedicació al grup |
---|---|
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % | |
100 % |
Línies d'investigació
Projectes
Organisme | Codi | Títol | Inici | Fi |
---|---|---|---|---|
AEI | PID2020-117959GB-I00 | PERSPECTIVAS MULTILINGÜES EN EL ANÁLISIS DE LA COCIENCIA PRAGMÁTICA DE APENDICES MULTILINGÜES DE INGLÉS. EL EFECTO DEL GÉNERO Y LA PEDAGOGÍA TRANSLINGUAL EN DISTINTAS EDADES | 01/09/2021 | 31/08/2024 |
GV | AICO/2021/310 | ANÁLISIS DE LA RELACIÓN ENTRE LA CONCIENCIA SOCIOPRAGMÁTICA Y LAS ACTITUDES LINGÜÍSTICAS EN CONTEXTOS MULTILINGÜES DE INSTRUCCIÓN FORMAL. IMPLICACIONES PEDAGÓGICAS PARA EL AULA DE INGLÉS COMO L3 | 01/01/2021 | 31/12/2023 |
UJI | UJI-B2019-23 | ANÁLISIS DE LA SOCIOPRAGMÁTICA DE LA LENGUA EN DIFERENTES CONTEXTOS EDUCATIVOS: CONDICIONES, PROCESOS Y RESULTADOS DE APRENDIZAJE | 01/01/2020 | 31/12/2022 |
Publicacions i Tesis
Articles en revistes
Multilingual pragmatic awareness in collaborative writing Article
Ignacio Martínez Buffa, María del Pilar Safont Jordà.
LANGUAGE AWARENESS; 3 pp. 421-442. (2023). ISSN: 0965-8416
María del Pilar Safont Jordà.
INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTILINGUALISM; online pp. --. (2023). ISSN: 1479-0718
María Pilar González Castell, Victoria Codina Espurz, María Pilar Jara Jiménez.
ELECTRONIC JOURNAL OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING (e-FLT); 1 pp. 3-21. (2023). ISSN: 0219-9874
Regulative Discourse for Pre-Schoolers: Should English Language Teachers Be Polite? Article
Otilia Martí Arnándiz, Laura Portolés Falomir.
JOURNAL OF RESEARCH IN APPLIED LINGUISTICS; 2 pp. 6-21. (2022). ISSN: 2345-3303
When CLIL is for all: Improving learner motivation through peer-tutoring in Mathematics Article
Otilia Martí Arnándiz, María Lidón Moliner Miravet, Francisco José Alegre Ansuategui.
SYSTEM; 106 pp. 1-14. (2022). ISSN: 0346-251X
Language attitudes and third language writing in a multilingual educational context Article
Irene Guzmán Alcón.
LANGUAGE VALUE; 1 pp. 30-51. (2022). ISSN: 1989-7103
The effect of individual factors on L3 teachers’ beliefs about multilingual education Article
Otilia Martí Arnándiz, Laura Portolés Falomir.
LANGUAGE CULTURE AND CURRICULUM; 4 pp. 353-370. (2022). ISSN: 0790-8318
Ester Usó Juan, Alicia Martínez Flor.
COMPLUTENSE JOURNAL OF ENGLISH STUDIES; 30 pp. 53-66. (2022). ISSN: 2386-3935
Sofía Martín Laguna.
APPLIED PRAGMATICS; 1 pp. 63-91. (2022). ISSN: 2589-109X
Students' Perception of Social Contextual Variables in Mitigating Email Requests Article
Victoria Codina Espurz.
THE GROVE; 29 pp. 57-79. (2022). ISSN: 1137-005X
Ester Usó Juan.
Language Teaching Research ; 2 pp. 213-237. (2022). ISSN: 1362-1688
Teaching the pragmatics of English as an international language: A focus on pragmatic markers Article
Ariadna Sanchez Hernandez, Alicia Martínez Flor.
Language Teaching Research ; 2 pp. 256-278. (2022). ISSN: 1362-1688
'In English!' teachers' requests as reactions to learners' translanguaging discourse Article
María del Pilar Safont Jordà.
LANGUAGE CULTURE AND CURRICULUM; 3 pp. 317-333. (2022). ISSN: 0790-8318
Patricia Salazar Campillo.
RAEL : REVISTA ELECTRONICA DE LINGUISTICA APLICADA; 1 pp. 58-73. (2022). ISSN: 1885-9089
Fostering learners’ (meta)pragmatic awareness through film analysis Article
Ester Usó Juan, Alicia Martínez Flor.
LANGUAGE VALUE; 1 pp. 85-111. (2021). ISSN: 1989-7103
The influence of social distance and power in email politeness in an academic context Article
Victoria Codina Espurz.
ESTUDIOS INTERLINGÜÍSTICOS; 9 pp. 44-59. (2021). ISSN: 2340-9274
Irene Guzmán Alcón, Laura Portolés Falomir.
CAPLLETRA. REVISTA INTERNACIONAL DE FILOLOGIA; 71 pp. 121-146. (2021). ISSN: 0214-8188
Second life: a virtual environment to reduce students’ foreign language anxiety Article
Gloria Sánchez Muñoz.
VIVAT ACADEMIA; 154 pp. 1-24. (2021). ISSN: 1575-2844
Tractament integrat de llengua i contingut: Quina llengua? Com s’integra? Per a què? Article
Otilia Martí Arnándiz.
CAPLLETRA. REVISTA INTERNACIONAL DE FILOLOGIA; 68 pp. 219-242. (2020). ISSN: 0214-8188
Teachers’ beliefs about multilingual pedagogies and the role of initial training Article
Laura Portolés Falomir, Otilia Martí Arnándiz.
INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTILINGUALISM; 2 pp. 248-264. (2020). ISSN: 1479-0718
El multilingüisme a l’escola: tendències educatives i nous reptes Article
Laura Portolés Falomir.
CAPLLETRA. REVISTA INTERNACIONAL DE FILOLOGIA; 68 pp. 125-147. (2020). ISSN: 0214-8188
Openings and Closing in Emails by CLIL Students: A Pedagogical Proposal Article
Victoria Codina Espurz, Patricia Salazar Campillo.
ENGLISH LANGUAGE TEACHING; 2 pp. 57-67. (2019). ISSN: 1916-4742
Richard Mark Nightingale, María del Pilar Safont Jordà.
ENGLISH LANGUAGE TEACHING; 2 pp. 37-56. (2019). ISSN: 1916-4742
Ester Ariadna Sánchez Hernández, Eva Alcón Soler.
JOURNAL OF PRAGMATICS; 146 pp. 54-71. (2019). ISSN: 0378-2166
Otilia Martí Arnándiz, Laura Portolés Falomir.
ENGLISH LANGUAGE TEACHING; 2 pp. 17-36. (2019). ISSN: 1916-4742
Student-initiated email communication: An analysis of openings and closings by Spanish EFL learners Article
Patricia Salazar Campillo.
SINTAGMA; 30 pp. 81-93. (2018). ISSN: 0214-9141
Requests in tourist information office service encounters: An analysis of directness and gender Article
Patricia Salazar Campillo, Sara Orts.
INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGLISH STUDIES; 2 pp. 35-52. (2018). ISSN: 1578-7044
Editors' introduction to mixed method approaches in investigating pragmatic learning Material editorial
Eva Alcón Soler, María del Pilar Safont Jordà.
SYSTEM; 75 pp. 1-3. (2018). ISSN: 0346-251X
Laura Portolés Falomir, María del Pilar Safont Jordà.
SYSTEM; 75 pp. 81-92. (2018). ISSN: 0346-251X
Sofía Martín Laguna, Eva Alcón Soler.
SYSTEM; 75 pp. 68-80. (2018). ISSN: 0346-251X
Llibres
L2 Pragmatics in Action. Teachers, learners and the teaching-learning interaction process
Alicia Martínez Flor, Ariadna Sánchez-Hernández , Júlia Barón . (Edició)
John Benjamins, (2023). ISBN: 9789027213662
Les societats diverses. Mirades interdisciplinàries des de les ciències humanes i socials
Francisco Javier Vellón Lahoz, Patricia Salazar Campillo. (Edició)
Universitat Jaume I, Castelló (España). (2021). ISBN: 9788418432705
Sofía Martín Laguna. (Autoria)
Multilingual Matters, Bristol (Reino Unido). (2020). ISBN: 9781788923644
Investigating the Learning of Pragmatics across Ages and Contexts
Patricia Salazar Campillo, Victoria Codina Espurz. (Edició)
Brill, Leiden (Paises Bajos). (2019). ISBN: 9789004407855
Capítols de llibres
Teachers’ awareness and beliefs towards corrective feedback in L2 pragmatics
Alicia Martínez Flor.
L2 Pragmatics in Action. Teachers, learners and the teaching-learning interaction process. John Benjamins, (2023). ISBN: 9789027213662
L2 pragmatics in action Teachers, learners and the teaching-learning interaction process
Alicia Martínez Flor, Ariadna Sánchez-Hernández , Júlia Barón .
L2 Pragmatics in Action. Teachers, learners and the teaching-learning interaction process. John Benjamins, (2023). ISBN: 9789027213662
Educar en sostenibilidad, compromiso cívico y ciudadanía global (ODS4): Aprendizaje-servicio universitario para la formación inicial de docentes de inglés en la Escuela Primaria
Jesús Gil Gómez, Otilia Martí Arnándiz.
Sostenibilidad y Postexcepcionalidad desde las Ciencias Humanas y Sociales. Prácticas y propuestas en el marco de la Agenda 2030. Tirant Humanidades, València (España). (2023). ISBN: 9788419632456
Investigating pragmatic development in study abroad contexts
Richard Mark Nightingale, Eva Alcón Soler.
Methods in Study Abroad Research. Past, present, and future. John Benjamins, -- (Paises Bajos). (2023). ISBN: 9789027212863
Emergents en ciències humanes i socials: la recerca com a projecte
Francisco Javier Vellón Lahoz, Patricia Salazar Campillo.
Les societats diverses. Mirades interdisciplinàries des de les ciències humanes i socials. Universitat Jaume I, Castelló (España). (2021). ISBN: 9788418432705
Long-term instructional effects on learners’ use of email request modifiers
Ester Usó Juan.
Email Pragmatics and Second Language Learners. John Benjamins, (2021). ISBN: 9789027210012
Teacher Pragmatic Awareness in English as an International Language
Ester Usó Juan, Alicia Martínez Flor.
Pragmatics Pedagogy in English as an International Language. Routledge, New York (Estados Unidos de América). (2021). ISBN: 9780367563288
A Dominant Language Constellations Case Study on Language Use and the Affective Domain
Richard Mark Nightingale.
Dominant Language Constellations. A New Perspective on Multilingualism. Springer, Cham (Suiza). (2020). ISBN: 9783030523350
Teaching speech acts in a second language
Alicia Martínez Flor, Ester Usó Juan.
Developmental and Clinical Pragmatics. De Gruyter, Berlin (Alemania). (2020). ISBN: 9783110439717
Comprensión lectora en una segunda lengua: De la teoría e investigación a la práctica docente
Ester Usó Juan.
La lectura en lengua extranjera. Editorial Octaedro, Barcelona (España). (2019). ISBN: 9788417667597
Student-to-Faculty Email Consultation in English, Spanish and Catalan in an Academic Context
Victoria Codina Espurz, Patricia Salazar Campillo.
Investigating the Learning of Pragmatics across Ages and Contexts. Brill, Leiden (Paises Bajos). (2019). ISBN: 9789004407855
Pragmatic Translanguaging: Multilingual Practice in Adolescent Online Discourse
Richard Mark Nightingale, María del Pilar Safont Jordà.
Investigating the Learning of Pragmatics across Ages and Contexts. Brill, Leiden (Paises Bajos). (2019). ISBN: 9789004407855
Sofía Martín Laguna.
Investigating the Learning of Pragmatics across Ages and Contexts. Brill, Leiden (Paises Bajos). (2019). ISBN: 9789004407855
Otilia Martí Arnándiz, Laura Portolés Falomir.
Investigating the Learning of Pragmatics across Ages and Contexts. Brill, Leiden (Paises Bajos). (2019). ISBN: 9789004407855
The Role of Individual Differences on Learning Pragmatic Routines in a Study Abroad Context
Ester Ariadna Sánchez Hernández, Eva Alcón Soler.
Investigating the Learning of Pragmatics across Ages and Contexts. Brill, Leiden (Paises Bajos). (2019). ISBN: 9789004407855
English-medium instruction and functional adequacy in L2 writing
Ana Herraiz Martinez, Eva Alcón Soler.
Learning second language pragmatics beyond traditional contexts. Peter Lang, Bern (Suiza). (2018). ISBN: 9783034334372
Sofía Martín Laguna.
Learning second language pragmatics beyond traditional contexts. Peter Lang, Bern (Suiza). (2018). ISBN: 9783034334372
Richard Mark Nightingale, Adrián Pla.
Learning second language pragmatics beyond traditional contexts. Peter Lang, Bern (Suiza). (2018). ISBN: 9783034334372
María del Pilar Safont Jordà.
Current Research in Bilingualism and Bilingual Education. Springer, Cham (Suiza). (2018). ISBN: 9783319923956
Politeness in first and follow-up emails to faculty: Openings and closings
Patricia Salazar Campillo, Victoria Codina Espurz.
Learning second language pragmatics beyond traditional contexts. Peter Lang, Bern (Suiza). (2018). ISBN: 9783034334372
Eva Alcón Soler.
Task-Based Approaches to Teaching and Assessing Pragmatics. John Benjamins, Amsterdam (Paises Bajos). (2018). ISBN: 9789027200914
Edició de monogràfics
Retrat de l’educació multilingüe
Laura Portolés Falomir, María del Pilar Safont Jordà.
p> (2020). ISSN: 0214-8188CLIL and Multilingualism
Laura Portolés Falomir, Otilia Martí Arnándiz.
p> (2019). ISSN: 1916-4742Mixed method approaches in investigating pragmatic learning
Eva Alcón Soler, María del Pilar Safont Jordà.
p> (2018). ISSN: 0346-251XTesis dirigides
The Role of Instruction, Language Proficiency and Motivation in Second Language Writing
Autoria: Sánchez Muñoz, Gloria. Institució: Universitat Jaume I. Data lectura: 21/12/22
Direcció: Salazar Campillo, Patricia
Pragmatic Awareness and Engagement with Language from a Multilingual Perspective
Autoria: Martínez Buffa, Ignacio. Institució: Universitat Jaume I. Data lectura: 16/12/22
Direcció: Safont Jordà, María del Pilar
Corrective feedback in the EFL classroom: Grammar Checker vs. teacher’s feedback
Autoria: Hernández Puertas, Tamara. Institució: Universitat Jaume I. Data lectura: 18/02/22
Direcció: Salazar Campillo, Patricia
Instruction and attitudes in EFL: A focus on recognition and production of conventional expressions
Autoria: Arrufat Marqués, María José. Institució: Universitat Jaume I. Data lectura: 29/07/19
Direcció: Alcón Soler, Eva; Safont Jordà, María del Pilar
Functional adequacy: The influence of English medium instruction, English proficiency, and previous language learning experiences
Autoria: Herraiz Martinez, Ana. Institució: Universitat Jaume I. Data lectura: 17/12/18
Direcció: Alcón Soler, Eva
Serveis
Més informació
Paraules clau